Af: Kirsten Dahl

28. juni 2012

Teenagealderen og kærlighedslivet kan være en svær cocktail, men den rystes godt sammen i Teater Bühnes forestilling 'Debut'. Foto: Foto: Henrik Holmen

Det krøllede teenageliv

Der er fine takter i ’Debut’, som lægger højskoledramaholdagtigt ud, men siden byder på en fin vekslen mellem situationsspil på scenen og publikumsinddragende foredragslektioner.

Teater Bühne:
'Debut'

Tekst, instruktion og koreografi: Spillerholdet. De medvirkende sange er arrangeret af: Lil Lacy. Scenografi: Sandra Møller. Medvirkende: Viktoria Hammer-Jakobsen, Caroline Linegaard Juul, Gitte Villadsen, Sofie Ebbesen Nielsen, Mads Bebe Lange Nielsen, Mikkel Bjerringgaard Carlsson. Aldersgruppe: 13-97 år. Varighed: 75 min. Turneforestilling. Set i april i Ringsted på Festival 2012. www.facebook.com/debutforestilling

Fornylig så jeg en unge konfirmanddreng gå på gaden iført et par bare ballonstore strittende bryster størrelse større end G. Han gik i en klynge sammen med tre fire jævnaldrende kammerater. Det var blå mandag. Lysten til sjov og ballade var evident. Men allermest var det nu usikkerheden og forlegenheden som brændte igennem.

Akkurat den skrøbelighed på tærskelen til det voksenliv, som tiltrækker og frastøder på én og samme tid, er styrken ved ’Debut’ – altså at vi mærker den og hvordan den kildrer og martrer.

Teater Bühne lægger ellers ud med noget, der godt kan ligne en dramaøvelse tilsat skønsang: En ung pige klædt i stramme sorte bukser og T-shirt synger solo. En gruppe unge springer frem på gulvet og poserer i forskellige attituder, mens de lægger korstemmer til.

Min første tanke var, om det her var højskoledrama eller professionelt teater? Men heldigvis udvikler ’Debut’ sig til at blive en lille fin oplevelse med flere fortrin.

Gradvist kommer vi ind under 'teenagerdyreartens' pergamenttynde hud. Caroline Linegaard Juuls velklingende solosang og de øvriges statuespil afløses af en forestilling, hvor Juul i rollen som spillets leder og kommentator indfletter publikums kommentarer til scenens små situationsrollespil.

Fin famlen

I centrum står de to nyforelskede, Line og Adam. Sofie Ebbesen Nielsen og Mads Bebe Lange Nielsen gør dem dejligt genkendeligt krøllede. Her er præcis og akkurat i tilpasse doser de usikre blikke, de famlende bevægelser og den konstante pendulfart mellem lavmælt tøvende tale og pludselige mere højrøstede og hidsige udbrud, som kendetegner alderen. Med sitren og skrøbelighed gør de spillet nærværende og stærkt.

Stærkest står scenen, hvor de af publikum, som ønsker det, kommer med forslag til, hvad  Line og Adam skal gøre – helt konkret – da de mødes og ikke kan få taget hul på den første uskyldige kontakt.

Her tackler Juul med autoritet og empati at videregive forslag fra publikum til de to spillere på scenen. Og det glider fint ind i sammenhængen, at vi kort forinden med guidende ord er blevet bedt om at lukke øjnene og mindes, hvordan det første gang var at være intimt sammen med en anden: ’Hvem var det? Hvor var I henne? Hvad gjorde du ved den anden? Var det rart? Blufærdigt? Frækt?’.  

Frem bag scenens sorte bagtæppe trækkes undervejs sparsomme rekvisitter til de spil om druk, fester, flirt og romancer, som viser sider af de usikkerheder, drømme, pinligheder og skænderier som de identitetssøgende teenagere tumler med. Og som noget meget virkningsfuldt klipper spillederen små publikumsinddragende foredragssessions ind i helheden. Indslag om rusmidler, prævention m.v. som tillige er ret underholdende. Hvor tit får en publikummer fx frivilligt og uden at det er udleverende eller trækker fokus væk fra spillet, trukket et kondom ned over fingrene? 

Teater Bühne:
'Debut'

Tekst, instruktion og koreografi: Spillerholdet. De medvirkende sange er arrangeret af: Lil Lacy. Scenografi: Sandra Møller. Medvirkende: Viktoria Hammer-Jakobsen, Caroline Linegaard Juul, Gitte Villadsen, Sofie Ebbesen Nielsen, Mads Bebe Lange Nielsen, Mikkel Bjerringgaard Carlsson. Aldersgruppe: 13-97 år. Varighed: 75 min. Turneforestilling. Set i april i Ringsted på Festival 2012. www.facebook.com/debutforestilling

Flere anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger