Af: Peter Byrholt Nielsen

27. februar 2016

Udsigten fejler i hvert fald ikke noget

Teaterøen inviterer for tiden kunstnere, producenter og publikum til visionsmøder om stedets muligheder og fremtid. Også formidlere finder vej til disse snakke, og forleden var lærer og kulturformidler Peter Byrholt Nielsen fra Roskilde taget til Refshaleøen til visionsmøde nummer tre i rækken. Han har sendt en lille reportage til teateravisen.dk.

Det tredje symposium er netop afholdt på Refshaleøen i Københavns havn. Teaterfolk fra hele landet har været inviteret til drøftelser om, hvad det store areal, Teaterøen, ved Københavns indsejling skal bruges til.

Udsigten fejler altså ikke noget med et smukt kig ud på Øresund og Trekronerfortet fra Teaterøens nye erhvervelse, som er Søværnets gamle afmagnetiseringsstation.

De rødmalede træbarakker indeholdt store transformatorer der sendte mange tusind volt ud i kabler på bunden af havnebassinet. For ikke at udløse søminer sejlede marinens skibe frem og tilbage over kablerne, når de havde ligger ved kaj i længere tid og var blevet polariseret af jordens magnetfelt.


Stationens meget forskellige rum med rødmalede gulve lægger op til site specific-kunst, og nu skal de bruges til øvelokaler og forestillinger – og sidste søndag i hver måned er der Tapasteater: Seks små forestillinger a la carte og tapas til aftensmad.

Walk & dream

Tredje drømme-symposium i rækken bød på oplæg fra leder af Teaterøen, Peter Kirk, kulturproducent Lise Bach Hansen fra Den Sorte Diamant og Kitte Wagner, tidligere leder af Nørrebros Teater og nu selvstændig konsulent.

Peter Kirk talte om vigtigheden af at udvikle Teaterøen nu, mens der endnu ikke er lavet lokalplan for området ved havnen; at teatrene skal komme på banen og være med til tegne, hvad Teaterøen skal blive til.

Grundtanken er et sted med produktion, præsentation, residens og udvikling af publikum. Et værtskab for al scenekunst.

Deltagerne i symposiet blev sendt på walk & dream og bedt om at poste nye ideer til den allerede store idebank.

Den vigtige iscenesættelse

Lise Bach Hansen fortalte om sit arbejde med at guide mennesker ind i biblioteket Den Sorte Diamant for at gøre litteraturen levende, at gøre ordet levende og frisætte det fra det, hun kalder 'Gutenbergs parentes' i verdenshistorien; hvor ordet blev skrevet ned og trykt.

Det var stort, men ordet kommer først rigtig til live igen, når det bliver læst og udtalt af mennesker. Netop derfor er iscenesættelse og scenekunst vigtig.

Den ideelle scene eksisterer ikke

Kitte Wagner ledte deltagerne tilbage til slagsmålet om Københavns 'åbne scene' i 2012 og den uenighed teatrene imellem, som bevirkede, at København i dag mangler en scene, hvor nationale og internationale teatre kan komme på besøg og inspirere til udvikling af scenekunsten i Danmark.

Flere aktører hængte sig dengang så fast i tabet af Turbinehallerne, at ingen forslag til alternativer var gode nok.

Kitte Wagners pointe var, at den ideelle scene ikke eksisterer, og hun opfordrede derfor teatrene til at glemme fortids slagsmål, slutte sig sammen og gribe den mulighed der findes; nemlig at være med til at skabe et kraftcenter for scenekunst i København.

Her ved havnen er der plads til at lege, øve sig, vise frem. Samarbejde er mantraet og – udsigten er jo som beskrevet aldeles glimrende.

Peter Byrholt Nielsen er lærer og teaterformidler i Roskilde, forfatter af dramabøger og med diplomuddannelse i drama

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere