Af: Carsten Jensen

26. februar 2015

Teater på skrift

Teateravisen modtager løbende en masse teaterbøger om alskens emner. Og nu er det atter tid til et dyk i stakken, hvor der bl.a. fjæler sig erindringer fra et langt liv bag scenen, et forsøg på at definere tilskuerens rolle, lærings- og inspirationsbøger til undervisning, teatersport og gadeteater og manuskripter fra professionelle børne- og ungdomsteaterforestillinger.

Selvom scenekunst med absolut fordel kan opleves live, er der jo ganske mange facetter af begrebet teater, herunder hvordan det opleves af kunstnerne på scenen, af teaterarbejderne i kulissen, af publikum i salen – og i det offentlige rum i form af gadeteater m.v.

Dertil kommer de mange, der som lærere eller elever bruger teater som i undervisningen eller i specielle projekter – og dramatikerne, der sørger for manuskripter til både professionelle forestillinger og de mange, mange amatørspil, der opføres landet rundt.

Det er sådanne ting, der rummes i nogle af de mange bøger, der sendes til Teateravisen og af og til får lov til at ligge betænkeligt længe på redaktionens bord.

Men her er så et lille verbalt commandoraid.

Et liv i kulissen

Allan Lauridsen (f. 1953) har som forestillingsleder m.v. gennem 40 år været ansat på nogle af landets største teatre, heriblandt Aalborg Teater, Aarhus Teater og et par årtier på Det Kgl. Teater. Han har mødt mange spændende mennesker, oplevet det unikke sammenhold – og det modsatte – bag scenen, været faglig aktiv og med til at uddanne teaterteknikere til et spændende liv i det scenekunstneriske bagland.

Det fortæller han om via stemningsbilleder og anekdoter og mere konkrete arbejdsbeskrivelser i 'Et liv på scenen – uden at blive set', som altså er teaterhistorie fra kulisserne.

Allan Lauridsen, der tidligere (1985) har udgivet 'Det er ingen kunst' – om en teaterregissørs arbejde, kommer vidt omkring i sin nye bog, der med mange selvbiografiske udflugter tegner et interessant portræt af et liv i teatrets tjeneste og mødet med store personligheder og deltagelse i interne og eksterne kulturpolitiske kampe m.v.

Så må man lige bære over med en noget løs kronologi, en vis trang til banale kategoriseringer af person- og faggrupper – og overraskende kedelige illustrationer i en ellers farverig karriere.

Tilskuerens rolle

De fleste teaterbøger handler om kunstens rammer, historie og udvikling m.v., så på den måde er det hyggeligt med en bog om tilskuerens rolle i teatret – for publikum er jo en såre vigtig bestanddel af en forestilling…

Kirsten Verner (f. 1927) er uddannet skuespiller fra skolen ved Aarhus Teater, men fandt sig siden anden levevej, mens hun bl.a. studerede teatervidenskab på KU. Hun har altså faglig og teoretisk indsigt, som der øses af i 'Tilskuer, kend din rolle. Om teater og publikum' – som angiveligt henvender sig til såvel garvede teatergængere som unge 'nybegyndere' på stolerækkerne.

Men selvom man kommer vidt omkring i teaterhistorien og på udflugter til alverdens scener og forestillinger og følger Verners citatjagt fra allehånde teaterfaglige, filosofiske og kommunikative bøger m.v., så foregår det ved mange pudsige spring fra emne til emne og tema til tema, godt flankeret af jeg-oplevelser og -refleksioner.

Men det er da underholdende på en lidt gammeldags og belærende måde – og al ære værd at tage sig godt af tilskueren og have et nøgternt og kærligt blik for de unges tilgang til teatret som medie.

Fem veje ind i teatret

En anden læringsmæssig håndtering af de unge i relation til teatret er at finde i Jette Mortensen & Lotte Thulstrups 'Teater i det nye årtusinde. Fem veje ind i teatret', der er en målrettet og velredigeret undervisningsbog for gymnasiet, som i 2014 udkom i 2. oplag efter en meget positiv modtagelse ved udgivelsen i 2012.

Forfatterne underviser begge i dramatik på gymnasieniveau og i bogen lancerer de meget pædagogisk fem dramatiske tilgange for nyskabelser i det moderne teater, og disse bruges til at give indblik i vigtige tendenser i dansk teater ca. 2000-2010, garneret med gode faktabokse, arbejdsark, forslag til øvelser m.v.

Alt i alt glimrende og delikat afleveret, men man kan godt lige undre sig over, at bogen stort set ignorerer de ‘veje til teatret’, som ungdomsforestillingerne udgør og hvor mange har lige så stort potentiale (og måske mere vedkommenhed overfor målgruppen) end de voksenforestillinger, som de udvælger. De kommer næsten ved et rent tilfælde lige til at strejfe Contact på Betty Nansen og Holbæk Teaters Reumert-priste ‘Gidsel’, men uden at sætte dem i relation til det opsøgende turneteater for børn og unge, der også når ud til mange gymnasier.   

Teater som læring

Teater i undervisningen er som bekendt ikke kun forbeholdt gymnasier, men er og kan i høj grad være et vigtigt element i undervisningen i skoler og på institutioner m.v.

Og er Jette Baks 'Drama og teater for børn og unge – hvorfor giver det læring?', der som målgruppe har  lærere, og pædagoger og studerende, et gennemarbejdet og sympatisk værk, hvis forordsønske er som skrevet ind i den nye skolereform; nemlig at drama og teater i højere grad vinder indpas i skoler, fordi læringspotentialet er så stort og bl.a. kan give svar på nogle de mange udfordringer, man møder i et komplekst samfund.

Jette Bak – der tidligere (2004) har udgivet bogen 'Af og på med rollen – om drama og teater i undervisningen – kommer godt og læsevenligt underviseren i møde med metoder og teknikker, praktiske forhold, øvelser og dramaopgaver, vejledning og samfundsperspektivering.  Det er en meget kompetent og anbefalingsværdig bog om drama.

Og så slutter hun af med at huske læreren/læseren på, at børn og unge skal i teatret for at opleve denne særlige kunstart live – både for berigelsen og den rene oplevelses skyld.

Teatersport

Til det mere legesyge segment udi drama findes Marianne Miami Andersens 'Teatersport og improvisation' – der er en let tilgængelig håndbog med en masse øvelser og praktiske forslag og angivelse af mulige rammer i arbejdet med og fremvisning af primært teatersport.

Bogen er en genudgivelse og angiveligt også revideret udgave af en udgave fra 1994, men hverken udsynet til 'teatersport verden rundt' eller litteraturlisten synes ramt af opdateringen.

Og man kan bl.a. undre sig over, at DR-serien fra 1991-91, 'Så hatten passer', der i den grad var med til at promovere teatersport og gøre genren folkelig, (stadig) slet ikke er nævnt, heller ikke at teatersport siden dengang er kommet på programmet på bl.a. højskoler – ligesom en 2014-udgave i internettets tidsalder i det mindste burde hjælpe læserne med en henvisning til de mange teatersportsgrupper, der findes her i landet – fx blot en www til listen improteater.dk

Gadeteater med børn og unge

Hvor gadeteater – eller måske blot forestillinger velegnet til at blive spillet i fri luft – er på repertoiret hos flere professionelle børne- og ungdomsteatre, sker det også at børn og unge selv binder an med den svære fastholdelse af publikum i det offentlige rum og således for en stund forlader de små teaterrum, hvor forældre og klassekammerater oftest er det eneste publikum.

Mia Hesselberg-Thomsen og Morten Svalgaard Nielsen forsøger med den pamfletiske 'På spil i byen – gadeteater med børn og unge' at skitsere nogle regler og rammer for genren. Herunder en kort gennemgang af ni kategorier af gadeteater-traditioner som commedia dell'arte, bouffon, skjult teater, happenings osv. Der er  imponerende nok også blevet plads til dramapædagogiske og kunstneriske overvejelser, råd og vejledning på de små 50 sider.

Manuskripter

Ikke mindst teaterforlaget Drama trykker en lind strøm af teatermanuskripter, som også rammer redaktionens bord. Mange er lavet og afprøvet i skoler og institutioner i form af forestillinger, men også de professionelle dramatikere får deres tekster udgivet.

Det kan ofte være en meget anderledes oplevelse at læse en tekst før/efter at man har set den dramatiske version, men nogle gange kan det give svar eller associationer af anden art end det fremviste. Og i enkelte tilfælde kan disse professionelle manuskripter måske adapteres til skoleforestillinger eller blot efterbehandling af en udflugt til en forestilling. Også selvom mange teatre laver specifikt undervisningsmateriale i forbindelse med deres forestillinger.

Her er de senest indløbne manuskripter for børne- og ungdomsforestillinger, der er blevet anmeldt her på portalen. Så kan man evt. sammenligne læseoplevelse og/eller egen publikumsoplevelse med kritikerens vurdering af den samlede forestilling:

– Lærke Sanderhoff: 'Merlin' – opført af Teater Spektaklo. Anmeldelse  

– Lærke Sanderhoff: 'Vildt voldsomt venskab' – opført af Alias Teaterproduktion. Anmeldelse

– Line Mørkeby: 'Ung blond pige' – opført af Teatret st.tv. Anmeldelse

– Line Mørkeby: 'Deadline – en livlig historie om at dø' – opført af Teatret st.tv. Anmeldelse

– Thomas Howalt: 'Kaptajn Bimse i Saltimbocca' – opført af Louise Schouw Teater. Anmeldelse

– Anders Garfield: '4,1 promille' – opført af Alias Teaterproduktion. Anmeldelse

– Simone Isabel Nørgaard & Charlotte Ladefoged: 'Branden' – opført af hvid støj sceneproduktion. Anmeldelse

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere