Af: Anne Middelboe Christensen

3. august 2022

Dansernes flotte kobberfarvede kostumer får dem til at ligne statuer, der bliver levende, i ’Through the Wall’ af Thomas Bentin. Foto: Luna Stage

Bentins bronzedansere kan løbe på væggene

’Through the Wall’ er en uforudsigelig og mystisk danseforestilling i legende løb gennem byen.

Thomas Bentin Works:
'Through the Wall'

Koreografi: Thomas Bentin. Lyddesign: Jonas Jørgensen. Kunstnerisk konsulent: Poul Larsen. Dansere: Nikoline Due, Marco Rizzi, Anette Toiviainen. Kostumedesign: Ane Katrine Schyth Kjær. Varighed: 50 min. Aldersgruppe: Fra 10 år. Oplevet under Passage Festivalen 2022 i Helsingør. Spilles også i Køge (start ved Køge Station): 12-14. august 2022 samt under Metropolis Festivalen i København: 19-21. august 2022 (start ved Nørreport Station foran HUMAC). www.thomasbentin.com

Børnene på fortovet reagerer straks på de hurtige dansere, der løber gennem byrummet – i zigzag- løb og mærkelige spring. Børnene betragter nysgerrigt de vilde kroppe, mens mange voksne bare trasker videre med øjnene limet fast til mobilen og ørerne døve af hørebøffer. 

Det er med andre ord ikke så ligetil at skabe gadeteater i dagens selvoptagede Danmark. Heller ikke for en garvet gadekoreograf som Thomas Bentin og hans dansere under danseforestillingen ’Through the Wall’. 

Derfor er det også desto mere glædeligt, at Passage Festivalen i Helsingør bliver ved med at insistere på at præsentere dansende gadeteater. Heldigvis dog også gadeteater med guidet vandring og billetsalg til forhåndsnysgerrige tilskuere. 

I Helsingør blev publikum bedt om at møde op ved stationen. Herfra gik ruten ned gennem byen – hen over det befærdede torv, gennem en smal gyde, langs med domkirken og rundt om Kulturværftet.

I høj fart

Det blev en pirrende oplevelse, for Thomas Bentin har blik for byrummets oversete flader. Hans koreografi virker som en strøm af kærtegn mod byen: En danser omfavner et busskilt. En anden danser kærtegner en husmurs slidte facade. En tredje danser glider ind under en busk og beskytter den sparsomme byjord. Alt sammen glidende og insisterende. 

Thomas Bentins dansere har handsker på, så de kan lade hænderne stryge hen over rå mursten og rustne rækværk. Og de bevæger sig rundt i offroader sneakers, så deres fødder kan klare de mest besværlige terræn: I fart hen over væltede cykler og ujævne brosten eller togskinner i asfalten. 

Koreografiens styrke er, at den er så dynamisk og organisk. Kroppene er hele tiden i bevægelse i høj fart. Kun på en lille græsplæne undervejs standser danserne op, så de to kan mødes i en kort omfavnelse. Så er det straks videre mod nye flader i byen. 

Bevægelserne kræver meget smidighed af danserne, der kaster ben i alle retninger og vinkler, mens de kattemodigt klatrer rundt på byens flader. De er iklædt skødesløse kostumer i flere lag, designet af Ane Katrine Schyth Kjær, der har gjort det muligt for danserne hele tiden at forandre udtryk undervejs. Det inderste tøjlag er en skinnende kobberfarvet totaldragt med ansigtsmaske: Halvt skulptur, halvt menneske.

Uforglemmeligt cykelstativ

Danserne er charmerende. Den mørkkrøllede, italienske danser Marco Rizzi har en ubesværet blødhed i sine hurtige bevægelser – og et sprintløb, som var han med i en parkourkonkurrence. Den mand kan vitterlig løbe på væggene. Vel at mærke mens han smiler.

Den lyshårede, finske danser Anette Toiviainen har et stærkt skulpturelt udtryk, når hun pludselig stivner og spærrer den smalle gyde med udstrakte arme og bestemte skuldre, eller når hun smækker containere inde i et skur, som var det en guldskat, hun bevogtede. 

Og den mørkhårede, danske danser Nikoline Due har en dramatisk udstråling i sin høje krop, når hun folder sig ind gennem metalstiverne i et cykelstativ – stivnet i et uforglemmeligt drømmebillede – eller hopper alt for langt ned fra noget højt uden varsel.

Bronzesymbiose

Koreografien i ’Through the Wall’ bliver tilpasset den enkelte bys arkitektur med en fin sans for byens dagligdag; efter Helsingør venter både Køge og København på forestillingens foreløbige turnéliste. Uanset byen vil koreografien antagelig få den vandrende tilskuer til at kunne mærke den fysisk forskel på at bevæge sig på en bred gågade i kontrast til oversete hjørner og solpletter, der måske ellers ligger temmelig ubemærkede hen. Tilskuerkroppen reagerer forskelligt.

I Helsingør peakede forestillingen nede ved Kulturværftet. For selvfølgelig kunne Thomas Bentin ikke lade være med at få danserne til at passe Værftsarbejderne op ude foran Kulturværftet, altså de fire bronzeskulpturer af værftsarbejdere skabt af billedhuggeren Hans Pauli Olsen. Særligt den bageste, oversize arbejdsmandsskulptur blev pludselig synlig og livlig på en ny måde, når danserne stillede sig foran ham i deres metalskinnende dragter. For danserne gik i bronzesymbiose med styrkeskulpturen ved at kopiere dens beslutsomhed og fremdrift i kropsudtrykket. 

Danserne endte nede i tørdokken på Museet for Søfart, som nu har indtaget industrirummet med nydelige caféparasoller, som man kun kan se, hvis man går helt hen til kanten af dokken. I dybet dernede løb danserne i sprint mellem dokkens sider – og op ad siderne. Nærmest som om at var parate til at lade sig opsluge af dette rum, der engang var en stolt arbejdsplads for byens stærke værftsarbejdere.

Mange prøver kræfter med dans i byrummet. I ’Through the Wall’ lykkes det for Thomas Bentin Works at variere dansen, så den holder spændingen undervejs gennem byen. Sammen med mystikken.

Thomas Bentin Works:
'Through the Wall'

Koreografi: Thomas Bentin. Lyddesign: Jonas Jørgensen. Kunstnerisk konsulent: Poul Larsen. Dansere: Nikoline Due, Marco Rizzi, Anette Toiviainen. Kostumedesign: Ane Katrine Schyth Kjær. Varighed: 50 min. Aldersgruppe: Fra 10 år. Oplevet under Passage Festivalen 2022 i Helsingør. Spilles også i Køge (start ved Køge Station): 12-14. august 2022 samt under Metropolis Festivalen i København: 19-21. august 2022 (start ved Nørreport Station foran HUMAC). www.thomasbentin.com

Flere anmeldelser

Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Uheldig teaterdramatisering
Team Teatret:
'Miras jul'
Team Teatrets juleforestilling ’Miras jul’ er desværre ikke vellykket teater, men et mislykket forsøg på at efterligne et julekalenderbog-forlæg med tekster og tegninger
Fysisk, smuk og sanselig
Vendsyssel Teater:
'Snedronningen'
Vendsyssels Snedronning-fortolkning er to timers akrobatisk fryd i et betagende uendelighedsagtigt univers.
Børnevenlig ballet om kærligheden
Tivoli Balletteater:
'Snedronningen'
Tivoli Balletteater byder på en munter genopsætning af den eventyrtro ballet over ’Snedronningen’. Med Dronning Margrethes fantasifulde kostumer til både sjove krager og et elskeligt rensdyr
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives