Af: Morten Hede

10. maj 2019

Da alting blev anderledes

I den underholdende og veldramatiserede forestilling, ’Den sommer far blev homo’, er Hils Din Mor igen på banen med relaterbart ungdomsteater, der behandler seksualitet og identitet

Oven på teatret Hils Din Mors særdeles vellykkede ’Fucking Åmål’, som sidste år modtog en Reumert for Årets Børne-/Ungdomsforestilling, er teatret klar med endnu en forestilling om køns- og seksualidentitet: ’Den sommer far blev homo’

Ligesom ’Fucking Åmål’ var en dramatisering af Julie Maj Jakobsen efter Lukas Moodyssons svenske kultfilm fra 1998, så er denne forestilling dramatiseret af samme Jakobsen efter norske Endre Lund Eriksens ungdomsroman ’Den sommeren pappa ble homo’ fra 2012.

Hils Din Mor producerer i samarbejde med Folketeatret U denne forestilling, som måske ikke ligger lige til højrebenet for Reumert-komitéen, men som dog har lige så meget på hjerte og næsten lige så meget humor som sin prisbelønnede storebror.

Min far er ikke homo!

Vi møder Arvid (Peter Schlie), der er på ferie med sin nyskilte far (René Benjamin Hansen). Moderen er rendt med sin svenske pilatesinstruktør. Typisk. Så nu er far og søn alene, og økonomien er ikke til andet, end en campingtur på en brakmark.

Som titlen antyder, så bliver far pludselig homo. Han får en ’voksenven’ i nabohusets åbent homoseksuelle Roger (Mikkel Reenberg), og fra den ene dag til den anden lyser den ellers noget nedslåede far op, springer for første gang i sit liv i cykeltrikot og interesserer sig som aldrig før for fransk rødvin.

Men det er slet ikke far, det handler om. For hvordan forholder man sig til, at far er blevet homoseksuel? Særligt når man har hormoner væltende rundt i kroppen, har en sjov og sej barndomsven, som man savner, har fået en ny veninde, der vil være kærester (Julie Jeziorski Jensen), og man går venter på sit første kønshår.

Arvid ved ikke, hvem – eller hvad – han selv er, og når man ikke længere har de klassiske kønsroller at spejle sig i hos sin mor og far, så er man på egne ben. ”Min far er ikke homo,” fastholder Arvid, og man skal ikke være ph.d. i psykologi for at forstå, at han i virkeligheden råber: ”Jeg er ikke homo!”.

En lidt for ufarlig forestilling

Akkurat som i ’Fucking Åmål’ står forestillingen på en solid grund af humor. Det er bemærkelsesværdigt, hvordan Julie Maj Jakobsen og de medvirkende formår at karikere både karaktererne og situationerne, så det er komisk og alligevel relaterbart.

Iscenesættelsen af Mia Lipschitz og scenografien af Mona Møller Schmidt er stilistisk og i naturlig forlængelse af manuskriptet. Man får altså et indtryk af en forestilling, hvor helheden er lige i øjet.

De nip af malurt, der alligevel skal i bægret, skyldes forestillingens umiddelbare lethed. Sammenlignet med sin forgænger er forestillingen decideret ufarlig. Og naturligvis er det ikke i sig selv en kvalitet at lave teater, der også vil vise det grimme, svære eller problematiske.

Men vi har set, at Hils Din Mor er i stand til at lykkes med netop dét. Og med en tanke på deres delvist politiske formål om ”at fremme forståelsen for og accepten af LGBT+-personer på lige fod med majoriteten”, så kunne vi godt forvente en forestilling med mere bid i.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.