Selvom det er Teater 1’s intention at stille skarpt på scenekunsten, var teatermagasinet i går selv i rampelyset, idet man under en ualmindelig velbesøgt seance på CafeTeatret præsenterede magasinets nye logo og layout og hjemmeside – sponsoreret af henholdsvis grafisk designer Morten Bak og it-firmaet Mico som en fin gestus over for det økonomisk svagtfunderede projekt, der i høj grad hviler på frivillige, gratis arbejdskraft og en god portion entusiasme.
Sådan har det faktisk været i de over 30 år, som teatermagasinet har eksisteret siden starten i 1979 under navnet Musik & Teater. Det skiftede navn i 1986 til Teater 86, Teater 87 osv. indtil man i 1989 gik over til det nuværende navn, Teater 1.
De to nye redaktører, Mette Garfield Mortensen og Rie Hammer, har store planer om at skabe ’et dynamisk, levende, alsidigt og provokerende scenemagasin med fingeren på pulsen af dansk teaterliv’ – og levere varen i en smuk, langtidsholdbar indpakning i form af magasinet, som udkommer fem gange om året, og som så skal følges op med en aktualitetspræget hjemmeside med anmeldelser, diskussioner og kalender med udvalgte arrangementer m.v.
Teater 1, der modtager et årligt tilskud fra Scenekunstudvalget, har – udover den grafiske designgave og mæcenatet fra Mico, som udover designet af hjemmesiden også vil varetage magasinets it – bl.a. modtaget støtte fra Bikubenfonden til flere sider i magasinet og støtteabonnement til alle dramatikerforbundets medlemmer m.v.
I det hele taget udviser teatermiljøet stor velvilje over for magasinets revitaliseringsplaner. Ikke mindst fordi der er brug for et dybdeborende, engageret – og kritisk – teatertidsskrift, der kan tage over, hvor dagblade og andre hurtige medier slutter deres foromtaler og afrapporteringer.
Nu skal de høje ambitioner så stå deres prøve. Det første nummer lover godt – både indholds- og layoutmæssigt. Og af særlig interesse for denne portals læsere er en artikel af Beth Juncker under overskriften ’Nu eller aldrig’ – om børneteatrets særlige kvaliteter og evne til at ramme tilskuerne frontalt, frem for at skulle indgå i pædagogiske læreplaner eller medvirke til udvikling af særlige kompetencer.
Man kan gå ind på den nye hjemmeside www.teater1.dk og se smagsprøver – og måske lade sig overtale til et prøveabonnement til halv pris…
(Mette Garfield og Rie Hammer med det nye magasin. Foto: Søren K. Kløft)
(caj)