27. november 2018

Vor kollektive hukommelse

Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa er ramme for endnu en udstilling af plakatdesigneren og teatermennesket Gitte Kath, hvis virke på Teatret Møllen udover et hav af forestillinger som scenograf og instruktør m.v. også har bestået i at lave plakater til samtlige forestillinger siden starten af 1980'erne.

Flere af disse er selvfølgelig også med på den aktuelle udstilling, der bærer titlen 'Vor kollektive hukommelse – Gitte Kaths værksted 1976-2018' og med start 18. november løber frem til 31. marts 2019.

Gitte Kath har dog også produceret plakater til andre, bl.a. DSB's Årsplakater 1998, Amnesty International (1991), De Paralympiske Lege i Sydney (2000), Internationale teater- og lyrikfestivaler og Dansk Kraftemballage og mange flere.

Hun har faktisk også lavet forsider til et par sæsoner af Børneteateravisen i papirudgaveårene og en bogforside til en af redaktørens børneteaterhistorieskrifter.

Sidstnævnte kan dog ikke ses på udstillingen, der viser omkring 90 forskellige plakater fra hendes omfangsrige og internationalt priste virke.

Udstillingens overskrift forklares på kunstmuseets hjemmeside:

'Velkommen indenfor i Gitte Kaths værksted. Her får du muligheden for at følge kunstnerens arbejdsproces fra idé til færdigt værk. Der er plakater, scenografier og et mylder af gamle sager, som alt sammen indgår i Kaths kunstneriske arbejde.

Kath blev uddannet fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding i 1976, hvorefter hun, ganske tilfældigt, blev involveret i Teatret Møllen i Haderslev. Det blev til et 40 år langt engagement i teatrets produktioner, hvor hun indtog rollen som scenograf og instruktør og tillige producerede plakaterne til forestillingerne.

Oprindeligt blev Kath uddannet væver, og fascinationen af vævede materialer fandt vej ind i scenografierne, hvor mange rekvisitter blev beviklet med stof. Når man ser på både scenografierne og plakaterne bliver det også klart, at Kath bruger gamle, gerne slidte, ting som afsæt for hendes billedsprog. I hendes værksted findes mængder af sager – gamle kufferter, udslidte sko, udstoppede ænder, violiner og meget andet. Disse bruger kunstneren i sin plakater og forestillinger, idet de i kraft af deres alder bærer en historie i sig. Et par slidte sko kan sætte fantasien hos publikum i gang: Hvem har gået med dem? Hvorfra i verden stammer de? Hvad har den person ikke oplevet? Fordi tingene viser, at de har levet et liv og er slidte bærer de i overført betydning på historier eller erindringer, som vi selv projicerer over på dem.

Det er denne kollektive hukommelse, der bliver sat i spil både i plakaterne, teaterforestillingerne og ikke mindst denne udstilling. De er alle sammen en åben invitation til at du bruger fantasien og selv digter videre'.

Se mere på Kunstmuseet Brundlund Slots hjemmeside:https://msj.dk/gitte-kaths-plakatkunst-1980erne-2015/

Den interesserede kan også læse portalens portrætartikel i anledning af Gitte Kaths afgang som fast medlem af Teatret Møllen fra maj 2015: 'Et ganske særligt teatermenneske'

(Billedet: Uddrag af Gitte Kaths plakat til udstillingen på Brundlund Slot – der er en form for genbrug af plakaten 'Skirt' (Skørt), som hun lavede til Bienal del Cartel Bolivia BICeBé tidligere i år. Med fotografisk brug af de lokale cholitaskørter, der liggende udbredt til tørre ligner blomster. Ill: Gitte Kath)

(caj)

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne