Teatrenes InteresseOrganisation (TIO) meddeler via deres nyhedsportal, Proscenium, at man 19. april sætter gang i en stor undersøgelse blandt landets teatre 'med det overordnede formål at afdække teatrenes (producenternes) oplevelse af, interesse i og behov for udvikling af branchens distributionsplatforme og festivaler (Aprilfestival, CPH STAGE, Horsens Teaterfestival og Danmarks Teaterforeningers seminar)'.
Resultaterne afrapporteres i anonymiseret form og vil blive offentliggjort på Proscenium.dk – og selvfølgelig drøftet indgående i organisationen, fordi besvarelserne skal 'benyttes til at kvalificere TIO's dialog med de pågældende festivaler', som det hedder.
En grundig undersøgelse er selvfølgelig en rigtig god ide, fordi det giver mulighed for at forholde sig til konkret viden frem for fornemmelser og myter..
Teateravisen.dk gjorde selv et behjertet forsøg efter den store aprilfestival i 2012 Ringsted, hvor det efter en rimelig ihærdig indsats lykkedes at få 68 ud af de 113 deltagende turneteatre til at svare på en række spørgsmål, der skulle afdække festivalens potentiale som salgsmesse og markeringsplatform. Det kan man læse om i artiklerne 'Festivalen sælger stadig!' og 'En blandet landhandel'.
TIO's undersøgelse ligger også i forlængelse af, at dialogen mellem organisationen og Teatercentrum, der er arrangør af Aprilfestivalen, er tiltet lidt, hvad der i december 2016 fik TIO til at afvise deltagelse i et festivaludviklingsudvalg, ligesom man heller ikke har udpeget medlemmer til et samarbejdsudvalg forud for dette års festival.
Det fik den onde redaktør af denne portal til at ærgre sig i en kommentar, 'Hvad med solidariteten?', der ikke blev lige vel modtaget alle steder…
Da TIO's medlemsskare tæller både producenter af børne- og voksenteater, der opererer på forskellige distributionsplatforme og festivaler, har organisationen naturligvis et mere vidtstrakt sigte end lige Aprilfestivalen – og det vil den kommende undersøgelse forhåbentlig give nogle interessante svar på.
(Der er over 100 teaterproducenter og en hel del flere teaterfolk samlet på de årlige Aprilfestivaler. Nu vil TIO spørge dem og andre af landets teatre om deres oplevelser og erfaringer med såvel Aprilfestivalen som øvrige 'distributionsplatforme'… Foto: Søren K. Kløft)
(caj)