Af: Carsten Jensen

27. april 2009

Velden i vælten

Reumert-prisen for Årets Børneteaterforestilling gik til ’Historien om mor’, der er instrueret af Corona La Balances Marc van der Velden.


Sorgens billeder blev lysende smukke i denne eventyrtolkning: Tornebusken glødede. Moderen græd sine øjne ud som perler. Og Døden sang med hænderne dybt i havehandskerne. Men barnet blev løftet op fra sengen og legede – som en dukke, der møder foråret. Trygt løb drengen i armene på Døden, mens instruktøren Marc van der Velden løb i armene på en Reumert’.

Således lød det søndag aften, da Reumert-prisen 2009 for Årets Børneteaterforestilling blev tildelt Corona La Balance og Figura Ensemble for deres meget roste dramatisering af H.C. Andersens eventyr, ‘Historien om en mor’.

Dermed kom prisen også til at markere en værdig afslutning på en absolut godkendt periode som statsensemble for børneteater, selvom Corona La Balance altså må dele hæderen med samarbejdspartneren Figura Ensemble.

Det er en flot hæder, men også en skammelig trøstpræmie for den store indsats, som Corona La Balance har ydet i en periode, der bød på gentagne nedskæringer og altså en afsluttende status som det eneste statsensemble for børneteater, som kulturminister og Kunstråd mente at have råd til…

Med hæderen følger en prischeck på 50.000 kr.

Også Holbæk Teater blev hædret i kategorien Årets Musikteater med Ungdomshuset, ”69 – en rockteaterkoncert”, mens det blev Odense Teaters udgave af Lars von Triers film ‘Breaking the Waves’, der modtog Reumert-prisen for årets forestilling. Den store pris, Bikubens Hæderspris på 300.000 kr., tilfaldt balletdanseren Silja Schandorff, der tidligere på måneden dansede af på Det Kongelige Teater.

Årets Reumert-show på Det Kgl. Teater – der selv løb med syv statuetter – blev overværet af over 1.000 tilskuere, som kunne se 1,3 mio. kr. følge med priserne i de 14 kategorier.

Kritikerroser

‘Historien om en mor’ betog i sjælden grad anmelderne.

Under overskriften ‘Du vil græde øjnene ud’ beskrev Informations Anne Middelboe Christensen, hvordan hun ‘tumlede rystet ud derfra med forgnedet ansigt, hjælpeløst viklet ind i musikken og fortællingens skingre smerte”, Hun kaldte forestillingen ‘en uventet gave til den danske kulturarv, skabt af en hollandsk teatermager med gudbenådet danskerforståelse. Den skubber suverænt til de dybeste tanker om døden – og om kærligheden mellem forældre og deres børn’.

I Jyllands-Posten fulgte Henrik Lyding trop: ‘Som instruktør ejer Velden en sublim fornemmelse for billeder og en hjertets renhed, der gang på gang sætter ham i stand til at skabe oplevelser af de sjældne’.

Berlingske Tidende og Politiken var på samme positive niveau, mens børneteateravisen.dk’s Randi K. Pedersen nok var begejstret for musikkens sublime lydbilleder, men kaldte det forestillingens store svaghed, at ‘skuespillet slet ikke når op på samme, medrivende niveau’.

Et stærkt eventyr

Forestillingen, der altså er et samarbejde mellem et velrenommeret operasensemble og et ditto børneteater, befolkes af to operasangere, to skuespillere, tre musikere og en dukke – sidstnævnte har rollen som det døende barn.

Forestillingens instruktør, Marc van der Velden, har tidligere dramatiseret en række af H.C. Andersens eventyr – faktisk hele seks af slagsen – og han fortæller på Kunstrådets hjemmeside om nogle af de overvejelser, som han har gjort sig omkring ‘Historien om en mor’.

»Jeg er fascineret af eventyrets rejse i grænselandet mellem liv og død og af dets grundlæggende søgen efter meningen med døden. Menneskets grundvilkår at vi alle en dag skal dø er et af eventyrets eksistentielle spørgsmål. At Andersen desuden har valgt at lade det andet grundlæggende vilkår i vores eksistens, nemlig kærligheden, være modpolen til døden, gør efter min mening eventyret til et af de stærkeste i hans produktion. Det SKAL fortælles, det skal tolkes, det skal gestaltes på en scene,« fortæller han. (Hele interviewet kan læses på www.kunst.dk/kunstraadet/boern-unge-kunst/brnogungeifokus/historien-om-en-mor/
)

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere