Carsten Jensen

1. november 2023

Teateravisen har skiftet udseende (og navn) nogle gange: Her ses redaktøren siden 1986 (!) - i illustrativ udgave af Bob Katzenelson - med det første nummer af BørneTeaterAvisen fra 1972, det sidste nummer af samme fra 2008 – og den sidste udgave af den digitale nyhedsportal fra 2008-2023. Collage: Søren K. Kløft

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.

Faktaboks

Teateravisens historie går over 50 år tilbage: Her udkom Børneteateravisen første gang i efteråret 1972 som verdens første kulturministerielt støttede tidsskrift udelukkende for professionel scenekunst for børn og unge. Udgiver var dengang som nu det, der i dag hedder Teatercentrum.

Børneteateravisen blev sendt gratis ud til landets skoler, institutioner, teatre, organisationer m.v. med en frekvens på fire numre årligt og i et oplag på mellem 13.-15.000 – som informationsorgan for såvel producenter som aftagere af børneteater.

I maj 2008 udkom Børneteateravisen for sidste gang (nr. 145) på papir, for i september 2008 at starte som nyhedsportal – www.boerneteateravisen.dk – og således skaffe plads til mange flere aktuelle anmeldelser, nyheder m.v.

I marts 2013 tog Børneteateravisen.dk navneforandring til Teateravisen.dk – for på den måde rent sprogligt direkte at markere, at det professionelle område består af både børne- og ungdomsteatre.

Teateravisen varslede før sommerferien, at der var en ny udgave af portalen på vej. Her er den så. En stærkt tiltrængt grafisk og teknisk makeover, der ikke mindst tilgodeser brugervenligheden ved nu automatisk at tilpasse sig de besøgendes enheder, hvor størrelsen justeres på mobil og tablet og derved bidrager til at lette overblikket.

Der er blevet arbejdet med at skabe et tidssvarende udseende, men indholdselementerne er bevaret: Anmeldelser af stort set alle nye professionelle forestillinger for børn og unge, suppleret med nyheder og baggrundshistorier – og en indlægsparat debatspalte.

Der er skabt plads til flere bannere fra teatre, festivaler og andre annoncører med relevans for området – og video er et nyt valg her.

Nyt er også, at der er mulighed for flere fotos ved anmeldelser og artikler – og vist i bedre kvalitet – og der er andre illustrative features på vej.

Det har været helt essentielt for projekt ny portal at kunne overføre alle data fra den gamle til den nye portal: Dvs. over 1700 anmeldelser, mange hundrede artikler, flere tusinde nyhedsnoter – og de alt for få debatindlæg – som tilsammen fungerer som dokumentation for dansk børne- og ungdomsteater gennem de sidste 15 år.

Vil man følge historien længere tilbage, er alle udgaver af BørneTeaterAvisen på papir fra august 1972 til maj 2008 bevaret i digital udgave og kan afhentes via portalens Arkiv…

Men nu er et nyt kapitel i Teateravisens historie altså åbnet. Med den samme mission: Synliggørelse af det professionelle børne- og ungdomsteaters virke og vigtige position i det danske teaterliv.

Faktaboks

Teateravisens historie går over 50 år tilbage: Her udkom Børneteateravisen første gang i efteråret 1972 som verdens første kulturministerielt støttede tidsskrift udelukkende for professionel scenekunst for børn og unge. Udgiver var dengang som nu det, der i dag hedder Teatercentrum.

Børneteateravisen blev sendt gratis ud til landets skoler, institutioner, teatre, organisationer m.v. med en frekvens på fire numre årligt og i et oplag på mellem 13.-15.000 – som informationsorgan for såvel producenter som aftagere af børneteater.

I maj 2008 udkom Børneteateravisen for sidste gang (nr. 145) på papir, for i september 2008 at starte som nyhedsportal – www.boerneteateravisen.dk – og således skaffe plads til mange flere aktuelle anmeldelser, nyheder m.v.

I marts 2013 tog Børneteateravisen.dk navneforandring til Teateravisen.dk – for på den måde rent sprogligt direkte at markere, at det professionelle område består af både børne- og ungdomsteatre.

Flere artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere
Og snakken gik…

Og snakken gik…

Horsens Teaterfestival sørgede med sit tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse for at sætte fut i diskussionen omkring udviklingen af de interaktive formater, der fylder stadigt mere i børne- og ungdomsteatret.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere
Og snakken gik…

Og snakken gik…

Horsens Teaterfestival sørgede med sit tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse for at sætte fut i diskussionen omkring udviklingen af de interaktive formater, der fylder stadigt mere i børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere
Og snakken gik…

Og snakken gik…

Horsens Teaterfestival sørgede med sit tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse for at sætte fut i diskussionen omkring udviklingen af de interaktive formater, der fylder stadigt mere i børne- og ungdomsteatret.
Læs mere