Teatergruppen Batida er givet det mest berejste danske børneteater overhovedet og opgør p.t. deres internationale besøg til mere end 100 udlandsturneer i over 40 forskellige lande. Heriblandt skal også tælles både eksotiske og farlige destinationer som Cuba, Iran, Afghanistan og Nordkorea.
Men Batidas første rejse gik til Sovjetunionen i 1990 lige før den store union blev til Rusland og en række nye lande, som tidligere var delrepublikker.
Dengang gik rejsen til den nordvestrussiske by Arkhangelsk med forestillingen 'Renovatus Mirakuløsus' – der var en satirisk forestilling om forurening og problemerne med at skaffe affald af vejen. Scenografien bestod snedigt nok af genbrugsmateriale, hvilket ikke gjorde det store på folk i Arkhangelsk, hvor alt blev genbrugt, som teatret muntert fortæller i en pressemeddelelse om, at her 25 år senere går turen atter til Arkhangelsk, hvor Batida skal spille 'Grande Finale' på den XXI International Street Theatre Festival.
Teatergruppen tager af sted i morgen søndag, efter lige at have varmet 'Grande Finale' op ved at spille den gode gamle og prisbelønnede forestilling ved Rundetårn som led i CPH Stage.
Teateravisen.dk's redaktør stillede sidste efterår spørgsmålet om, hvorvidt danske børneteatre legitimerer brutale og udemokratiske regimer ved at stille op til festivaler i lande som Rusland og Kina (se kommentaren 'Skal man måske holde sig væk?'), men Batida er deres rolle som international brobygger særdeles bevidst (se Søren Ovesens reaktion 'Om at spille teater i helvede'), så rejseaktiviteten handler om kulturel udveksling og ikke sympati for usympatiske regimer…
(Billede: Batida anno 1990 i sovjetrussiske Arkhangelsk. Foto: Batida)
(caj)