Af: Carsten Jensen

8. august 2013

‘Vi trykker bare på fællesskabsknappen’

Zelis Niegaard står i spidsen for Danmarks Internationale Gadeteaterfestival, der afvikles fra 13.-28. august 16 forskellige steder i Danmark. Det var bl.a. hendes betagelse af den veludviklede danske fællesskabskultur, der gav inspiration til denne turnerende festival, hvor de deltagende kommuner hver yder sit økonomiske bidrag.

Så er der kun få dage til starten på Danmarks nye og landsdækkende festival med gratis tilbud til børn og unge og deres voksne i form af ni internationale gadeteaterforestillinger, der spiller i 16 forskellige kommuner – der begyndes i Randers fra 13. august og sluttes af i Aalborg 28. august.

De 16 kommuner leverer bl.a. økonomi og spillepladser og lokal arbejdskraft, men bag Danmarks Internationale Gadeteaterfestival – den første turnerende festival af slagsen – står en energisk tyrkisk-født kvinde ved navn Zelis Niegaard, der har udviklet projektet og fået kommunerne med på ideen.

Hun har taget udgangspunkt i det, hun kalder den unikke danske fælleskabskultur, hvori indgår 'dyb ærlighed og troskab', når hun fortæller om ideen og baggrunden for festivalen, som hun ikke tror vil kunne have fundet sted i andre lande.

  »Det er lige præcis den kultur, som har hjulpet mig til at arrangere sådan en stor og fælles kulturoplevelse i 16 byer. Jeg kendte ingen fra disse 16 kommuner, og jeg tror ikke, at de kendte mig på forhånd. Jeg præsenterede bare idéen om festivalen til dem, og alt udviklede sig hurtigt og meget naturligt,« siger hun.

Det startede i Cantabile 2

Selvom 38-årige Zelis Niegaard er født i Istanbul, hvor hun er uddannet film-, tv- og teaterproducent, har hun opholdt sig i Danmark siden 2004. Forud var dog gået nogle år med sprog- og kulturstudier i Italien, og her faldt hun over en annonce fra det danske teater Cantabile 2, der søgte frivillige til at hjælpe sig med at finde historier om kvinder, der rejste alene.

Hun fik kontakt med teatret, der på det rent faktisk rejste rundt i Tyrkiet og kunne gøre fint brug af hendes kontakter i og kendskab til tyrkisk kultur.

Det blev så fulgt op med et længere praktikophold hos Cantabile 2, hvor hun bl.a. hjalp med at sælge forestillinger til udlandet og udbrede kendskab til teatret, der i øvrigt selv er særdeles internationalt orienteret og rent faktisk blev dannet i Italien i 1983 af Nullo Facchine med skuespillere fra en række lande. Året efter starten flyttede Cantabile 2 til Danmark og blev egnsteater i Vordingborg i 1990…

Efter tiden hos Cantabile 2 har Zelis Niegaard, der har sit nuværende efternavn – og en datter – fra et nu opløst dansk giftermål, arbejdet som international teatermanager for flere teatre og kunstnere, bl.a. Kristján Ingimarsson og Paolo Nani, og hun har sit eget teateragentur, Dan Size Fits All Productions (se www.dansize.dk), der også står som producent for Danmarks Internationale Gadeteaterfestival.

Det danske fællesskab

Ideen til en turnerende gadeteaterfestival i Danmark fik hun under et arbejdsbesøg i en lille by i Spanien i 2004. Tàrrega med knap 20.000 indbyggere er hjemsted for en festival hvert år i september. Her så hun hundredvis af forestillinger blive afviklet, samtidig med at kunstnere af egen drift spiller på hvert et gadehjørne i håb om at blive opdaget af nogle af de mange festivalledere og managere, der besøger byen.

»En masse lokale børn og unge vokser op med den festival, som foregår lige uden for deres dør og inspirerer dem til at blive kunstnere eller i hvert fald til at være kreative, og jeg begyndte at drømme om sådanne festivaler i vores små byer i Danmark,« fortæller Zelis Niegaard.

»Da jeg lærte det danske sprog og begyndte at observere det danske samfund dybere, lærte jeg jeres stærke fælleskabskultur at kende og begyndte at se frugter af den kultur på hvert hjørne: En masse foreninger, andelsboligselskaber med deres fællesvaskerier, fælles kulturelle og finansielle arrangementer, Dankort i stedet for VISA, elektronisk Dan-Id-projekt, hundredvis af webportaler som samler og klassificerer forskellige interessegrupper…«

»Så læste jeg en artikel om ko-foreninger (!), som pludselig fik puslespillet i mit hoved til at falde på plads: Artiklen fortalte om tre-fire almindelige familier, som køber en ko sammen og fodrer den på en sund måde for at få billigere og sundere kød. Lige der tænkte jeg, at jeres 'LAD OS GØRE DET SAMMEN'-kultur er så stærk og flyder så dybt i jeres blod. Kulturen er så almindelig for jer, at I måske ikke mærker den mere. I laver projekter sammen, uanset om det er et stort landsdækkende finansielt projekt eller bare en lille sag om et par kg kød. Det er ligesom, der er en fælleskabsknap på det danske samfund, og når man trykker på den knap, samles alle omkring idéen, diskuterer den effektivt, og indser idéen med det samme,« siger Zelis Niegaard.

Gratis forestillinger overalt

Nu skal projektets bæredygtighed så efterprøves.

Danmarks Internationale Gadefestival har et samlet budget på cirka tre millioner kroner og støttes udover de deltagende kommuner også af Statens Kunstråd, Kulturregion Fyn m.fl.

Og forhåbentlig også af de tusinder af børn, unge og voksne, der fra 13.-28. august får mulighed for helt gratis at opleve gadeteater på højt niveau af danske og internationale teatre. Der spilles fra en til tre dage i de enkelte byer, og med fem forskellige forestillinger pr. dag – lagt tidsmæssigt fra kl. 12 og hen over eftermidagen – er der mulighed for flere oplevelser.

Det er således lidt af et logistisk puslespil, som Zelis Niegaard har lagt brikkerne ud til – og hun har udover kontakten og planlægningen i de enkelte kommuner også sørget for transport og ophold i form af fly og leje af turnebiler og hotelbooking m.v.

»Det er jo næsten umuligt for udenlandske kunstnere at arrangere en turne i Danmark, når de ikke kender til forholdene, så de skal selvfølgelig fokusere på deres kunst og ikke på produktionsdetaljer,« siger Zelis Niegaard, der i programmet har indlagt en fridag i Aalborg 26. august, hvor de syv deltagende teatergrupper samles før de sidste to spilledage.

Et kollegialt supplement

Da der senest blev sendt familievenligt teater rundt i landet i en samlet international festival, hed projektet Caravanen og var arrangeret af Teatret Fair Play, Odsherred Teater og Holbæk Teater. De nåede at afvikle de rullende festivaler i 2003, 2005 og 2008, dog med færre destinationer, men til gengæld flere forskellige forestillinger. De fleste af disse blev afviklet på skoler og andre indendørs spillesteder, så derfor kan det nye projekt med sindsro kalde sig Danmarks FØRSTE turnerende gadeteaterfestival…

Den nye festival bliver således både et supplement og en konkurrent til de mange andre familievenlige teaterfestivaler i august (se artikel), herunder hendes gamle læreplads i Vordingborg, hvor Cantabile 2 jo afvikler deres Waves-festival 24.-31. august. 

Men det er jo i forvejen et miljø med åbne arme og meget af den fællesskabsfølelse, som Zelis Niegaards nye festival bygger på…

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere