Af: Anne Middelboe Christensen

12. juni 2022

Læbestiften tværer ud i ’Hamlet’

SHAKES triller ind i morsom genbrugspragt i Ørstedsparken. Men opsætningen af ’Hamlet’ er ikke så stramt skåret eller så interessant, som den kunne være.

Når mærkelige cykelvogne triller hen langs søen i Ørstedsparken, så ved københavnerne, at Shakespeare er på vej. Når skuespillerne ankommer i flagrende gevandter og parykker skabt af alverdens former for skrald, så hujer tilskuerne lykkeligt, uanset om de har nået at få en af de spartanske foldestole, eller om de bare sidder på græsskråningen ved søen med deres pizzaer og picnic. For SHAKES er blevet indbegrebet af anarkistisk klassikerteater – skørt, skævt og bramfrit.

Scenografen Julie Forchhammer har personligt skabt en farverig og overlæsset kostumetrend, hvor alle materialer er genbrug – fra udfoldede sodavandsdåser til kasserede badeforhæng, eller hvad det nu er, hun har fundet til sine skønne og humørfyldte kostumer. 

Som fast scenograf har hun været den bærende kunstner for SHAKES siden truppens første forestilling i 2016. I dag taler alle om bæredygtighed, også inden for scenekunsten. Men Julie Forchhammer har altså praktiseret genbrugskostumer og skralderekvisitter i årevis… 

Jappet

Årets Shakespeare forestilling hos SHAKES er ’Hamlet’, og her er kostumerne da også aldeles pjattede og pjankede. Dragkostumet til Hamlets mor, dronning Gertrud, er den vildeste kjoleoverdrivelse med enorme hofteskørter, der stritter ud i luften på noget, der ligner gamle hulahopringe. Ofelias aflange havfrueparyk er så lang, at den når ned til lårene. Hamlet styrter rundt med fuglevinger. Med andre ord: Der er dømt Shakes.

’Hamlet’ er Shakespeares mest berømte og berygtede tragedie. Men ærgerligt nok lykkes det ikke for SHAKES at spidde tragedien så skarpt, som Shakespeares ord indbyder til. Heller ikke hvis man betragter denne ’Hamlet’ som en familieforestilling.

Bander og svovler

Nuvel, SHAKES er morsom som altid. Det gode humør fejler ikke noget i denne anarkistiske teatertrup. Som Hamlets onde onkel, kong Claudius, misundeligt siger om Hamlet: ’Han er fucking god til at synge, og han har sixpack: Jeg slår ham ihjel!’

Der er ikke langt fra tanke til handling hos SHAKES. Undervejs får det vulgære og sexfikserede dog overtaget, så skuespillerne nærmest løber rundt som i en jappet skolekomedie, mens de bander og svovler. 

Det kan sagtens være sjovt, men dramatiseringen af Thomas Markmann virker overfladisk. Sætningerne er ikke så velskårne, som de plejer at være. At være præcis eller ikke, som man siger… Mon der bare har sneget sig smalltalk ind i manuskriptet under prøverne? 

Iscenesættelsen af instruktørmakkerparret Thomas Hwan og Mads Riisom virker i hvert fald opgejlet og febrilsk. Skuespillerne rives forståeligt nok med af feststemningen. Men replikkerne bliver til råben, og plottet hænger ikke helt sammen. 

Desuden er forestillingen ikke synderligt familievenlig. Det er ærgerligt, for det har ellers været en af de store kvaliteter ved SHAKES-forestillingerne de tidligere år, at de netop både henvendte sig til de voksne og de større børn.

Dedikerede og unge

Den faste skuespillerkerne i SHAKES har trukket sig i år. Så måske er det derfor, at Shakes nu mangler noget af gøglerrobustheden med både store armbevægelser og raffinerede detaljer.

I år består SHAKESs-ensemblet dog af fire spændende unge skuespillere: Tue Lundings Hamlet har vitterlig både sixpack og sangstemme, men også nogle gode øjeblikke af alvor og vanvid, når han pisker rundt under lange fuglefjer og spiller vanvittig. Ari Alexander har et uforfærdet glimt i øjet og en skøn, komisk timing som den onde kong Claudius, men også som Hamlets trofaste ven. 

Sofia Cukic med en stærk vilje og foretagsomhed i en lille krop og sin tindrende klare stemme, både som Hamlets kæreste Ofelia og overraskende nok også som Ofelias far, hofsnogen Polonius. Og endelig træder den statuariske Niels Dampe frem på grusstien med både urkraft og autentisk hysteri – og velvalgte dragklichéer bag skægget og øjenskyggen i rollen som Hamlets mor. 

Skuespillerne fremstår som energiske og dedikerede kunstnere, der blot ikke har fået tilstrækkelig præcis instruktion. Til gengæld danser de gladelig med i Simon Glæsels selvironiske showkoreografi til de indlagte sangnumre undervejs, og det skaber begejstret partystemning rundt omkring på græsset.

Så jo. Det er herligt, at SHAKES og Folketeatret sammen skaber gratis Shakespeare-fortolkninger til glæde for så mange tilskuere i Ørstedsparken. I år er SHAKES bare ikke så skarp som i de tidligere år. Eller for at blive i makeup-symbolikken: Det er ærgerligt, at læbestiften tværer ud…  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Livsteater med sjælden renhed
Teater Rum:
'Sangen om Oda og Anton'
’Sangen om Oda og Anton’ med Teater Rum har noget barnligt enfoldigt over sig, hvis ægthed ikke er til at stå for.
En originals frihedstrang
Syddjurs Egnsteater, Museum Ovartaci & Hakkehuset:
'Sindet er en sommerfugl'
’Sindet er en sommerfugl’ er fyldt med gode intentioner og kunstnerisk hjerteblod. Men desværre forløses det ikke troværdigt i den mangestrengede forestilling.
Intens opdagelsesrejse
Glad Teater:
'Reflektor'
Glad Teater leverer med 'Reflektor' ikke kun godt teater, men også meget at reflektere over.