Af: Henrik Lyding

26. februar 2012

Ingeborg Fangel Mo og Tilde Maja Fredriksen som Lysbarnet og Mørkebarnet i Musikteater SAUMs dramatiserede version af Cecilie Ekens bog ’Mørkebarnet’. Foto: Martin Daugård

Det er i orden at være ond

Visuelt flot forestilling om den mørke side af menneskesindet – desværre til en lidt forkert målgruppe.

Musikteatret SAUM:
'Mørkebarnet'

Tekst: Jesper B. Karlsen efter Cecilie Ekens bog. Musik: Peter Bruun. Scenografi: Mårten K. Axelsson. Instruktør: Leiv Arne Kjølmoen. Medvirkende: Ingeborg Fangel Mo og Tilde Maja Fredriksen. Accordionspiller: Frode Andersen. Aldersgruppe: Fra seks år. Varighed: 30 minutter. Set februar 2012. Spiller på ZeBU på Amager til den 4. marts 2012, derefter turne. Kan også opleves på Festival 2012 til april i Ringsted og Sorø (www.festival2012.dk) www.ingeborgfangelmo.dk/saum

Der bor to piger i en dejlig have. Sådan siger de og sådan ser det umiddelbart ud. To piger, der leger sammen. Men undervejs finder vi ud af, at det vist i virkeligheden er to sider af samme pige – den lyse og den mørke. Det glade Lysbarn, som far og mor er glade for, og den trodsige, drillesyge og destruktive pige, Mørkebarnet, som ingen vil kendes ved. Den forbudte pige.

Det er hende, der lokker til farlige gerninger, som at spise guldfisken i havens lille sø, men det er også hende, der jager de onde drømme på flugt om natten, når den søde pige ikke kan sove. Og måske gemmer der sig også noget godt i den onde pige. I hvert fald fortryder hun det med guldfisken, og vupti, så er den tilbage i sin sø.

Morale: At det er i orden at have mørke sider i sit sind, at det er en del af livet, at man nok ikke skal dyrke dem, men også at de i den rette sammenhæng kan være en styrke.

Det er en fortættet lille forestilling, der er kommet ud af at omsætte Cecilie Ekens berømte billedbog fra 2007 til teater. Fortættet i den forstand, at hele historien udspilles i et sortladent univers, hvor en stor gynge og et lille akvarium – historiens sø – er eneste rekvisitter. Men også fortættet, fordi der fortælles i et komprimeret sprog, som dels rimer, dels bruger mange voksne ord – og endelig fordi de siges og synges med en forbilledlig klarhed i udtrykket, der giver dem ekstra tyngde.

Og ja, der synges også. I Peter Bruuns raffinerede blanding af Kurt Weill og moderne, let rytmisk opera af den skæbnesvangre slags, snart ren sang, snart en slags talesang, foldes den sorte historie ud i et temmelig voldsomt scenesprog.

Rammer forbi sit kernepublikum

Det er her, forestillingen ufrivilligt kommer til at modarbejde sig selv og sit publikum. Fordi den angiveligt er beregnet for børn fra seks år og opefter, selv om de problemstillinger, den ridser op, i hvert fald i den valgte teaterform, tydeligt henvender sig til et noget ældre publikum.

Vi skal derop i alder, hvor børn er bevidst om og kan reflektere over, at deres sind rummer gode og mindre gode sider. Jeg tror, at de 10-12-årige vil finde større umiddelbar genklang i denne forestilling.

Det modarbejdes så til gengæld af, at de to piger tydeligt fremstilles som små piger omkring 6-7 år, hvor der virkelig er karisma over Tilde Maja Fredriksen som Mørkebarnet – hendes krop og blik er ladet med forbitret trods – mens sangeren Ingeborg Fangel Mo ejer en smuk, mørktonet og meget udtryksfuld stemme som Lysbarnet. Begge besidder tilmed en høj grad af adræt kropslighed, der finder mange stærke udtryk, når de gynger eller klatrer rundt i den stilladsagtige dekoration,

Derfor er det ærgerligt for forestillingen, at den rammer forbi sit egentlige kernepublikum og altså får mindre effekt, end dens kunstneriske niveau berettiger til.

Musikteatret SAUM:
'Mørkebarnet'

Tekst: Jesper B. Karlsen efter Cecilie Ekens bog. Musik: Peter Bruun. Scenografi: Mårten K. Axelsson. Instruktør: Leiv Arne Kjølmoen. Medvirkende: Ingeborg Fangel Mo og Tilde Maja Fredriksen. Accordionspiller: Frode Andersen. Aldersgruppe: Fra seks år. Varighed: 30 minutter. Set februar 2012. Spiller på ZeBU på Amager til den 4. marts 2012, derefter turne. Kan også opleves på Festival 2012 til april i Ringsted og Sorø (www.festival2012.dk) www.ingeborgfangelmo.dk/saum

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi