Af: Morten Hede

10. juni 2022

Cirkulerende benspænd sætter fokus på nærhed

Forestillingen ’Akrylarium’ fra aarhusianske Art Farm viser os med trillende akrylglas og adræthed, hvor vigtigt fysisk nærhed er for os.

Art Farm har skabt en danseforestilling – eller måske nærmere en fysisk performance – der undersøger oplevelsen af nærhed i en tid, hvor vi er adskilt af virusskærmende akrylglasplader.

Titlen ’Akrylarium’ kan oversættes til ’en verden af akryl’, hvilket er en meget rammende beskrivelse af, hvordan vores virkelighed så ud efter nedlukningen i marts 2020. Når vi mødte mennesker – både ekspedienten i supermarkedet og vores nærmeste familie på plejehjemmet – foregik det på hver vores side af akrylglasset.

Nu er pladerne heldigvis begyndt at forsvinde fra det offentlige rum igen. Så meget desto mere kan vi nu fornemme, hvor meget de påvirkede vores sociale liv. Nærhed var en illusion. Det var som at være på en udstilling med historiske genstande i glasmontrer, hvor man ikke var sikker på, om man selv var beskueren eller den udstillede.

På den måde behandler Art Farm et særdeles relevant og aktuelt tema med ’Akrylarium’, som de selv beskriver som en forestilling om hudsult. Det er samtidig et originalt greb at zoome ind på akrylpladerne, som synes at være et temmelig overset element i coronapandemien. Og skelsættende i enhver forstand.

Tre isolerede verdener

’Akrylarium’ foregår på et stort, cirkelformet tæppe, der udgør scenegulvet. På gulvet ligger et monstrum konstrueret af to runde akrylglasplader i forskellige størrelser, der er sat sammen med et stålrør, så det kan trille ligesom på to hjul.

Det mindre hjul er tættest på scenegulvets midte, og det større vender ud mod publikum, således at genstanden triller rundt i en perfekt cirkel omkring scenens centrum. Effekten er, at de to hjul nærmest som en pizzaskærer deler rummet op i tre lige brede baner: Den inderste del, midterbanen og udkanten.

I forestillingens første del forbliver de tre performere på hver sin bane, mens tingen – det trillende monstrum – farer rundt og rundt imellem dem. Her lykkes Art Farm især med at skildre den tvungne afstand, som akrylpladerne repræsenterer. Og de er ikke kun isolerede fra hinanden, men også alene i hver sit univers, hvor de bevæger sig frit men ensomt rundt.

Efterhånden begynder deres tre universer at interagere. Hænder og fødder mødes på hver sin side af glasset. Der er forsøg på at skabe kontakt og kommunikation, men det mislykkes. Her er forestillingens absolut stærkeste og mest meningsbærende scene.

Konceptet bakker op

For derefter ændrer forestillingen karakter. Flere akrylglasplader bliver fundet frem. En hel del af dem spændes på kroppen på én af performerne. Den trillende tingest skilles ad, så de to hjul kan trilles rundt hver for sig, ligesom et tredje og endnu mindre hjul dukker op.

Nu går der kaos i den på scenen. Efterhånden bliver det ikke så meget en undersøgelse af begrebet nærhed som en undersøgelse af, hvad man kan bruge disse gennemsigtige dimser til. Det bliver en teknisk opvisning mere end en fortællende koreografi, og temaet hudsult synes at ryge i glemmebogen.

Ikke desto mindre udviser de tre performere, Martin Schultz Kristensen, Shannon Leypold og Marco Zavarise, en imponerende adræthed og formår samtidig at være aldeles nærværende på scenen i deres fysisk krævende koreografi. Og særligt Shannon Leypold lykkes med at bevare en fin elegance, mens hun springer hen over og kryber neden under det cirkulerende benspænd.

Martin Schultz Kristensen, der foruden at medvirke også er koreografen og den kunstneriske leder bag projektet ’Akrylium’, skal derfor have ros for at spore os ind på den usynlige afstand, som disse beskyttelsesglas førte med sig ind i vores hverdagsliv. En pointe, som hans koncept bakker fint op om. Men det bliver desværre kun delvist forløst på scenen.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang