Af: Randi K. Pedersen

27. oktober 2016

Barfodsteater i blanke sko

Der er noget umiddelbart tiltrækkende og nærværende over Olsens økologiske barfodskoncept, som det folder sig ud i 'Sikken sæk!'

Olsen er en stilig herre i elegant sort outfit. 'Sikken sæk!' er nærmest det stik modsatte. Med sine tunge solide trædukker og grove pælestammer er forestillingen visuelt lige så jordbunden, som den natur det hele handler om.

Det fine er, at modsætningerne langt hen ad vejen går fint i spænd. De holder hinanden i balance så biodynamikken ikke overtager teateroplevelsen, og den medspillende dukkefører og fortæller ikke bliver for voksenfornem fjern i forhold til publikum.  

Trods de blanke sko er der noget umiddelbart tiltrækkende og nærværende over det økologiske barfodskoncept, som gør lykke. 'Sikken sæk!' er så langt fra digitalt visuelt pling-plang på storskærm eller tablets – med de kvaliteter, det har – som tænkes kan. Men de små tilskuere er ikke et øjeblik i tvivl om, at det lange hoved og de kosteskaftslignende ben er Lillehesten.

Skulle de komme i tvivl, så sætter Olsens pantomimiske skubberi og højlydte vrinsken tingene på plads.   

Det er måske tvivlsomt om små børn ved, hvad et skovbryn eller en snerle er. Opskrifter på svampestuvning og hybenmarmelade tager også klart sigte på voksne ledsagere, der godt kan være dem foruden. Men de dyr og planter, der dukker frem fra skoven, myldrer op af jorden og kommer ud af sækken, genkender alle børn.

Solid inspiration    

Toppen er fugleungen med sin mor. Den skal lære at flyve, og det er svært når man er lille og oven i købet gjort af træ og i øvrigt har mere travlt med komisk at skrige på MA-A-D, MA-A-D!!! af sine lungers fulde kraft.

Ungen basker og basker i hånden på sin erfarne og eminente dukkefører. Det kan kun gå galt, og det gør det under stor jubel. Til sidst lærer den gumpetunge lille fugleunge faktisk at flyve, og den frække Lillehesten, der har været borte, kommer hjem igen.

Ind i mellem følger det ene søde og muntre situationsspil efter det andet med pudsige indfald og halløj. Hvert dyr har sin egen tydelige karakter og karakteristiske stemme, så det er nemt at følge med, når de taler sammen. En stor fed gulerod spiller også en rolle og pynter i forsamlingen og i forestillingen.

 Det hele bindes fermt sammen undervejs af musik med smæld i klaveret og vokalen. Erik Olsen synger glimrende, og så er han prisværdig god til at gøre sangteksterne lette at forstå, så de glider naturligt ind i forestillingen om sækken, der rummer en hel naturhistorie.

Dog kun i pixi-udgave forstås. Resten må man selv gå ud og opleve i en rigtig skov med blade på træerne, men med solid inspiration fra 'Sikken sæk!'. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang