Af: Carsten Jensen

20. november 2017

Teater med juleknas

Det er atter blevet tid til den årlige oversigt over de scenekunstneriske velsignelser i juletiden. Nogle af de store teatre har fravalgt juleknas i deres familieforestillinger, nogle af de mindre og de små har helt valgt juletemaer og sågar forestillinger fra - men for mange teatre er det også genopsætningernes ubønhørlighed, der styrer.

Julen er for længst i gang i butikker og handelsliv, og også landets teatre har fundet den kunstneriske julepynt frem i de kommende ugers kalender.

Nogle har nye forestillinger på programmet, ganske mange har valgt driftssikre genopsætninger – og hvorfor ikke. Gensynsglæde er en del af julens stemning – og ikke mindst småbørnsforestillingerne har jo glæde af en hastigt udskiftning i publikum, tilsat de tilbagevendende bedsteforældre med de nye generationer ved hånden.

Som altid har en række af de store og større teatre familieforestillinger, der ikke nødvendigvis har julen som tema, selvom man ofte formår at stikke et par dramaturgiske grangrene ind her og der i klassikerne.

Og selvom fx Odense Teater har 'Oliver Twist' på Store Scene fra 7. november og frem til 6. januar, så stopper man lige op fra 13.-23. december, hvor 'Nøddebo Præstegaard' indtager scenen efter at have turneret i en række store jyske byer som en samproduktion med Folketeatret – som også selv lader sin juleklassiker over dem alle have Nørregade-fri i år.

Storkøbenhavnske julerier

Julen er dog ikke aflyst i indre København – det sker blot på mindre scener og med ditto forestillinger.

Anemonen og Zangenbergs Teater har nemlig begge deres gode gamle juleknas på programmet, henholdsvis 'Når du ser et stjerneskud' og 'Nisselist og troldefis'. Og vover man sig lidt længere væk, holder Teatret Zeppelin på Vesterbro gæstespilsjul, mens Tivoli udover havens egne scenografiske julerier huser flere tilbud: London Toast Theatres 35. Crazy Christmas-forestilling, Eventyrteatrets julemusical og Broadway-succesen 'Elf – The Musical' med en række kendte danske navne på rollelisten – sidstnævnte med billetpriser i den høje ende af skalaen (195-545 kr.)

Drager man over bygrænsen til Frederiksberg, byder Riddersalen på fantasifuld genkendelighed, når 'De underjordiske' går på scenen for 23. år – og med mange gengangere også på tilskuerpladserne.

Traditioner og eksperimenter

Men også i resten af det ganske og danske land er der genopsætninger og nyskabelser ad libitum på teatrene. Hvoraf nogle dog har valgt at lukke ned i december – fraset et par julestuer el. lign. – og samle kræfter til de næste produktioner.

Hvor fx Randers EgnsTeater har tradition for en stor ny familiejuleforestilling hvert år, gerne garneret af småbørnsjuleforestillinger med slidstærke Nanni Lorenzen i nissehøjde, har Carte Blanche i Viborg skabt en tilbagevendende tradition med kreative samlinger – 'Englestue' kaldet.

Det er mestendels installationsteater – ganske som hos Nørregaards Teater i Odense, der  gentager sidste års vandreforestilling 'Jul', som Henrik Lyding kaldte 'udstillingsteater' i sin anmeldelse. 

Og som ZeBU på Amager har rendyrket i sin skuespillerløse julekalender, hvor dette års gentagelse hedder '24 splinternye hemmeligheder' og kaldes et interaktivt oplevelsesunivers, hvor de mange rum er indrettet af både professionelle kunstnere og lokale børn.

I Aarhus genopsætter Teater Refleksion selvfølgelig også sin installationsforestilling fra sidste jul, 'Gerdas rejse' – med inspiration fra H.C. Andersens 'Snedronningen' – der vandt Reumert-prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling 2017.

Den ægte vare og noget andet

Hvor det af og til kan være svært at gennemskue, hvor kunsten stopper og publikum tager over i nogle af disse nyskabende juleevents, er der dømt mere traditionelt, men til gengæld også særdeles julerigtigt teater, når Louise Schouw som vanligt stiller an med sit store tag-selv-bord med turnerende juleforestillinger – i år syv af slagsen ifølge teatrets hjemmeside.

Andre udviser praktisk snedighed, som når Batida gentager den vanlige juletransformation med 'To i et hus og en mus'  der hvert år i december får '-holder jul' klistret på sammen med lidt juleknas i forestillingen…

I Holbæk har Holbæk Teater valgt julen helt fra til fordel for improteater med Alt på ét Bræt-gruppen, hvor der hver aften inviteres en ny gæst på scenen, hvis livshistorie foldes ud i form af snak og improvisationer.

Det er for voksne, mens byens andet egnsteater, Teatret Fair Play, har valgt at byde på 'Den store julemiddag 3', som teatret selv kalder  'ægte julehygge for familier, børnehaver og skoler' frem for egentligt teater.

Hos naboerne mod nord – Odsherred Teater – satser man også på de voksne med en bankovariete over temaet 'gaveræset' – men sørger dog også for lidt stemning til børnene i form af oplæsning i teatercafeen alle lørdage i december – af selveste julemanden….

Jul over hele landet

Der er mange gode kræfter i spil i de kommende uger, hvor julen rent scenekunstnerisk altså både bliver behandlet på mange kunstneriske niveauer og genrer – og sine steder helt ignoreret.

Teateravisen har atter forsøgt at få et lille overblik – og omplantet det til vedstående faktaboks. Med forlods beklagelse over mangler og udeladelser.

For der opføres juleforestillinger og arrangeres julestuer m.v. landet over på lokale teatre, i teaterforeninger og på offentlige spillesteder som biblioteker, indkøbscentre m.v. i en udstrækning, som denne lille oversigt slet ikke kan rumme.

Men vil man se juleteater, kan man alligevel både kigge på vedstående faktaboks, tjekke Kultunauts særlige børneteaterliste blot et klik væk (øverste højre hjørne på portalen) og holde øje med oplysninger i lokale medier m.v.   

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere