Af: Carsten Jensen

20. november 2017

Teater med juleknas

Det er atter blevet tid til den årlige oversigt over de scenekunstneriske velsignelser i juletiden. Nogle af de store teatre har fravalgt juleknas i deres familieforestillinger, nogle af de mindre og de små har helt valgt juletemaer og sågar forestillinger fra - men for mange teatre er det også genopsætningernes ubønhørlighed, der styrer.

Julen er for længst i gang i butikker og handelsliv, og også landets teatre har fundet den kunstneriske julepynt frem i de kommende ugers kalender.

Nogle har nye forestillinger på programmet, ganske mange har valgt driftssikre genopsætninger – og hvorfor ikke. Gensynsglæde er en del af julens stemning – og ikke mindst småbørnsforestillingerne har jo glæde af en hastigt udskiftning i publikum, tilsat de tilbagevendende bedsteforældre med de nye generationer ved hånden.

Som altid har en række af de store og større teatre familieforestillinger, der ikke nødvendigvis har julen som tema, selvom man ofte formår at stikke et par dramaturgiske grangrene ind her og der i klassikerne.

Og selvom fx Odense Teater har 'Oliver Twist' på Store Scene fra 7. november og frem til 6. januar, så stopper man lige op fra 13.-23. december, hvor 'Nøddebo Præstegaard' indtager scenen efter at have turneret i en række store jyske byer som en samproduktion med Folketeatret – som også selv lader sin juleklassiker over dem alle have Nørregade-fri i år.

Storkøbenhavnske julerier

Julen er dog ikke aflyst i indre København – det sker blot på mindre scener og med ditto forestillinger.

Anemonen og Zangenbergs Teater har nemlig begge deres gode gamle juleknas på programmet, henholdsvis 'Når du ser et stjerneskud' og 'Nisselist og troldefis'. Og vover man sig lidt længere væk, holder Teatret Zeppelin på Vesterbro gæstespilsjul, mens Tivoli udover havens egne scenografiske julerier huser flere tilbud: London Toast Theatres 35. Crazy Christmas-forestilling, Eventyrteatrets julemusical og Broadway-succesen 'Elf – The Musical' med en række kendte danske navne på rollelisten – sidstnævnte med billetpriser i den høje ende af skalaen (195-545 kr.)

Drager man over bygrænsen til Frederiksberg, byder Riddersalen på fantasifuld genkendelighed, når 'De underjordiske' går på scenen for 23. år – og med mange gengangere også på tilskuerpladserne.

Traditioner og eksperimenter

Men også i resten af det ganske og danske land er der genopsætninger og nyskabelser ad libitum på teatrene. Hvoraf nogle dog har valgt at lukke ned i december – fraset et par julestuer el. lign. – og samle kræfter til de næste produktioner.

Hvor fx Randers EgnsTeater har tradition for en stor ny familiejuleforestilling hvert år, gerne garneret af småbørnsjuleforestillinger med slidstærke Nanni Lorenzen i nissehøjde, har Carte Blanche i Viborg skabt en tilbagevendende tradition med kreative samlinger – 'Englestue' kaldet.

Det er mestendels installationsteater – ganske som hos Nørregaards Teater i Odense, der  gentager sidste års vandreforestilling 'Jul', som Henrik Lyding kaldte 'udstillingsteater' i sin anmeldelse. 

Og som ZeBU på Amager har rendyrket i sin skuespillerløse julekalender, hvor dette års gentagelse hedder '24 splinternye hemmeligheder' og kaldes et interaktivt oplevelsesunivers, hvor de mange rum er indrettet af både professionelle kunstnere og lokale børn.

I Aarhus genopsætter Teater Refleksion selvfølgelig også sin installationsforestilling fra sidste jul, 'Gerdas rejse' – med inspiration fra H.C. Andersens 'Snedronningen' – der vandt Reumert-prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling 2017.

Den ægte vare og noget andet

Hvor det af og til kan være svært at gennemskue, hvor kunsten stopper og publikum tager over i nogle af disse nyskabende juleevents, er der dømt mere traditionelt, men til gengæld også særdeles julerigtigt teater, når Louise Schouw som vanligt stiller an med sit store tag-selv-bord med turnerende juleforestillinger – i år syv af slagsen ifølge teatrets hjemmeside.

Andre udviser praktisk snedighed, som når Batida gentager den vanlige juletransformation med 'To i et hus og en mus'  der hvert år i december får '-holder jul' klistret på sammen med lidt juleknas i forestillingen…

I Holbæk har Holbæk Teater valgt julen helt fra til fordel for improteater med Alt på ét Bræt-gruppen, hvor der hver aften inviteres en ny gæst på scenen, hvis livshistorie foldes ud i form af snak og improvisationer.

Det er for voksne, mens byens andet egnsteater, Teatret Fair Play, har valgt at byde på 'Den store julemiddag 3', som teatret selv kalder  'ægte julehygge for familier, børnehaver og skoler' frem for egentligt teater.

Hos naboerne mod nord – Odsherred Teater – satser man også på de voksne med en bankovariete over temaet 'gaveræset' – men sørger dog også for lidt stemning til børnene i form af oplæsning i teatercafeen alle lørdage i december – af selveste julemanden….

Jul over hele landet

Der er mange gode kræfter i spil i de kommende uger, hvor julen rent scenekunstnerisk altså både bliver behandlet på mange kunstneriske niveauer og genrer – og sine steder helt ignoreret.

Teateravisen har atter forsøgt at få et lille overblik – og omplantet det til vedstående faktaboks. Med forlods beklagelse over mangler og udeladelser.

For der opføres juleforestillinger og arrangeres julestuer m.v. landet over på lokale teatre, i teaterforeninger og på offentlige spillesteder som biblioteker, indkøbscentre m.v. i en udstrækning, som denne lille oversigt slet ikke kan rumme.

Men vil man se juleteater, kan man alligevel både kigge på vedstående faktaboks, tjekke Kultunauts særlige børneteaterliste blot et klik væk (øverste højre hjørne på portalen) og holde øje med oplysninger i lokale medier m.v.   

Seneste artikler

Seneste artikler

Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere