Kommentar af Anne Middelboe Christensen

20. januar 2016

Talentskoler og zink er vejen frem

Egnsteatrene opruster med talentskoler. Både for at hjælpe de unge – og for at styrke teatrets profil og lokalforankring ved at opdyrke et nyt publikum. Randers Egnsteater har bygget om til ære for de unge

Trenden er klar: Egnsteatrene satser på de unge. Talentuddannelser med undervisning af børn og unge får en større placering på egnsteatrene. Selvfølgelig bæres egnsteatrene af deres voksenrepertoirer – mest af deres egenproduktioner og derudover af deres gæstespil. Men forestillingerne for børn og unge har også typisk stor betydning for egnsteatrenes lokale forankring, fordi børnene gennem institutionsbesøg og besøg med skolen fast kommer på egnsteatret.

Det stigende antal talentskoler er en yderligere intensivering af arbejdet med børn – både for de unges skyld og som et kærkomment ’outreach’. For hver gang, talenteleverne spiller forestilling, inviterer de jo venner og familie med i teatret. Og så vil der grangiveligt være nye gæster i teatret…

Kan man blive skuespiller?

Talentsatsningen virker overbevisende. Også set fra de unges synsvinkel. For hvordan bliver man skuespiller, hvis man bor i provinsen, og ingen af ens forældre har nogen tilknytning til showbiz?

Her spiller egnsteatrene en stigende rolle som frelsende engel – eller i hvert fald afklarende coach – for de unge, der kommer igennem de krævede auditions og forpligter sig til forløb, der tilsyneladende varer alt fra nogle uger til to år. Et decideret Teater Grund Kursus (TGK) udbydes endda som treårigt kursus i Holstebro og Aalborg.

Og i Holbæk findes det treårige undervisningsforløb Scenisk Grundkursus som et samarbejde mellem Teatret Fair Play, Holbæk Teater, Stenhus Gymnasium & HF og Holbæk Kommune. For eksempel.

Uddannelsesmæssigt er det talentskolernes ambition at bygge bro mellem de unge rundt om i landet fra deres skoler og ungdomsuddannelser til optagelsesprøverne til de statslige scenekunstuddannelser i København, Aarhus og Odense – og Det Danske Musicalakademi i Fredericia. Eller mod nogle af de øvrige, private performerskoler, der ellers findes i København – fra Scenekunstskoler til Skuespillerskolen Ophelia og Savery Dance Academy.

Provinsbegrænsninger

Der er stor forskel på udbuddet af drama i gymnasiet. Mange gymnasier har egentlig kun én kunstnerisk retning, nemlig musik. Og så er det jo svært at bo i provinsen og drømme om at blive skuespiller…

Derfor lever egnsteatrene yderligere op til deres lokale forpligtelse ved at åbne de unges øjne for, hvad arbejde inden for teaterverdenen kræver. Enkelte egnsteatre arbejder direkte sammen med det lokale gymnasium omkring dramaundervisningen, sådan som f.eks. Limfjordsteatret og Morsø Gymnasium. Dette teater indgår samtidig i et talentskolefællesskab med Himmerlands Teater og Vendsyssel Teater, så alle tre hold unge talenter også mødes til fælles undervisning og inspiration.

Og sådan udvikles talentskolerne tydeligvis i øjeblikket gennem samarbejde og udveksling.

Desuden har en stor del af talentskolerne allerede stolt kunnet berette om, at nogle af deres elever faktisk sidenhen er sluppet gennem nåleøjet til de nationale scenekunstskoler. Den nye fødekæde fungerer altså allerede.

Randers hitter

Lige før jul scorede Randers Egnsteaters Talentskole dog placeringen som talentskolernes Rolls Royce. I hvert fald i det ydre. For Randers Egnsteater har lige åbnet sin nye teatersal med kulturminister og det hele – muliggjort af en donation på 7,8 mio. kr. fra A. P. Møller og Hustru Chastine Møllers Fond til Almene Formål.

Den nye teatersal er indrettet som en multifleksibel black box-sal, der skal huse de unge og deres prøver og forestillinger. Hvor andre egnsteatre forståeligt nok bare prøver at placere de unge, hvor det nu kan lade sig gøre mellem diverse prøver og forestillinger, så har Randers Egnsteater altså investeret i en helt ny sal kun til de unge. Med teaterdirektøren Peter Westphael som drivkraft – og skuespilleren og producenten Tine Eibye som pædagogisk primusmotor.

Nu med vaskesøjle

Det afgørende er dog, at den nye sal i Randers ligger i direkte forbindelse med egnsteatrets to andre sale, så uddannelsesarbejdet bliver en naturlig del af teatrets dagligdag og logistik. Det er en af fordelene ved provinsen, at det kan være lettere at skaffe sig byggejord. I Randers er huset i hvert fald gravet ind i en skrænt, hvor der tidligere bare var buske…

Byggeriet af salen har ført mere med sig med kronjysk snusfornuft. Ikke blot nogle indbydende og tjekkede garderober, der kan forandres alt efter brugerne. Men også en minihotelafdeling for gæstelærere på talentskolen, men selvfølgelig også for turnerende skuespillere og instruktører og scenografer på besøg. Her er indbydende værelser og fælles opholdsrum med køkken – og en kærkommen vaskesøjle. Alt sammen i råt zink og tjekket æstetik.

Ydre rammer betyder ikke alt. Det er selvfølgelig frem for alt den unges møde med en dedikeret lærer, der er det afgørende – og det, som kan give den unge mod og teknik nok til at gå videre til en optagelsesprøve. Men det er klart, at både modet og lysten styrkes, når den unge møder op i en topprofessionel teatersal. Også langt væk fra storbyen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere