Af: Peter Byrholt Nielsen

27. februar 2016

Udsigten fejler i hvert fald ikke noget

Teaterøen inviterer for tiden kunstnere, producenter og publikum til visionsmøder om stedets muligheder og fremtid. Også formidlere finder vej til disse snakke, og forleden var lærer og kulturformidler Peter Byrholt Nielsen fra Roskilde taget til Refshaleøen til visionsmøde nummer tre i rækken. Han har sendt en lille reportage til teateravisen.dk.

Det tredje symposium er netop afholdt på Refshaleøen i Københavns havn. Teaterfolk fra hele landet har været inviteret til drøftelser om, hvad det store areal, Teaterøen, ved Københavns indsejling skal bruges til.

Udsigten fejler altså ikke noget med et smukt kig ud på Øresund og Trekronerfortet fra Teaterøens nye erhvervelse, som er Søværnets gamle afmagnetiseringsstation.

De rødmalede træbarakker indeholdt store transformatorer der sendte mange tusind volt ud i kabler på bunden af havnebassinet. For ikke at udløse søminer sejlede marinens skibe frem og tilbage over kablerne, når de havde ligger ved kaj i længere tid og var blevet polariseret af jordens magnetfelt.


Stationens meget forskellige rum med rødmalede gulve lægger op til site specific-kunst, og nu skal de bruges til øvelokaler og forestillinger – og sidste søndag i hver måned er der Tapasteater: Seks små forestillinger a la carte og tapas til aftensmad.

Walk & dream

Tredje drømme-symposium i rækken bød på oplæg fra leder af Teaterøen, Peter Kirk, kulturproducent Lise Bach Hansen fra Den Sorte Diamant og Kitte Wagner, tidligere leder af Nørrebros Teater og nu selvstændig konsulent.

Peter Kirk talte om vigtigheden af at udvikle Teaterøen nu, mens der endnu ikke er lavet lokalplan for området ved havnen; at teatrene skal komme på banen og være med til tegne, hvad Teaterøen skal blive til.

Grundtanken er et sted med produktion, præsentation, residens og udvikling af publikum. Et værtskab for al scenekunst.

Deltagerne i symposiet blev sendt på walk & dream og bedt om at poste nye ideer til den allerede store idebank.

Den vigtige iscenesættelse

Lise Bach Hansen fortalte om sit arbejde med at guide mennesker ind i biblioteket Den Sorte Diamant for at gøre litteraturen levende, at gøre ordet levende og frisætte det fra det, hun kalder 'Gutenbergs parentes' i verdenshistorien; hvor ordet blev skrevet ned og trykt.

Det var stort, men ordet kommer først rigtig til live igen, når det bliver læst og udtalt af mennesker. Netop derfor er iscenesættelse og scenekunst vigtig.

Den ideelle scene eksisterer ikke

Kitte Wagner ledte deltagerne tilbage til slagsmålet om Københavns 'åbne scene' i 2012 og den uenighed teatrene imellem, som bevirkede, at København i dag mangler en scene, hvor nationale og internationale teatre kan komme på besøg og inspirere til udvikling af scenekunsten i Danmark.

Flere aktører hængte sig dengang så fast i tabet af Turbinehallerne, at ingen forslag til alternativer var gode nok.

Kitte Wagners pointe var, at den ideelle scene ikke eksisterer, og hun opfordrede derfor teatrene til at glemme fortids slagsmål, slutte sig sammen og gribe den mulighed der findes; nemlig at være med til at skabe et kraftcenter for scenekunst i København.

Her ved havnen er der plads til at lege, øve sig, vise frem. Samarbejde er mantraet og – udsigten er jo som beskrevet aldeles glimrende.

Peter Byrholt Nielsen er lærer og teaterformidler i Roskilde, forfatter af dramabøger og med diplomuddannelse i drama

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere