Af: Anne Middelboe Christensen

22. august 2011

Da Darwin og Vorherre blev enige i Svendborg

BaggårdTeatret leger med fysikforsøg i formidlingen af de allerstørste spørgsmål i Carsten Bangs interessante teenageforestilling ’Evolution’.

’Hvilken fortælling vil I være med i?’ spørger professoren i auditoriet. Teenagerne er straks tændte. De føler sig som talentkids, der har fået særplads på universitetet før tid. Så de skal nok lytte efter.

For BaggårdTeatrets forestilling ’Evolution’ rammer sin målgruppe helt præcist. Formen er den faktaformidling, som også kendes fra tv. Men her er fakta og fiktion blandet sammen, så underviseren er en kvinde med sin egen, utraditionelle performerhistorie – og de præsenterede fakta formidles undervejs gennem små bidder fiktion.

Det er dramatikeren Carsten Bang, der har skabt denne fysikforsøgsmonolog, som i tempo og sprog virkelig rammer de unge. Hans kvindelige professor speedsnakker. Men hun styrter også rundt, som om videnskabshistorien var en konkurrence i parkour: Stik denne kvinde et stjernesystem eller en mumie – hun kan forklare det hele. Dynamisk, forenklet og interessant – uden at det bliver forsimplet.

For Thomas Corneliussen har overført sin utrættelige performerfysik til sin instruktion af skuespilleren Camilla Lohmann, som har en atletisk lethed og en energi, der vækker selv de sløveste teenagere. Ikke mindst når hun hopper mellem podier og plancher i auditoriets naturvidenskabelige miniverden, som Palle Steen Christensen har givet en cool enkelhed med lækre rekvisitfinesser.

Det er ulækkert at kysse

’Jeg har tænkt mig at lave Jorden i dag – en dejlig lille stenplanet med en god tyngde,’ siger denne professor kækt. Og så jammer et keyboard gennem højttalerne, mens Darwin bliver mainstream, og Vorherre får lov til at se med fra en sky. Alverdens emner bliver berørt, mens universet koges sammen. Og som professoren siger det med krydderikræsenhed: ’Der er nogen, der slet ikke bruger ilt, men jeg kan nu godt lide det.’

I denne snak stortrives DNA og alt det avancerede. Men også det allermest relevante: hormonerne. For som professor Lohmann forklarer hormoner og tiltrækning: ’Hvad så, hvis jeg ikke er forelsket i dig? Jamen, det bliver du. Det er bare vores gener, der får os til at gøre alt muligt, som vi ikke forstår.’ Og det virker tydeligvis beroligende på de unge. Også dem, der stadig synes, at det er ulækkert at kysse…

Det er okay at fiske stjernestøv

Der er ikke det fænomen, som forestillingen ikke tør ser på med lup. Eller i hvert fald med kamera og zoom. Sjove undervandsfotos med fiskestimer giver afsæt for teorier om arternes diversitet. Ikke mindst naturens tre principper: Arvelighed – Forskellighed – Udvælgelse. Høfligt sat op over for udsagnet ’Det er Gud, der har skabt alt.’ Velafbalanceret, men også med lovlig lang line. Som da en konklusion pludselig lyder: ’Vi består jo allesammen af stjernestøv, altså!’

Okay, hun har snydt lidt

Forestillingens stærkeste overraskelse ligger imidlertid ikke så meget i scenerne om livets opståen. Nej, pludselig sætter denne professorskikkelse ord på døden. I en sjov skelet-sketch opstår helt uventet en kærlighedshistorie, der slutter med, at den ene dør, så den anden elskende er alene tilbage. Da bliver der helt stille i auditoriet. Fakta er blevet til følelse. Og professor Lohmann bliver nødt til at ophæve sorgstemningen med en joke, førend forestillingen kan slutte og lande.

Hvad der skal til, før universet river sig selv i stykker, så alt dør? Det kan denne professor såmænd nok også forklare i sine komprimerede og forførende fysikforsøg.

For som Camilla Lohmann siger med veloplagt tv-kok-stemme: ’Jeg har snydt lidt.’ 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken