Af: Carsten Jensen

24. april 2015

Dagbog fra en festival

Teateravisen.dk skriver dagbog fra Aprilfestival 2015, der afvikles i Frederikssund og Halsnæs kommuner fra 19.-26. april. Hver dag bliver der bragt et nyt foto og tilføjet et nyt tekstafsnit med glimt fra og små refleksioner over den foregående dag på festivalen. I går sluttede de lukkede forestillinger, mens festivalshowet markerede start på weekendens særdeles offentlige amokrend.

Dag 5 (torsdag 23. april):

Torsdag var sidste dag med fuldt program af lukkede forestillinger på de to festivalkommuners skoler og institutioner og således en glimrende anledning til at gøre denne del af festivalboet op:

Man undgik ikke aflysninger, flytning af spillesteder og –tider, tekniske problemer, koks med mørklægning osv. – men i betragtning af at der skulle afvikles omkring 400 forestillinger på et hav af forskellige spillesteder i et væld af kommunernes små og store bosættelser, må resultatet absolut siges at være godkendt.

Og selvom møderne mellem teatre og skoler altid er brolagt med gode intentioner og oftest munder ud i ditto oplevelser, så spænder fænomenet altså helt fra den guddommeligt hjertelige modtagelse med kaffe og nybagte boller og superhjælpsomme lærere, pædagoger og pedeller – til gnavne ledere og lærere og ditto elever, der egentlig ikke gider medvirke til det aftalte teater på deres territorium.

Men sidstnævnte ER en undtagelse, og derfor har festivaldagbogsskriveren faktisk kun indberetning om en enkel helt håbløs situation, hvor et teater blev forhindret i at gøre klar til forestilling, fordi der skulle afholdes morgensang i spillelokalet. Skolelederen var vist generelt ret træt af alt det teater, der havde fyldt hans skole hele ugen og så sig ikke i stand til at improvisere, og der blev hurtigt afleveret så mange vrede ord mellem skoleleder og teaterfolk, at situationen ikke stod til at redde med lidt fleksibilitet og så endte det med to aflyste forestillinger.

***

På det mere interne plan har der været lidt for mange teatres manglende evne til at skilte for de kolleger, der gerne ville se deres forestilling. For nok ved de implicerede elever og lærere/pædagoger nok, hvor det skal ske, men det kan være sin sag at komme udefra og ind i en stor institution og finde vej til spillelokalet, hvis man ikke kan spotte teaterbilen og der ikke hænger bare en enkelt forestillingsplakat og viser vej. Også selvom de lokale lærere og elever er nok så hjælpsomme.

Deres omkringfarende har således været ledt en del på vildspor i ugens løb. Og når fx en forestilling så uden videre bliver flyttet fra den programsatte gymnastiksal og 500 meter væk til en bagvedliggende basketballbane (en særlig tak til Brændende Kærlighed!) uden mindste notits, kan selv  hjælpsomme lærere og elever have svært ved at hjælpe.

Men den slags kommer der givet styr på i weekenden, hvor bannere og en række store træskilte viser vej – sidstnævnte faktisk i meget fin og æstetisk facon – lavet til lejligheden af Bureau Detours fra Aarhus – mens en masse lokale frivillige i alle aldre vil guide publikum rundt på de ca. 15 forskellige spillelokaliteter i Frederikssund,

***

Mange af de tilrejsende festivalgæster udgøres af formidlere i form af lærere, pædagoger, bibliotekarer m.fl., og nogle af dem startede deres festival torsdag med en konference, kaldet KRUM (indeholdende elementerne Krop, sted, identitet og RUM), hvor de gennem en hel dag fik mulighed for at bruge kroppen på forskellig og af og til spektakulær vis, mens det efterfølgende teaterkiggeri mest kræver bentøj og mental tilstedeværelse.

Der var udtalt begejstring at spore over KRUM-oplevelsen, da deltagerne efterfølgende sammen med hundredvis af lokale borgere myldrede til det festivalshow, som var det officielle startskud på Aprilfestival 2015’s offentlige weekenddel med omkring 400 teateropførelser.

Det stort anlagte show var i år lagt i hænderne på Dansk Rakkerpaks Niels Grønne og Niels Peter Kløft, der krydrede halvanden times program med muntre indslag og udsøgte uforskammetheder.

Man kunne også kalde det lurmærket underholdning (!) – for selvfølgelig sørgede en flok musikanter fra byens vikingespil for at blæse folk et stykke som indledning.

De varslede taler af Dronning Margrethe og ’kulturmedister’ Jelved røg dog helt forudsigeligt og planlagt i vasken, og så måtte forsamlingen tage til takke med borgmester John Schmidt Andersen, der skulle sige ord for tredje gang og ligesom første gang (Søsætningen søndag) blev udsat for bevidst og aftalt chikane. I går i form af grov manipulation af konferencier Gustav Fleiner (alias Niels Grønne), som også sikrede, at festivalleder Henrik Køhlers tale via store håndholdte ventilatorer næsten blev borte med blæsten…

Herefter gik det slag i slag. De tidligere års massive mængde af pluk fra festivalforestillinger var dog i år afløst af fem udvalgte indslag, og uddragene fra forestillinger i genrerne nycirkus, opera, musik, breakdance og gadeteater viste måske nok mere kunstnerisk spændvidde end bevægende teater, men var selvfølgelig valgt for deres visuelle underholdningsværdi.

***

Showet gav givet de mange fremmødte lokale og deres børn (hallen var fyldt til bristepunktet med næsten 1100 tilskuere) mod på at se (flere) forestillinger i løbet af weekenden. Også selvom billetsalget allerede har afhændet 20.000 af de 25.000 gratis billetter.

Blandt weekendens tilskuere vil som nævnt også være flere hundrede formidlere, der ser repertoiret an med henblik på næste sæsons teaterkøb og som derfor hilses velkommen med særlig glæde hos teatrene i disse dage.

En lidt mere blandet og måske frygtsom begejstring vil nok møde de seks anmeldere fra teateravisen.dk – Janken Varden, Henrik Lyding, Anne Middelboe Christensen, Kirsten Dahl, Randi K. Pedersen og Gudrun Hagen – der er blevet udstyret med liste og program og opgaven at nå de ca. 60 forestillinger (af de næsten 200), der endnu ikke er blevet anmeldt på portalen.

Koks og kiks vil givet betyde, at det ikke helt lykkes, men læsere og bruger af portalen kan forvente at se anmeldelser fra festivalens turneforestillinger i en lind strøm fra festivalens afslutning, henover forår og (for)sommer og siden efteråret.  

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere