Af: Randi K. Pedersen

9. juni 2009

Larmende musikalsk paradoks

Hårdtslående farcestil kan ikke binde moderne tekst og Mozart-musik sammen til en musikdramatisk helhed.

Det bedste ved ‘Løgneren i døgneren’ er den nyskrevne tekst. Noget af et paradoks, eftersom halvdelen af en opera er det musikalske udtryk, som små tilskuere måske skal opleve for første gang. Men det er skønt, at Den Rullende Opera tør gå af andre end de vante gennemtraskede Tryllefløjte-stier.

Historien om den strikse dame i døgnkiosken, der så skammeligt får røvet kassen, er morsom og hænger rigtig godt sammen. Hvilket ikke er nogen selvfølge i teaterforestillinger for de 5-8 årige. Især ikke, når flere farverige personligheder med hver deres skæbne og håb krydser hinandens spor i den lille kiosk.

Den ligner med sit genbrugsagtige look og dæmpede farver mere en hyggelig kolonialhandel fra 1950’erne, end en moderne døgner
. Men hvad gør det, når musikken spiller!

Den
er til gengæld forestillingens svaghed. For selv om der sikkert er tænkt over udvalget af kendte highlights fra ‘Tryllefløjten’, lever teksten til ‘Løgneren i døgneren’ sit eget, underholdende hverdagsliv. Mens specielt et par voluminøse arier for fuld udblæsning afspejler en helt anden og temmelig voksen verden. En modsætning, som iscenesættelsens hårdtpumpede farcestil ikke kan binde sammen til en musikdramatisk helhed.

Forhippet på overspil

De to sangere synger, så ordene kan forstås, og er skægge som kioskkunderne Søren og Mette! Andre roller er rene karikaturer. Mozart i klaverudgave frem for stort (bånd)orkester kunne også have hjulpet til at gøre musikken og operagenren mere børnevenlig. Men desværre er pianisten Louise Schrøder, der også optræder som Døgnerens ejerinde, frygtelig forhippet på at overspille både rolle og musik.

Det går hårdt for sig på tangenterne, og når hendes stemme skærer gennem luften. Kioskdamen har ellers en dejligt arrig hund, der plejer at kunne holde kunderne på afstand uden sin ejerindes højlydte indblanding. Men tyveknægen har været vaks nok til at medbringe et kødben og bestikke lille Fido. Så Lars Henriksens komisk-korrekte politibetjent med den kraftige stemme har kun en lille tøjlap fra et trøjeærme at gå efter i jagten på gerningsmanden.

Det er en hun,
og Mette Ulrikkeholm er rigtig sød og kær! Både i rollen som pigen, der drømmer om at springe i faldskærm, og som tyveknægt. Hendes kvikke kropssprog, nærværende spil og lette sopran rummer fin poesi og humor. Med den dårlige samvittighed tyngende helt ud i fingerspidserne lyver hun og undskylder sig med, at hun er ensom og hellere vil have skældud for at stjæle end blive overset.

Straffen er helt i historiens – og Tryllefløjtens – ånd. Pigen skal hjælpe kioskdamen med at lufte Fido. Så er hun ikke ensom og behøver ikke at stjæle.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.