Af: Kirsten Dahl

28. juni 2012

Det krøllede teenageliv

Der er fine takter i ’Debut’, som lægger højskoledramaholdagtigt ud, men siden byder på en fin vekslen mellem situationsspil på scenen og publikumsinddragende foredragslektioner.

Fornylig så jeg en unge konfirmanddreng gå på gaden iført et par bare ballonstore strittende bryster størrelse større end G. Han gik i en klynge sammen med tre fire jævnaldrende kammerater. Det var blå mandag. Lysten til sjov og ballade var evident. Men allermest var det nu usikkerheden og forlegenheden som brændte igennem.

Akkurat den skrøbelighed på tærskelen til det voksenliv, som tiltrækker og frastøder på én og samme tid, er styrken ved ’Debut’ – altså at vi mærker den og hvordan den kildrer og martrer.

Teater Bühne lægger ellers ud med noget, der godt kan ligne en dramaøvelse tilsat skønsang: En ung pige klædt i stramme sorte bukser og T-shirt synger solo. En gruppe unge springer frem på gulvet og poserer i forskellige attituder, mens de lægger korstemmer til.

Min første tanke var, om det her var højskoledrama eller professionelt teater? Men heldigvis udvikler ’Debut’ sig til at blive en lille fin oplevelse med flere fortrin.

Gradvist kommer vi ind under 'teenagerdyreartens' pergamenttynde hud. Caroline Linegaard Juuls velklingende solosang og de øvriges statuespil afløses af en forestilling, hvor Juul i rollen som spillets leder og kommentator indfletter publikums kommentarer til scenens små situationsrollespil.

Fin famlen

I centrum står de to nyforelskede, Line og Adam. Sofie Ebbesen Nielsen og Mads Bebe Lange Nielsen gør dem dejligt genkendeligt krøllede. Her er præcis og akkurat i tilpasse doser de usikre blikke, de famlende bevægelser og den konstante pendulfart mellem lavmælt tøvende tale og pludselige mere højrøstede og hidsige udbrud, som kendetegner alderen. Med sitren og skrøbelighed gør de spillet nærværende og stærkt.

Stærkest står scenen, hvor de af publikum, som ønsker det, kommer med forslag til, hvad  Line og Adam skal gøre – helt konkret – da de mødes og ikke kan få taget hul på den første uskyldige kontakt.

Her tackler Juul med autoritet og empati at videregive forslag fra publikum til de to spillere på scenen. Og det glider fint ind i sammenhængen, at vi kort forinden med guidende ord er blevet bedt om at lukke øjnene og mindes, hvordan det første gang var at være intimt sammen med en anden: ’Hvem var det? Hvor var I henne? Hvad gjorde du ved den anden? Var det rart? Blufærdigt? Frækt?’.  

Frem bag scenens sorte bagtæppe trækkes undervejs sparsomme rekvisitter til de spil om druk, fester, flirt og romancer, som viser sider af de usikkerheder, drømme, pinligheder og skænderier som de identitetssøgende teenagere tumler med. Og som noget meget virkningsfuldt klipper spillederen små publikumsinddragende foredragssessions ind i helheden. Indslag om rusmidler, prævention m.v. som tillige er ret underholdende. Hvor tit får en publikummer fx frivilligt og uden at det er udleverende eller trækker fokus væk fra spillet, trukket et kondom ned over fingrene? 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.