Af: Morten Hede

14. august 2017

Eksistentialistisk religionsteater for de små

’1-2-3-4-5-6-7-8-9-10’ er en smuk og poetisk teaterforestillingen om medmenneskelighed, kærlighed og gammeltestamentlige budskaber.

Nørregaards Teater, og ikke mindst teaterskaberen Hans Nørregaard, kan noget særligt, når det gælder de små og poetiske teaterforestillinger.

Og i forestillingen ’1-2-3-4-5-6-7-8-9-10’ er det Moses’ 10 bud, der behandles i en melankolsk og dog munter teaterfortælling om den faldne rockmusiker og hans (måske) skytsengel, Anne.

På scenen er der en trappe med 10 trin, hvor hovedpersonen bor. Han træder forsigtigt op ad trappen, men tør ikke helt. Siden fortæller han, at han mere end én gang i sit liv er faldet ned, og det har sat sig i ham.

Men ud af det blå – fra toppen af stigen – dukker en engel op. Hun er klædt i strutskørt og en spøjs hat, og vingerne er lavet af gamle arbejdshandsker. Som på Jakobsstigen i Det Gamle Testamente kommer englen ned og møder vores hovedperson.

Han forsøger at komme videre med en sangtekst, men ordene vil ikke rigtigt komme frem i lyset. På hans guitartaske står der: 'Smid en 5’er – så er livet nem’re'.

Englen kan også lide musik – ikke mindst Rasmus Seebachs 'Min engel', som hun pludseligt bryder ud i. Hun kan også lide fodboldstjerner – ligesom vores hovedperson. Måske er hun ikke helt sikker på, at fodboldspilleren Messi er Gud, som vores hovedperson mener, men hun er ret vild med Ronaldo.

Gudsdyrkelse og mobning

De to udvikler et kærligt venskab, og ikke mindst udveksler de tanker om at være menneske og om religion. Vi møder Buddha, Shiva, Thors hammer og en grønlandsk tupilak.

'Du må ikke have andre guder end mig', siger det første bud. Og på den måde kommer forestillingen på cirka 40 minutter omkring alle 10 bud i en eller anden grad. Og pointen er, at de kan gradbøjes.

Selvfølgelig må man ikke stjæle, men måske må man godt alligevel nogle gange. Og selvfølgelig må man ikke slå ihjel, men måske handler det ikke kun om drab, men også om at ødelægge andres liv igennem eksempelvis mobning.

Og vores hovedperson er en mand med en livshistorie i guitartasken. Han har mobbet, og han har løjet. Og han har fortrudt det. Han har haft, og han har mistet. Og nu hjælper vores engel ham videre i sangteksten.

Rockstjernen og skytsenglen

I ’1-2-3-4-5-6-7-8-9-10’ er musikken en stor medspiller – især i nogle små og fine kompositioner af Ole Højer Hansen, hvor den poetiske tone i forestillingen dyrkes.

Andre episke virkemidler får også god plads i forestillingen, som eksempelvis de små erindringsscener, hvor vores hovedperson bryder ud af fortællingen og beretter om fortiden.

Men er hun virkelig en engel, hende Anne? Pudsigt nok hedder hun det samme som den pige, vores hovedperson fortalte løgne om som barn. Og med ét er hun væk – forsvundet fra toppen af trappen.

Hvem hun er, betyder ikke så meget. Forestillingen kredser nemlig først og fremmest omkring det at leve sammen med andre mennesker på en fornuftig måde.

Måske er det de 10 bud, og måske er det noget andet. Og om guden, vi dyrker, hedder Gud, Allah eller Messi, så er vi i hvert fald nødt til at tænke selv og ikke kun leve stringent efter nogle regler, bud og gamle ordsprog.

Nuancerede og præcise karakterer

Forestillingen iscenesættes af Hans Nørregaard med lune og visdom. Skuespillerne bevæger sig inden for et lille felt, hvor opmærksomheden skærpes på de få og nærmest minimalistiske kulisser og rekvisitter.

Vores hovedperson spilles af Klaus Andersen, som smukt indfanger både den modne, hjemløse mand og den lille, vaklende dreng i én og samme karakter.

Når han, med et Gasolin’-logo på T-shirten, ruller sig ud på sin guitar og med sin let rustne folkrock-stemme, bliver vi både trygge og berørte.

Op imod ham spiller Nanna Schaumburg-Müller den forsigtige og dog stædige engle-pige, som fuld af kærlighed viser vejen for hovedpersonen. Hendes spil er især i sine stemningsskift præcist og fuldkommen troværdigt.

Forestillingen fuldendes på manuskriptsiden, hvor replikkerne især i dialogerne danser i en pas du deux imellem de to skuespillere. Manuskriptet er udviklet af Klaus Andersen og Hans Nørregaard i samarbejde med resten af holdet, og det emmer af både lyrisk sans og masser af sceneerfaring.

Mere lyrik end dramatik

Men er det for store temaer for de 4-årige, som forestillingen siges at egne sig til? I hvert fald skal man kunne fornøje sig med at spejle sig i forestillingen, hvis man skal have det fulde udbytte af ’1-2-3-4-5-6-7-8-9-10’.

Det er ikke en fortælling med en skarp og detaljerig historie, og karaktererne præsenteres kun sporadisk. Spændingen i forhold til, hvem den mystiske engel er, er dygtigt dyrket – men det har ikke en synderlig betydning for forestillingen.

Vores hovedpersons forhold til englen er uklar, og hovedpersonens historie kunne udfoldes markant mere. De er begge elskelige karakterer, vi har lyst til at kende. Endeligt er den dramaturgiske opbygning omkring de 10 bud mere en teori end et forestillingskoncept.

Ikke desto mindre er det én af de små perler, hvor man forlader teatersalen med en behagelig klump i halsen og et fornyet håb for menneskets evne til at være medmenneskelig.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang