Af: Carsten Jensen

12. maj 2023

Teaterdrømme i Vadehavet

Gertrud Exner har med sit Teater Blik fra basen på Fanø turneret Danmark tyndt med sine succesrige performance-forestillinger for de små aldersgrupper. Men nu er teatret blevet udvidet med en fastansat kreativ producent og freelance-skuespillere, for ambitionen er at supplere det omfarende teaterliv med en fast scene på Vadehavsøen, hvor der skal præsenteres kunst og kultur for de lokale i alle aldre.

Da Teater Blik den 3. maj i samarbejde med Esbjerg Ensemble havde premiere på forestillingen ’Ssshh! – Stilhed og storm’ – for voksne, med tre skuespillere og to musikere – om livet langs Vesterhavskysten i det 20. århundrede og opført i teatrets nye lokaler – et auditorium på den gamle søfartsskole – udgjorde det på sin vis et samlet billede af Gertrud Exners planer for teatret – og scenekunst for alle aldre på Fanø.

For Gertrud Exner har fået en ny makker, der sammen med hende skal køre teatret: Marie Cathrine Egetoft er nu teatrets kreative producent – hun er tidligere producent på Sydhavns Teater og er flyttet tilbage til sin føde med mand og datter. 

Det udvidede hold består også af freelance-skuespiller Maria Grønlund Malling, der ligeledes er flyttet til Fanø, og fastboende musiker og skuespiller Simon Vogt, der driver sit eget lille firma, Ørenlyd. De to har senest turneret med forestillingen ’Aftryk’ i ind- og udland; en af de nye Teater Blik-forestillinger, hvor Gertrud Exner ikke selv medvirker – udover som instruktør.

Her har hun som konsulent haft Catherine Poher – der har instrueret flere af teatrets aktive forestillinger og indgår i teatrets kunstneriske bagland tillige med komponist og musiker Claus Carlsen, komponist Hans Peter Stubbe Teglbjærg, spiller og instruktør Lisa Becker og den franske instruktør Catherine Sombsthay m.fl.  

Og så har man altså lige afviklet en forestilling på teatrets nye faste spillested – og for voksne, som også skal være en del af Teater Bliks faste publikum.

Det er oplivende at se et større professionelt teaterprojekt tage form. Som endda kan benytte sig af flere fastboende kunstnere på Fanø. Men hvordan alt det skal hænge sammen – organisatorisk, kunstnerisk og økonomisk – er det nok værd at spørge Gertrud Exner om.

Fælles møder omkring teateroplevelsen

Gertrud glæder sig i første omgang over at skulle drive teatret sammen med en anden efter de mange år som enlig leder af Teater Blik, som hun etablerede tilbage i 2009.

Teatret har haft base i Sønderho på det sydlige Fanø i alle årene, mens hun turnerede i ind- og udland, men har ikke haft faste øvelokaler eller for den sags skyld en teatersal. Men nu er det altså en realitet: Fanøs eneste professionelle teater har nu et fast spillested på øen.

Den gamle søfartsskole på Vangled i udkanten af Nordby har været hotel og er nu en B&B – med et ambitiøst teater som tæt nabo:

»Vi har lejet det gamle auditorium fast, og det bliver vores teatersal. Vi afholder alle prøver her fremover, og alle forestillinger skal som minimum have premiere her for folk på øen og i nærområdet. Vi samarbejder med hotellet, som stadig er aktivt, og brugte f.eks. deres spisesal som ophold efter forestillingen 'Ssshh! Stilhed og storm' hvor der efterfølgende var picnic-koncert med levende lokal musik. Vi er jo to til at drive teatret nu, så det er også en ny identitet med større drømme, både lokalt, på turne og internationalt,« fortæller Gertrud Exner, der således lægger an til, at teatret udvider sine faste rammer og får større fokus på voksenteater, men samtidig fastholder sin oprindelige identitet.

»Vi er først og fremmest et producerende børneteater. Vores kunstneriske visioner er baseret på det nærvær og den enkelthed, som de mindste børn fordrer, og det elsker jeg. Men heldigvis er der altid voksne med, når de mindste skal i teatret, så det giver mulighed for at mødes omkring oplevelsen, og de voksne skal have lige så stor en oplevelse som børnene,« siger Gertrud.

»Jeg skelner i virkeligheden normalt ikke så meget mellem alderskategorier. Jeg håber, at teatrets sprog er mere universelt og taler til alles følelsesmæssige lag. Men vi vil gerne åbne mere op for det voksne publikum og bruge lokalerne herude til arrangementer, der lokker de voksne til. VI har allerede soiréer hver anden måned med enten lidt musik eller teater, digte mm. Her får man bare et glas og en snack, og der møder mange voksne op. Så er der helt klart grobund for det.«

Fleksibilitet er et nøgleord  

De større kunstneriske og praktiske ambitioner kræver dog en større økonomi end et turnerende børneteater normalt er gearet til. Det betyder også, at ’fleksibilitet er et nøgleord’, som Gertrud Exner siger. Omsat i praksis betyder det, bl.a. at Marie Cathrine Egetoft er ansat på deltid som kunstnerisk producent, ligesom Gertrud Exner afstemmer sin aktive turnevirksomhed på samme vis.

Teater Blik, hvis meget roste scenekunst helt naturligt har Statens Kunstfonds interesse, har p.t. en driftsstøtte fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst på en mio. kr. til hver af de to sæsoner 2023/24 og 2024/25.

Det giver en vis planlægningsmæssig ro, men ambitionerne om at etablere noget, der kunne ligne en form for et lille egnsteater i Vadehavet, kræver givet mere.  

Gertrud Exner fortæller, at Fanø Kommune, der også er udlejer af teatrets nye opholdssted, er meget interesserede i at samarbejde, men har svært ved at støtte med mere faste beløb end de lejlighedsvise donationer – mens store Esbjerg Kommune indtil videre har været svære at få i tale som mulig samarbejdspartner, selvom man blot er ti minutters sejltur væk.

Den lokale opbakning til Teater Blik er dog stor og giver sig bl.a. udtryk med sponsorater til de enkelte arrangementer – som teatret dog også håber at kunne generere overskud fra – men nu skal der altså også satses mere på fondsmidler til det faste spillested, hvor planerne også går på at kunne lokke flere besøgende til fra Esbjerg og Vestkysten – stadig med fokus på den lokale forankring, for selvom man tænker stort, tænker man ikke på turister i højsæsonen som et reelt potentiale…

Scenekunstfestival forude

Men Fanø Kommune er aktuelt inde i billedet med støtte på 70.000 kr. til en kommende scenekunstfestival, der efter planen skal afvikles til næste år.

»Festivalen skal primært være for familier, dermed også mange voksne, men også med en vinkel for det unge publikum. Vi vil gerne lave et huskunstnerprojekt for dem som optakt og have gæstespil for dem. Vi drømmer om at have foodtrucks, aktiviteter for børn og familier som kreaværksteder, morgenyoga, morgensang, fællesspisning for branchefolk, faglige fora, koncert og dans – jo jo, vi er meget ambitiøse,« lyder det fra Gertrud Exner.

Men nu kan Teater Blik altså mødes både på landevejene og i det nye faste spillested på Vangled 32 på Fanø. Et ambitiøst teaterprojekt har forladt drømmeland og taget ophold i virkeligheden.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere