Af: Anne Middelboe Christensen

21. oktober 2022

Blækspruttekoreografi uden sugekoppekraft

Boaz Barkans ’Blækspruttetanker’ danses af den energiske og legende Anna Lea Ourø Jensen med ægte kropsglæde. Men koreografisk og dramaturgisk er ’Blækspruttetanker’ en rodet improworkshop – og ikke nogen egentlig forestilling.

’Blækkespruttetanker’ er en sjov titel. For hvad tænker en blæksprutte egentlig? Og hvad tænker mennesker egentlig om blæksprutter?

Disse filosofiske betragtninger afsløres desværre ikke i denne dans af Boaz Barkan. Forestillingen er en såkaldt ’interaktiv danseforestilling’ for de 5-9 årige, og den skifter fint nok form, alt efter om den foregår i et klasselokale eller på en scene.

Selv oplevede jeg forestillingen under Dansehallernes festival for børn – KORAL Festival – i Valby Kulturhus. Husets rum var fint pyntet op med puder, og der lå sjove blæksprutter og snegle af modellervoks rundt omkring på vindueskarmene som resultat af festivalens aktiviteter for børnene.

Danseren Anna Lea Ourø Jensen gjorde da også, hvad hun kunne for at skabe blækspruttestemning. Hendes festivalpublikum bestod af lutter voksne, men hun gik kry i gang bevæge sig rundt i rummet, mens hun fortalte, hvad hun kunne mærke. Hun lod hænderne glide hen over væggene. Hun lagde hovedet til gulvet, og hun kravlede rundt på bænkene.

Forinden havde hun uddelt hørebøffer til os alle sammen, så vi hørte hendes stemme oven i en sjov lydverden af alt fra guitarknips til dryppende vandlyde og blæsevejr.

Hop op på bænkene

Det var ganske underholdende at følge Anna Lea Ourø Jensen rundt i rummet. Hendes fantasifulde hættetrøje og farvestrålende gamacher, designet af Seimi Nørregaard, lyste op med en spændende og barnlig energi.

Som medskabende danser var hun god til at bruge husets døre og trapper som afsæt for spontane hop og morsomme benløft – og hun udviste en opmuntrende og anerkendende pædagogisk tilgang til os som interaktivt publikum. Det var meget overbevisende.

Dramaturgisk set var der dog hverken hoved eller hale på denne såkaldte forestilling. Den israelsk-fødte koreograf og performer Boaz Barkan har måske skabt sin koreografi ud fra et ’blæksprutteprincip’, hvor nye tanker hele tiden kobles på grundidéen – og hvor ’afskårne’ idéer måske bare vokser ud igen alligevel, hvis de får lyst. Men nogen sammenhæng var der ikke.

De fleste kropsudtryk lod til at være improviseret ud fra situationen, hvilket var med til at skabe en følelse af workshop i stedet for en oplevelse af et kunstværk. Danseren var egentlig bare en inspirerende og legende pædagog, der opfordrede publikum til også at hoppe op på bænkene eller læne sig ind mod hinanden. Men det er altså ikke nok til at fremstå som professionel scenekunst.

Knogler og sugekopper

Blækspruttefortællingen blev desuden fuldstændig væk undervejs. Der var ingen indledende fortælling om blæksprutten; den dukkede kun op undervejs som ’noget sugekoppeagtigt’ på danserens ben undervejs.

Sprogligt var fortællingen også for abstrakt. ’Det er som et diskotek af en slags,’ sagde danseren, da en diskokugle lyste – uden måske at overveje, om nu også alle fem-årige ved, hvad et diskotek er.

’Alle knogler forlader rummet,’ sagde hun også muntert på et tidspunkt – uden at nogen i publikum lod til at forstå, hvordan den ordre egentlig skulle adlydes. Måske havde det været klarere, hvis hun havde bedt alle blæksprutter om at forlade rummet…

Danserens ordstrøm var bedst, når hun bare talte om sig selv. ’Jeg elsker at danse,’ sagde hun, mens hun gnubbede sig rundt på gulvet i fri leg. Men at hendes bevægelser var dans – og ikke bare nogle vilkårlige kropsvrid – var faktisk svært at se. Desuden var det underligt, at hun hele tiden talte om sig selv.

Uambitiøst

Dansehallerne har kurateret KORAL-Festival, hvor ’Blækspruttetanker’ præsenteres som en refusionsgodkendt forestilling, ikke som en workshop eller et pædagogisk forløb. Det er fint med interaktive og sociale danseaktiviteter, men det er flovt og uambitiøst, at børn kun bliver præsenteret for leg. Det ville næppe kunne ske, at en tilsvarende børneteaterforestilling med refusionsgodkendelse blev reduceret til en legetime.

Dansehallerne må skærpe kravet til kunstnerisk kvalitet i dansen for børn. Det er simpelthen ikke acceptabelt med en danseforestilling, hvor de koreografiske ambitioner ikke er højere end en opfordring til publikum om selv at strække armene i vejret.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.