Af: Henrik Lyding

26. februar 2011

Peter Holst fører dukker og eksperimenter sikkert frem... Foto: Grønnegade Teater

Dystre cirkus-syner

Anderledes Halfdan Rasmussen-forestilling med kammerorkester som ekstra-gevinst.

Grønnegade Teater på Østre Gasværk:
'Kanonkongens datter'
Idé og koncept: Peter Holst. Digte: Halfdan Rasmussen. Instruktion: Leiv Arne Kjøellmoen. Musik: Bebe Risenfors. Scenografi: Kristian Knudsen. Dramatisk konsulent: Jesper B. Karlsen. Medvirkende: Peter Holst og Storstrøms Kammerensemble. Aldersgruppe: Fra 5 år og opefter. Stationær forestilling, set marts 2010 under titlen 'Tosserier'. Forestillingen spiller som gæstespil på Østre Gasværk fra 14.-30. marts 2011. www.gronnegadeteater.dk

Det er Halfdan Rasmussens krøllede hjernespind, der udgør det tekstlige fundament i ‘Kanonkongens datter’, der oprindelig lød titlen ‘Tosserier’, da den sidste år havde premiere på teatrets hjemmebane i Næstved.

Men Grønnegade Teater vil en anden og noget mere dyster vej med de Rasmussenske rimerier. Rammen er et cirkus, hvor Kanonkongen Knold hundser rundt med sin stakkels leddeløse datter. Leddeløs, fordi hun i skuespilleren Peter Holsts dygtige dukkefører-hænder nærmest synes at være det kvindelige modstykke til Lange Peter Madsen. Slaskede, spaghetti-tynde arme og ben, men med et ansigt så mildt og udtryksfuldt, at vi slet ikke kan lade være med at have lidt ondt af hende, når hun sammenbidt og ukueligt præsenterer de forskellige numre i cirkus.

Det er her, vi møder Mine – der går på line, og Kanonkongen Knold – gal som en trold, sådan som Rasmussen rimer dem frem. Og mens ørerne er på stilke for at fange de mange pudseløjerligheder i ordene, ser vi Mine gå på line og Knold blive skudt ud af en vældig kanon. Knold, der kun består af et projektilformet bistert hoved og noget sort stof, som skal være kroppen. Senere kommer luftakrobater i dukkestørrelse til, mens den stakkels datter får det værre og værre. Næsten som var vi i et gyser-cirkus af den gotiske art.

Der er mørkt på scenen, hvor Peter Holst trækker rundt i sandet med en stor cirkus- og dukketeatervogn, mens de enkelte rimerier præsenteres i forskellig indpakning. Historiens sammenhæng virker blot løst skitseret, og undervejs bliver der også plads til et par af Halfdan Rasmussens mere poetiske tekster.

Interessant eksperiment

Alligevel er dysterheden det fremtrædende i forestillingen, hvis store kup er den musikalske deltagelse fra Storstrøms Kammerensembles syv musikere, der sidder på vældige podier og digter med på historien. Nogle gange endda nede på scenen som tavse spillere.

Som i versene om Klara med klarinetten – hvor en levende klarinet skaber den musikalske forståelse for digtet. I det hele taget balancerer forestillingen fint mellem det dystre og det mere indfølte, hvor harpe og violin skaber blid fortryllelse som modsætning til Kanonkongens sortladne brøleri, der ofte akkompagneres af orkestrets bulder og projektørernes lynglimt.

Som eksperiment er forestillingen interessant. Både fordi den ikke vælger den muntre vej, som Halfdan Rasmussens tekster umiddelbart inviterer til, og fordi det er lykkedes at få et kammerorkester med på scenen.

Samtidig giver Peter Holsts rolige udstråling og nænsomt livgivende behandling af dukkerne en vis sikkerhed, at det hele ikke bliver alt for voldsomt for de fem-årige, som forestillingen angiveligt også er beregnet for. Alligevel kan jeg godt savne en lidt mere overordnet struktur og et tydeligere mål med opsætningen.

Hvad vil den fortælle os, hvorfor valget af et cirkus som rammen om forestillingen, og endelig – hvorfor minder det i perioder mere om Bertolt Brechts ’Mutter Courage’ udsat for børn og dukketeater end om Halfdan Rasmussen?
Jeg gik derfra, oplivet af de storladne billeder på den lille scene, men også en anelse uforløst.

Grønnegade Teater på Østre Gasværk:
'Kanonkongens datter'
Idé og koncept: Peter Holst. Digte: Halfdan Rasmussen. Instruktion: Leiv Arne Kjøellmoen. Musik: Bebe Risenfors. Scenografi: Kristian Knudsen. Dramatisk konsulent: Jesper B. Karlsen. Medvirkende: Peter Holst og Storstrøms Kammerensemble. Aldersgruppe: Fra 5 år og opefter. Stationær forestilling, set marts 2010 under titlen 'Tosserier'. Forestillingen spiller som gæstespil på Østre Gasværk fra 14.-30. marts 2011. www.gronnegadeteater.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi