Kommentar af Søren Ovesen

20. april 2017

Den er helt gal i Tyrkiet!

Undtagelsestilstanden i Tyrkiet i kølvandet på det fejlslagne militærkup sidste år har også ramt landets børneteater i form af afskedigelser af centrale undervisere, pasinddragelser, statsstyring af den internationale børneteaterfestival i Bursa - og aflysning af et planlagt kulturmøde mellem danske og tyrkiske børneteatre. Søren Ovesen, der er bestyrelsesmedlem i ASSITEJ Danmark og flittig teatergæst i Tyrkiet, fortæller om uhyrlighederne.

Undtagelsestilstand: 

ASSITEJ’s tyrkiske afdeling, som har været en inspirerende samarbejdspartner for dansk børneteater i mere end 20 år, er for tiden under hårdt pres i sit hjemland.

Landets 'store leder' – præsident Erdogan – praktiserer en politisk dagsorden, hvor alle, der ikke utvetydigt er for ham, bliver stemplet som terrorister eller i det mindste terroristsympatisører. Og efter det, for ham yderst belejlige, fejlslagne militærkup 15. juli sidste år, er tonen blevet yderligere skærpet.

Der er blevet erklæret tidsubestemt undtagelsestilstand. Mange tusinder er blevet anholdt, og mere end 100.000 statsansatte er blevet fjernet fra deres stillinger. Det sidste demokratiske slør er faldet!

Fyret på gråt papir:

En central person i den dansk-tyrkiske relation, ASSITEJ-Tyrkiets præsident i en lang årrække – mange kender hende, men vi undlader at skrive hendes navn; Google har ører og sladrer gerne til Erdogans stab af villige bureaukrater  – er blandt de afskedigede.

Sammen med seks andre professorer på sit fakultet er hun med en lakonisk meddelelse i Tyrkiets 'statstidende' blevet fyret og bortvist med øjeblikkelig virkning.

Hun har været ansat på det samme universitet 28 år og har siden 2014 fungeret som leder af teaterdepartementet hvor bl.a. børneteater er en anerkendt studieretning. Tilbage til at undervise de 120 studerende – skuespillere, dramatikere, instruktører – er nu blot fire lærere.

Festivalen i Bursa:

Denne ildsjæl  – hvis navn vi altså nøjes med at tænke – har besøgt den danske aprilfestival utallige gange. Hun har lige så ofte stået som engageret og ansvarsfuld modtager af mange danske grupper, når de med deres forestillinger har besøgt den årlige internationale børneteaterfestival i Tyrkiets gamle hovedstad Bursa.

Tyrkisk ASSITEJ har siden denne festivals start stået for udvælgelse af de viste forestillinger – fundet gennem organisationens omfangsrige internationale netværk. I dag, ved optakten til den 22. festival, er ASSITEJ imidlertid slettet som samarbejdspartner.

Bruddet har været undervejs i et par år helt i tråd med de politiske vinde, der er udgået fra Erdogans nyopførte, monstrøse sultanpalads i Ankara. Første anstødssten var ASSITEJ’s ønske om at invitere en Israelsk forestilling til festivalen. Embedsmænd i Bursas bystyre modsatte sig dette angiveligt af 'sikkerhedsgrunde'.

Det endelige dødsstød for samarbejdet blev sat ind da Bursa-arrangørerne erfarede, at ASSITEJ's præsident var blevet fyret fra sit professorat og bortvist med det obligatoriske prædikat: terrorist eller terroristsympatisør.

Hvad enten Bursas kommunale festivalarrangører er enige med 'den store leder's  udlægning af virkeligheden eller ej, retter de pligtskyldigt ind. Frygt fungerer som bekendt glimrende som samfundsregulerende faktor!

Pas:

Den pågældende, nu arbejdsløse, professor – hvis navn vi stadig udelader – har i samme forbindelse fået frataget sit grønne pas. Det pas alle ansatte ved statens universiteter får tildelt og som giver adgang til EU uden særligt visum.

Nu skal hun på lige fod med landets øvrige borgere søge om at få udstedt et almindeligt pas. Det har hun gjort. Myndighederne vil end ikke modtage ansøgningen. Hun får ikke engang et regulært afslag, men bliver mødt med systemets kolde skulder: Tavshed!

Og hun kan altså ikke forlade landet. Hendes mand, en kendt journalist, har også fået sit pas inddraget. Gift med en terrorist eller en terroristsympatitør er man således bundet til samme skæbne.

Kulturmødet:

Før kuppet i juli var ASSITEJ Tyrkiet og ASSTEJ Danmark i færd med at lægge sidste hånd på planlægningen af et fælles arrangement i Istanbul. Et kulturmøde, der skulle have løbet af stablen i oktober 2016 og omfattet ca. 75 professionelle teaterfolk fra begge lande.

Projektet var bl.a. støttet af Statens kunstråd. Seks-syv danske grupper skulle optræde med udvalgte forestillingen (udvalgt af tyrkiske besøgende på Aprilfestivalen), og en række enkeltpersoner skulle forestå workshops og seminarer for de dansk-tyrkiske deltagere.

Kuppet ramte landet – som bestilt af de højere magter – og alt blev aflyst. Den efterfølgende undtagelsestilstand har tilsyneladende ingen ende. ASSITEJ Tyrkiets medlemmer står magtesløse. Vilkårligheden, som i denne tid gennemsyrer landet, gør det umuligt at træffe aftaler med de nødvendige spillesteder, og det universitet, som skulle have dannet rammen om arrangementet, har fået sin progressive rektor udskiftet med en Erdogan-loyal type, der ikke interesserer sig en tøddel for andet teater end det højspændte drama, der lige nu udspiller på Tyrkiets politiske scene.

Håb?:

Skal vi lægge os fladt ned og vente på bedre tider? Måske! Det er i hvert fald risikabelt at stikke hovedet for langt frem. Men vi bliver nødt til at sprælle lidt. Idet mindste for at holde håbet levende hos vores tyrkiske kollegaer.

En  'barfodsfestival' som erstatning for den, der blevet skudt i sænk, er måske på vej.  Danske og tyrkiske børneteaterfolk planlægger at mødes i uformelle rammer et sted i Tyrkiet. Der kan så spilles små, lav-tekniske forestillinger -eller måske blot uddrag – og afholdes workshops og seminarer under oliventræerne.

Og så se frem til at galskaben en dag får en ende!

Søren Ovesen er medlem af ASSITEJ Danmarks bestyrelse og tilknyttet teatergruppen Batida 

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere