Af: Randi K. Pedersen

8. juli 2021

Døden i fin formidling

Der er nænsomhed og humor i historien om at miste en farmor, men selvom Aspendos fortælle-musikalske koncept er fuld af gode intentioner, mangler der noget af teatrets magi.

Døden er et delikat emne, når det drejer sig om mindre og halvstore børn. De er gamle nok til at vide, at når nogen er død, kommer de ikke tilbage. Men det kan være svært, for ikke at sige umuligt, at forstå med sine følelser, at nogen, som man holder af, er borte for altid. 

Voksne kan tale med hinanden om tab og savn. For børn kan en teaterforestilling være en mulig måde til at sætte ord og billeder på en sorg, de ikke ved, hvordan de skal håndtere.  

Det kræver nænsomhed og nærhed, og 'Lunas Farmor' har begge dele. Forestillingen har også humor og masser af god musik, der følger og medfortæller uden at trænge sig på.

Er alt så ikke godt? Jo, hvis det udelukkende drejede sig om at formidle et indhold med både lys og mørke klart og klogt. Så børn kan kapere at høre om, hvordan Luna med sin dejlige farfars hjælp overkommer den højt elskede farmors langvarige uhelbredelige sygdom og død.

Det begynder med en fin indledning om nytårsaften, der bliver begyndelsen til et år i pigen Lunas liv, der ikke kommer at ligne de forrige, fordi der sker noget særligt. På en stor flot skive kan vi måned for måned følge, hvad det er, der sker, selv om et helt år skal fortælles på kun lidt mere end en halv time. Luna elsker sin farmor højt, og hun kender alle Lunas hemmeligheder, men farmoren har længe været syg. Nu kan lægerne ikke gøre mere, og i marts mister Luna sin farmor.

Farmoren fortæller selv Luna, at hun skal dø. Det er modigt både af farmoren og af forestillingen og balanceres følsomt og usentimentalt. Farmorens velmente forsøg på at opmuntre Luna til at søge trøst hos Gud preller fuldstændig af på barnebarnet, hun synes meget bedre om at lave to ens tegninger, en til farmor og en til sig selv.

Farveløs hverdag

Der er også alle de gode minder og traditioner fra årene med Farmor, og frem for alt er der Farfar. Han forstår Lunas sorg og savn og overtager noget af det, som farmoren plejede at gøre, købe påskeæg til Luna for eksempel. Så da der er gået et år på den store skive, og det igen er nytår, har Luna fundet ud af, at man godt kan smile og være glad samtidig med, at man sørger.     

Steffen Sommerstedt er en glimrende fortæller og god til at flette forklarende kommentarer ind i teksten uden at blive belærende. Man ser og hører, at duoen Steffen Sommerstedt og musikeren Benjamin Barfod med dekorative slagtøjsinstrumenter – især den tunge sorte hang – er et fasttømret  team. Det giver forestillingen en bund og et musikalsk flow, der på én gang skaber ro og giver historien om Luna og hendes farmor en vis fremdrift.

Men synes man, at teater kan så meget mere, og at en teateroplevelse også skal have en magisk og visuel dimension, så bliver Teater Aspendos fortælle-musikalske koncept denne gang et nummer for småt.

To mænd i hverdagstøj, den ene med briller den anden med skæg, den ene står, den anden sidder, den ene taler og fortæller, og den anden betjener slagtøjet. De er begge ubetinget gode til det, de gør, men i længden bliver det for lidt.

Der går for meget farveløs hverdag og for lidt drama i fremførelsen til, at tilskuerne kan fornemme at blive lukket ind i teatrets brogede og spændende verden. Med alle de nuancer og billeder, det kunne have tilført fortællingen.

Så selvom forestillingen er af de kortere, føles den mere langtrukken, end godt er. Det er en skam, for intentionerne i 'Lunas farmor' er bestemt gode. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.