‘
Sorgens billeder blev lysende smukke i denne eventyrtolkning: Tornebusken glødede. Moderen græd sine øjne ud som perler. Og Døden sang med hænderne dybt i havehandskerne. Men barnet blev løftet op fra sengen og legede – som en dukke, der møder foråret. Trygt løb drengen i armene på Døden, mens instruktøren Marc van der Velden løb i armene på en Reumert’.
Således lød det søndag aften, da Reumert-prisen 2009 for Årets Børneteaterforestilling blev tildelt Corona La Balance og Figura Ensemble for deres meget roste dramatisering af H.C. Andersens eventyr, ‘Historien om en mor’.
Dermed kom prisen også til at markere en værdig afslutning på en absolut godkendt periode som statsensemble for børneteater, selvom Corona La Balance altså må dele hæderen med samarbejdspartneren Figura Ensemble.
Det er en flot hæder, men også en skammelig trøstpræmie for den store indsats, som Corona La Balance har ydet i en periode, der bød på gentagne nedskæringer og altså en afsluttende status som det eneste statsensemble for børneteater, som kulturminister og Kunstråd mente at have råd til…
Med hæderen følger en prischeck på 50.000 kr.
Også Holbæk Teater blev hædret i kategorien Årets Musikteater med Ungdomshuset, ”69 – en rockteaterkoncert”, mens det blev Odense Teaters udgave af Lars von Triers film ‘Breaking the Waves’, der modtog Reumert-prisen for årets forestilling. Den store pris, Bikubens Hæderspris på 300.000 kr., tilfaldt balletdanseren Silja Schandorff, der tidligere på måneden dansede af på Det Kongelige Teater.
Årets Reumert-show på Det Kgl. Teater – der selv løb med syv statuetter – blev overværet af over 1.000 tilskuere, som kunne se 1,3 mio. kr. følge med priserne i de 14 kategorier.
Kritikerroser
‘Historien om en mor’ betog i sjælden grad anmelderne.
Under overskriften ‘Du vil græde øjnene ud’ beskrev Informations Anne Middelboe Christensen, hvordan hun ‘tumlede rystet ud derfra med forgnedet ansigt, hjælpeløst viklet ind i musikken og fortællingens skingre smerte”, Hun kaldte forestillingen ‘en uventet gave til den danske kulturarv, skabt af en hollandsk teatermager med gudbenådet danskerforståelse. Den skubber suverænt til de dybeste tanker om døden – og om kærligheden mellem forældre og deres børn’.
I Jyllands-Posten fulgte Henrik Lyding trop: ‘Som instruktør ejer Velden en sublim fornemmelse for billeder og en hjertets renhed, der gang på gang sætter ham i stand til at skabe oplevelser af de sjældne’.
Berlingske Tidende og Politiken var på samme positive niveau, mens børneteateravisen.dk’s Randi K. Pedersen nok var begejstret for musikkens sublime lydbilleder, men kaldte det forestillingens store svaghed, at ‘skuespillet slet ikke når op på samme, medrivende niveau’.
Et stærkt eventyr
Forestillingen, der altså er et samarbejde mellem et velrenommeret operasensemble og et ditto børneteater, befolkes af to operasangere, to skuespillere, tre musikere og en dukke – sidstnævnte har rollen som det døende barn.
Forestillingens instruktør, Marc van der Velden, har tidligere dramatiseret en række af H.C. Andersens eventyr – faktisk hele seks af slagsen – og han fortæller på Kunstrådets hjemmeside om nogle af de overvejelser, som han har gjort sig omkring ‘Historien om en mor’.
»Jeg er fascineret af eventyrets rejse i grænselandet mellem liv og død og af dets grundlæggende søgen efter meningen med døden. Menneskets grundvilkår at vi alle en dag skal dø er et af eventyrets eksistentielle spørgsmål. At Andersen desuden har valgt at lade det andet grundlæggende vilkår i vores eksistens, nemlig kærligheden, være modpolen til døden, gør efter min mening eventyret til et af de stærkeste i hans produktion. Det SKAL fortælles, det skal tolkes, det skal gestaltes på en scene,« fortæller han. (Hele interviewet kan læses på www.kunst.dk/kunstraadet/boern-unge-kunst/brnogungeifokus/historien-om-en-mor/
)