Af: Henrik Lyding

16. oktober 2010

Alt for mange sorte huller

Betty Nansen Teatret forsøger priværdigt nok at formidle naturvidenskab via teatret, men forestillingen ’Tid og rumkys’ savner dramatiker, dramaturg og instruktør.

’I dag skal vi blive klogere’.

Unægtelig en smuk målsætning over for den opvoksende ungdom. Resultatet bekræfter bare den velkendte sandhed, at der ofte er ganske langt fra teori til praksis. Martin og Ketil, kendt fra en række børneprogrammer i fjernsynet, vil gerne fortælle børn om videnskabens vidundere. Formidle noget viden i en underholdende form, liste stoffet legende ind i hovederne med teatrets virkemidler.

Men det kræver selvsagt, at man kender disse virkemidler og at man mestrer dem. Det er her, det går galt for Martin, Ketil og deres medbragte musiker Victor Eisner. I en scenografisk ramme, der er så ynkelig, at man bliver helt flov ved at se på den – et forkølet plastikgræstæppe slænget over nogle små podier, et krøllet hvidt bagtæppe, der bruges til projektioner, og nogle få rekvisitter i overstørrelse.

Efter tæppefald bliver det tilmed klart, at det grundlæggende problem i forestillingen – at tingene ikke er arbejdet ordentligt igennem – strækker sig helt ind i scenografien. For græstæppet får aldrig nogen funktion, det er der bare, fordi så er der da noget at se på.

Tag jer til hovedet

Vi begynder med en slags illustreret biologi-time. Hvordan fungerer hjernen? Spændende stof, hvis altså ikke Martin Keller slyngede om sig med fag-termer og en utydelig artikulation, hvor halvdelen af ordene bliver spist.

»Prøv at tage jer til hovedet med hænderne,« siger han. Og det gør vi gerne. Men det bliver ikke brugt til noget, og så sidder vi dér med hænderne. I stedet racer han videre med billeder af hjernen og forsøg på at forklare dens funktioner.

Så er det vores tur igen til at være aktive. Vi skal fungere som en stor fælles illustration af hjernens aktivitet, og det gør vi så. Sjovt nok, men hvor skal vi hen med det?

Tingene bliver desværre aldrig arbejdet ordentligt igennem eller ført til en logisk slutning.

Cirka midtvejs går det helt galt. Pludselig forlades hjerne-temaet til fordel for astronomi, planeter, mælkevejen og sorte huller.

Angiveligt har Martin en rum-kæreste i en anden galakse. Ketil dukker op, forklædt som kineser, og tilbyder at sælge en mekanik, der kan bringe Martin lynhurtigt igennem til denne anden galakse, hvor han møder sin kæreste – Ketil forklædt som gnomagtigt rummonster.

Det minder om behjertede skolelærere, der gør det så godt de kan udi teatrets svære kunst, men dramaturgisk og skuespilteknisk konstant havner i et af de sorte huller, forestillingen taler om.

Hvorpå vi ender med at skulle spise wokstegte græshopper! Ja, for det bliver fremtidens mad-ressource, får vi at vide. Interessant, men hvorfor lige den oplysning? Og hvor blev hjernen af, og hvad skulle vi med universet? Og hvad skal vi med de indlagte sange, der ikke har nogen funktion og ikke peger nogen steder hen?

Hvis videnskab blandt andet består i at stille spørgsmål, repræsenterer denne forestilling den ægte videnskab, med alle de spørgsmål man kan stille til den.

Det er bestemt prisværdigt at ville formidle naturvidenskab via teatret. Men der savnes en dramatiker, en dramaturg og en instruktør. Gode viljer gør det ikke. Hverken i videnskaben eller på teatret.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
Komiker mellem kaffe og frelse
Aveny-T:
'Lad mig være din Jesus'
Simon Kongsted fascinerer med sit ensomhedsportræt som ung, religiøs anfører i ’Lad mig være din Jesus’ på Aveny-T.
En herlig julegave
Teatret Lampe:
'Et Juleeventyr'
Teatret Lampe har skab en æstetisk smuk og helstøbt udgave af 'Et juleeventyr til mindre børn og alle andre.
Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
Komiker mellem kaffe og frelse
Aveny-T:
'Lad mig være din Jesus'
Simon Kongsted fascinerer med sit ensomhedsportræt som ung, religiøs anfører i ’Lad mig være din Jesus’ på Aveny-T.
En herlig julegave
Teatret Lampe:
'Et Juleeventyr'
Teatret Lampe har skab en æstetisk smuk og helstøbt udgave af 'Et juleeventyr til mindre børn og alle andre.
Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.