Af: Carsten Jensen

8. august 2013

‘Vi trykker bare på fællesskabsknappen’

Zelis Niegaard står i spidsen for Danmarks Internationale Gadeteaterfestival, der afvikles fra 13.-28. august 16 forskellige steder i Danmark. Det var bl.a. hendes betagelse af den veludviklede danske fællesskabskultur, der gav inspiration til denne turnerende festival, hvor de deltagende kommuner hver yder sit økonomiske bidrag.

Så er der kun få dage til starten på Danmarks nye og landsdækkende festival med gratis tilbud til børn og unge og deres voksne i form af ni internationale gadeteaterforestillinger, der spiller i 16 forskellige kommuner – der begyndes i Randers fra 13. august og sluttes af i Aalborg 28. august.

De 16 kommuner leverer bl.a. økonomi og spillepladser og lokal arbejdskraft, men bag Danmarks Internationale Gadeteaterfestival – den første turnerende festival af slagsen – står en energisk tyrkisk-født kvinde ved navn Zelis Niegaard, der har udviklet projektet og fået kommunerne med på ideen.

Hun har taget udgangspunkt i det, hun kalder den unikke danske fælleskabskultur, hvori indgår 'dyb ærlighed og troskab', når hun fortæller om ideen og baggrunden for festivalen, som hun ikke tror vil kunne have fundet sted i andre lande.

  »Det er lige præcis den kultur, som har hjulpet mig til at arrangere sådan en stor og fælles kulturoplevelse i 16 byer. Jeg kendte ingen fra disse 16 kommuner, og jeg tror ikke, at de kendte mig på forhånd. Jeg præsenterede bare idéen om festivalen til dem, og alt udviklede sig hurtigt og meget naturligt,« siger hun.

Det startede i Cantabile 2

Selvom 38-årige Zelis Niegaard er født i Istanbul, hvor hun er uddannet film-, tv- og teaterproducent, har hun opholdt sig i Danmark siden 2004. Forud var dog gået nogle år med sprog- og kulturstudier i Italien, og her faldt hun over en annonce fra det danske teater Cantabile 2, der søgte frivillige til at hjælpe sig med at finde historier om kvinder, der rejste alene.

Hun fik kontakt med teatret, der på det rent faktisk rejste rundt i Tyrkiet og kunne gøre fint brug af hendes kontakter i og kendskab til tyrkisk kultur.

Det blev så fulgt op med et længere praktikophold hos Cantabile 2, hvor hun bl.a. hjalp med at sælge forestillinger til udlandet og udbrede kendskab til teatret, der i øvrigt selv er særdeles internationalt orienteret og rent faktisk blev dannet i Italien i 1983 af Nullo Facchine med skuespillere fra en række lande. Året efter starten flyttede Cantabile 2 til Danmark og blev egnsteater i Vordingborg i 1990…

Efter tiden hos Cantabile 2 har Zelis Niegaard, der har sit nuværende efternavn – og en datter – fra et nu opløst dansk giftermål, arbejdet som international teatermanager for flere teatre og kunstnere, bl.a. Kristján Ingimarsson og Paolo Nani, og hun har sit eget teateragentur, Dan Size Fits All Productions (se www.dansize.dk), der også står som producent for Danmarks Internationale Gadeteaterfestival.

Det danske fællesskab

Ideen til en turnerende gadeteaterfestival i Danmark fik hun under et arbejdsbesøg i en lille by i Spanien i 2004. Tàrrega med knap 20.000 indbyggere er hjemsted for en festival hvert år i september. Her så hun hundredvis af forestillinger blive afviklet, samtidig med at kunstnere af egen drift spiller på hvert et gadehjørne i håb om at blive opdaget af nogle af de mange festivalledere og managere, der besøger byen.

»En masse lokale børn og unge vokser op med den festival, som foregår lige uden for deres dør og inspirerer dem til at blive kunstnere eller i hvert fald til at være kreative, og jeg begyndte at drømme om sådanne festivaler i vores små byer i Danmark,« fortæller Zelis Niegaard.

»Da jeg lærte det danske sprog og begyndte at observere det danske samfund dybere, lærte jeg jeres stærke fælleskabskultur at kende og begyndte at se frugter af den kultur på hvert hjørne: En masse foreninger, andelsboligselskaber med deres fællesvaskerier, fælles kulturelle og finansielle arrangementer, Dankort i stedet for VISA, elektronisk Dan-Id-projekt, hundredvis af webportaler som samler og klassificerer forskellige interessegrupper…«

»Så læste jeg en artikel om ko-foreninger (!), som pludselig fik puslespillet i mit hoved til at falde på plads: Artiklen fortalte om tre-fire almindelige familier, som køber en ko sammen og fodrer den på en sund måde for at få billigere og sundere kød. Lige der tænkte jeg, at jeres 'LAD OS GØRE DET SAMMEN'-kultur er så stærk og flyder så dybt i jeres blod. Kulturen er så almindelig for jer, at I måske ikke mærker den mere. I laver projekter sammen, uanset om det er et stort landsdækkende finansielt projekt eller bare en lille sag om et par kg kød. Det er ligesom, der er en fælleskabsknap på det danske samfund, og når man trykker på den knap, samles alle omkring idéen, diskuterer den effektivt, og indser idéen med det samme,« siger Zelis Niegaard.

Gratis forestillinger overalt

Nu skal projektets bæredygtighed så efterprøves.

Danmarks Internationale Gadefestival har et samlet budget på cirka tre millioner kroner og støttes udover de deltagende kommuner også af Statens Kunstråd, Kulturregion Fyn m.fl.

Og forhåbentlig også af de tusinder af børn, unge og voksne, der fra 13.-28. august får mulighed for helt gratis at opleve gadeteater på højt niveau af danske og internationale teatre. Der spilles fra en til tre dage i de enkelte byer, og med fem forskellige forestillinger pr. dag – lagt tidsmæssigt fra kl. 12 og hen over eftermidagen – er der mulighed for flere oplevelser.

Det er således lidt af et logistisk puslespil, som Zelis Niegaard har lagt brikkerne ud til – og hun har udover kontakten og planlægningen i de enkelte kommuner også sørget for transport og ophold i form af fly og leje af turnebiler og hotelbooking m.v.

»Det er jo næsten umuligt for udenlandske kunstnere at arrangere en turne i Danmark, når de ikke kender til forholdene, så de skal selvfølgelig fokusere på deres kunst og ikke på produktionsdetaljer,« siger Zelis Niegaard, der i programmet har indlagt en fridag i Aalborg 26. august, hvor de syv deltagende teatergrupper samles før de sidste to spilledage.

Et kollegialt supplement

Da der senest blev sendt familievenligt teater rundt i landet i en samlet international festival, hed projektet Caravanen og var arrangeret af Teatret Fair Play, Odsherred Teater og Holbæk Teater. De nåede at afvikle de rullende festivaler i 2003, 2005 og 2008, dog med færre destinationer, men til gengæld flere forskellige forestillinger. De fleste af disse blev afviklet på skoler og andre indendørs spillesteder, så derfor kan det nye projekt med sindsro kalde sig Danmarks FØRSTE turnerende gadeteaterfestival…

Den nye festival bliver således både et supplement og en konkurrent til de mange andre familievenlige teaterfestivaler i august (se artikel), herunder hendes gamle læreplads i Vordingborg, hvor Cantabile 2 jo afvikler deres Waves-festival 24.-31. august. 

Men det er jo i forvejen et miljø med åbne arme og meget af den fællesskabsfølelse, som Zelis Niegaards nye festival bygger på…

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere