Ideerne er til stede i rigt mål, men økonomi og organisation mangler endnu i en stort anlagt ’ambassadør’-ordning, der vil etablere teaterkontaktpersoner på skoler, institutioner, biblioteker, kulturhuse og pædagogiske centraler og give børneteatrene i hovedstadsområdet et tiltrængt løft af besøgende grupper børn og unge.
Det er Albert Nielsen, leder af AnemoneTeatret, der er ideens bagmand, men projektet er udset til at få Teatercentrum som praktisk tovholder, mens de deltagende teatre fra den såkaldte Køkkenkalender-gruppe (www.familieteater.dk) skal indgå i en repræsentativ styregruppe.
Teatercentrum har i forvejen gode erfaringer og praktisk indsigt som følge af kulturpakke-projekterne, der p.t. kører i div. danske kommuner i samarbejde med LMS og Dansens Hus (www.teatercentrum.dk/kulturpakker.asp) og sikrer pakker med teater, musik og dans til udvalgte skoler og institutioner.
Blandt elementerne i ambassadør-ordningen skal indgå elektroniske foldere og direkte kontakt til institutionerne, som skal finde de vigtige ambassadører.
Helt konkret skal der arbejdes på via fonde, kommuner og regioner m.v. at få oprettet en økonomisk pulje, der bl.a. skal bruges dækning af transport af publikum til teatrene, publikationer, kurser, fælles seminarer for ambassadørerne og administration.
Grundideen er, at det skal være attraktivt at være en af de udpegede kulturambassadører, som bl.a. skal tilbydes kurser i kompetenceudvikling, partoutkort til ordningens teatre osv., ligesom kulturcrew-ordningen, hvor elever uddannes som kulturformidlere, der bl.a. lærer om præsentationsteknik og pr., skal tilbydes skolerne.
Køreplanen lige nu er, at at parterne mødes i maj for om muligt at søsætte ambassadør-projektet allerede efter sommerferien, og man håber på at få opbakning fra bl.a. kulturborgmesteren og skoleborgmesteren i København.
Hvis projektet kommer på skinner og kører med succes, kan ordningen evt. udbredes til hele landet.