Foreningen af Danske Teaterjournalister har som vigtigste opgave at uddele tre priser til den teaterverden, som medlemmerne til hverdag beskriver, roser og kritiserer. Mandag aften i Folketeatret var harmoni og samværsglæde i højsædet, da Teaterpokalen, Teaterkatten og Initiativprisen fandt deres velfortjente modtagere.
Først måtte foreningens formand, Rie Hammer, dog lufte bekymringen over de hårde tider for teaterkritikken, senest aktualiseret ved Jyllands-Postens fravalg af teateranmeldelser. En efterfølgende munter quiz om forestillinger og anmelderi satte dog stemningen i vejret i det fyldte lokale, inden det var tid til pristaler.
Initiativprisen blev givet til Blaagaard Teater for deres energiske arbejde med at skabe et teater med fokus på med diversitet og inkludering af en lokal befolkningsgruppe, der ellers ikke bruger teatret. Med prisen følger 15.000 kr. og en teatertegning.
Teaterkatten blev givet til instruktør Joy-Maria Frederiksen for ’Cirkusrevyen 2023’ og ’Dracula – det store blodbankgebyr’ med Sjællands Teater. Med prisen følger 25.000 kr. og en lagkagekniv i sølv fra Manuel Sjødahl.
Den store pris, Teaterpokalen, ledsages af 50.000 kr. og en unik sølvskål fra Manuel Sjødahl – og blev tildelt skuespilleren Ina-Miriam Rosenbaum for hendes stærke præstation i ’Arendt – at se i mørket’, en samproduktion af Odense Teater og OFF OFF/Produktion. Her spiller hun den aldrende filosof Hannah Arendt, der bl.a. er kendt for sin teori om ‘ondskabens banalitet’.
Weekendavisens Asker Hedegaard Boye holdt motiveringstalen, hvor han bl.a. karakteriserede Rosenbaums engagerede virke som skuespiller som en vedholdende øvelse i at være menneske. Prismodtageren takkede selv med en inspirerende gennemgang af sin karriere, der også indeholdt en kraftig støtte til de udsatte kritikere, som hun betegnede som ’livsvidner til mit 41-årige teaterliv’. Der i øvrigt har været én lang freelancekarriere med indlagte bump på vejen.
Hendes virke har i overvejende grad været inden for voksenteatret, men det skal da lige med her, at hun også har huseret med barske og vedkommende turneforestillinger i ungdomsteaterregi, som ’Goebbels Time’ (2012 – se anmeldelsen ’Manipulationens mekanik’), ligesom hun har instrueret forestillinger for flere børne- og ungdomsteatre.
Men denne eftermiddag gjaldt det hendes seneste og meget roste forestilling – og efter velfortjente klapsalver fra forsamlingen kunne alle få mulighed for at ytre sig, for prisarrangementet slutter selvfølgelig altid af med at der mingles og snakkes fag.
(caj)