Af: Jørn Langsted

13. november 2009

Under Langsteds Lup

Hvornår får Danmark en moderne kulturpolitik, der modsvarer samtidens udfordringer, spørger teaterprofessor Jørn Langsted i sin klumme og kalder det nye finanslovsforlig for noget argt juks - også selvom det fjerner enkelte nedskæringer på kulturen.

Jamen er det ikke utroligt og rent ud sagt fantastisk? Fredag kan man – hvis man læser Berlingske Tidende – læse i avisen, at ’Kulturen får nye millioner’. Og der tales om et beløb på 279 mio. kr. Her var vi ellers lige blevet belært om af borgerlige politikere og medier, at vi lever i økonomiske krisetider, og at kulturen derfor også må holde for. Men sådan er det altså slet ikke, så nu må vi regne med, at de belærende trækker deres belæring i sig igen.

Læser man imidlertid Politiken fredag, så svæver man ikke så meget oppe i skyerne med de ’nye millioner’, for dér hedder det, at ’Kulturen slipper for de store nedskæringer’. I går var Politiken godt nok med i den ukritiske afskrivning af pressemeddelelser med overskriften ’Kulturlivet styrket med 200 mio. i finansloven’. Men hva’, man kan jo blive klogere!

Hvad er nu sandheden i det her? Hvad er det for noget med de 279 mio.kr. til kulturen? Ja det rigtige er, at VOK har indgået et delforlig i forbindelse med finansloven om kulturen. De har valgt at kaldet det: ’Et løft til det danske kulturliv’. Allerede her begynder ny-sproget. Man skal vide, at ’Et løft’ her betyder ’En begrænset nedskæring’. Men er det her da helt igennem løgn og bedrag og spin og fiduser? Både ja og nej. Af nye ting i forliget er det, at der afsættes 6½ mio.kr. om året de næste fire år dels til at drive Kaj Munks præstegård i Vedersø og dels til at vedligeholde danske kulturminder i udlandet, fx i de tidligere danske kolonier. Mindet om Danmark som kolonimagt skal holdes ved lige og pudses op, så vi aldrig glemmer det.

Enhver kan se, at de her ekstra penge er den luns, Dansk Folkeparti har fået. Danmark før slaveriets ophævelse og Kaj Munk som yndlingsforfatter, det er de prioriteringer, Dansk Folkeparti står for i dette års finanslov. Tidligere var det et Kaj Munk-center på Aalborg Universitetscenter (er der virkelig ikke andre yndlingsforfattere i Dansk Folkeparti? Er det, fordi de ikke har læst andre?) og fregatten ’Jylland’.

Hvorfor er der ikke et eller andet teater, der kunne gøre sig til et sted for konstant opførelse af Kaj Munks dramatik? Det ville da være i salveten, så længe Dansk Folkeparti er ved magten. Man kunne da godt forestille sig et teater ved navn Munke-teatret. Og lupholderen har allerede foreslået Teatret Møllen at satse på Kaj Munk og omdøbe sig til Munke-mølle teatret. Det forslag blev ikke vel modtaget. Men det er også bare fordi, disse kunstnere ikke forstår et politisk vink med en vognstang. Signalet er jo – og lupholderen står altid til tjeneste for de mere tungnemme: Vi vil have Munk, og vi vil have mere Munk, vi kan simpelthen ikke få Munk nok.

Men hør nu her! Det kan da ikke være rigtigt, at Berlingske Tidendes 279 mio.kr. kun er 6½ mio.kr. Jo, det kan det såmænd godt. For de nye millioner, som Berlingske Tidende taler om, er de 6½. Resten af finanslovsforliget om kulturen er reparation af nogle af de huller, regeringen selv havde lagt op til, da de fremlagde finanslovsforslaget. Huskunstnerordningen under Statens Kunstråd bliver alligevel ikke afskaffet. Der afsættes 10,4 mio.kr. om året i fire år. Men kulturskoler og Billedkunstnerisk Grundkursus, også under Kunstrådet, reddes ikke på målstregen. Der laves en pulje på 11,25 mio.kr. om året i fire år til blandt andet egnsteatre og rytmiske spillesteder. Det skulle bl.a tage noget af gassen ud af den nedskæring, der bestod i at betragte disse ting som erhvervsstøtte. Men denne pulje skal tilsyneladende ikke bruges på Københavns Teater og små storbyteatre.

Det ser ud til, at vi spiller mindre på tips og lotto end tidligere, og da skiftende regeringer har gjort idræts- og kulturlivet mere og mere afhængigt af tips-/lottomidler, så kompenserer man idræts- og kulturlivet med 55 mio.kr. om året de næste to år. Og så havde man ikke regnet med at driften af det nye skuespilhus på Det Kgl. Teater kostede ekstra. Så teatret får lige 18,7 mio.kr. om året de næste tre år. Her behøver man ikke spille Munk, pengene fosser ind ad fordøren alligevel!

Det her forlig er da godt, fordi det fjerner nogen nedskæringer. Men grundlæggende er det noget argt juks. Det er rent reparationsarbejde – med undtagelse af Munk og de vestindiske øer – af de skader, regeringen selv havde lagt op til.

Hvornår får dette land en kulturpolitik, vel at mærke en kulturpolitik, som er mere end Munk og Dannebrog og fregatten ’Jylland’ og Jellingstenene. Hvornår får Danmark en moderne kulturpolitik på højde med samtidens udfordringer. Hvor længe endnu skal fikse idéer, fobier og vrøvl og pral udgøre landets kulturpolitik. Det er for usselt.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere