Af: Carsten Jensen

17. november 2008

DT-pris til Junglebogen

Louise Schouw fik Danmarks Teaterforeningers pris for Årets Børneteaterforestilling. Hun er producenten bag musicalen 'Junglebogen', der har været et hit hos mange af landets teaterforeninger.

Danmarks Teaterforeninger har i den forgangne weekend afholdt sit store teaterseminar, og dette års udgave foregik på Værket i Randers. Det endte med et rykind af 430 deltagere, inklusive repræsentanter for 80 teatre, 200 teaterarrangører samt kulturpolitikere m.fl.

Dermed gik teatersnakken livligt, og med teatrenes mange indlagte korte præsentations-‘klip’ fra næste sæsons forestillinger blev der også handlet teaterforestillinger i den helt store stil i løbet af seminaret, hvis tema i øvrigt var ‘Historien, fortællingen og ordet’.

En god historie var det i hvert fald for Louise Schouw, der lørdag aften kunne modtage en af Danmarks Teaterforenings årlige publikumspriser, Årets Børneteaterforestilling, for ‘Junglebogen’ i Jan Hertz’ instruktion.

Årets Voksenteaterforestilling gik til Det Kongelige Teater for ‘Pis’, instrueret af Kamilla Wargo Brekling. Årets Turneskuespiller blev Sonja Oppenhagen – mens Hædersprisen 2008 gik til Tim Rushton fra Dansk Danseteater.

Det var DT-bestyrelsesmedlem Ole Rasmussen fra Horsensegnens Teaterforening, der stod for prismotiveringen, hvori det bl.a. hed:

‘Sæsonen bød på mange seværdige forestillinger for alle aldersklasser, og i år har mange foreninger peget på en børne-/familieforestilling med iørefaldende musik og sang, en velindstuderet forestilling med masser for både fantasi, øjne og ører.

(…) I forestillingen ‘Junglebogen’ så vi en klar dramatisering af Kiplings klassiker om Mowglis liv i dyreverdenen med bl.a. panteren Bagheera og bjørnen Baloo. Carl-Erik Sørensens aktualiserende dramatisering af Kiplings roman fra 1894 fungerede flot i Jan Hertz’ stramme instruktion, og skuespillerne levendegjorde dyreverdenen præcist og tempofyldt. Og de kunne synge.

Raffineret musicalversion

‘Junglebogen’ blev lavet i 2007 og er ikke længere på teatrets program, men sluttede altså flot af med en pris.

Revyforfatteren Carl-Erik Sørensen har som nævnt dramatiseret Kiplings velkendte tekst, mens Thomas Pakula og Jens Krøyer sørgede for nyskrevet musik. Scenografien stod Kristian Vagn Rasmussen for, og på scenen så man bl.a. Max Hansen, Torben Sekov, Runi Lewerissa, Jens Andersen og Kirsten Price.

‘En munter og uhøjtidelig familieforestilling med præcist tegnede figurer for ungerne og begavede ordspil for de voksne’, noterede Henrik Lyding i Jyllands-Posten, mens Vibeke Wern gav den fem stjerner i Berlingske Tidende og bl.a. skrev: ‘Moderne mennesketyper og familieliv i mange forskellige afskygninger spejles raffineret i Ølstykke Sommerteaters herlige musicalversion af ‘Junglebogen’, som spiller under åben himmel på amfiscenen ved Ølstykke Bibliotek. Og ikke bare familieliv, men også tidens fedmediskussioner og fitnessdyrkelse, showbiz og safariturisme er emner, der kommer under kærlig behandling i den skønne forestilling for hele familien.

Yderst elegant og hamrende dygtigt har revyforfatteren Carl-Erik Sørensen dramatiseret Kiplings kendte roman, så den fuld af sjove og spidsfindige ordspil, der på én gang taler til både børn og voksne. Dertil kommer Thomas Pakula og Jens Krøyers velkomponerede sange i alt fra pop- og funk- til latinstil. Og konsekvent og sikkert har Jan Hertz instrueret de meget velvalgte skuespillere, der optræder i Kristian Vang Rasmussens fine dyrekostumer og saftigt grønne scenografi, som med et trylleslag har forvandlet Ølstykkes grå beton til en frodig jungle med både flod, banan- og kokospalmer’.

Magi for fremtiden

Som det fremgår af ovenstående, blev forestillingen bl.a. vist i regi af Ølstykke SommerTeater (der blev grundlagt i 2004 af skuespilleren Mikkel Vadsholt, men nu er en forening, der drives af frivillige) – og siden sendt på turne med Louise Schouw – Teater og Event.

Louise Schouw er indehaver af et entreprenant foretagende, hvor teater ‘blot’ er en del af en virksomhed, der altså også er leveringsdygtig i events – dvs. underholdning til storcentre, strøggader osv. Og i denne tid er der hele fire julenisse-forestillinger i omløb, mens teatret lokker med i alt en halv snes turne-forestillinger.

‘Vi leverer teateroplevelser til hele familien og til hele landet fordi vi ser vigtigheden i at give morgendagens teatergængere – børnene – og deres forældre en god oplevelse med og i teatret. Får de ikke dét, eksisterer teatrets magi simpelthen ikke i fremtiden’, som der står skrevet på teatrets/virksomhedens hjemmeside.

Louise Schouw har udover sit program med turneforestillinger og events gang i butikken som skuespiller, speaker, underviser og instruktør, sidstnævnte både for amatører og til store musikforestillinger.

Nu har hun altså også fået en pris som producent af en populær musicalversion af ‘Junglebogen’.

Se mere på www.louiseschouw.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. verdenskongres for scenekunst for børn og unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere