Af: Carsten Jensen

16. april 2010

Tag til festival!

Verdens største teaterfestival med scenekunst for børn og unge er i fuld gang – og i weekenden spilles over 300 forestillinger rundt omkring i Esbjerg.

Festival 2010 har været i fuld gang siden søndag – og torsdag aften markerede et lille gallashow både 40-års jubilæet for festivalen og den officielle åbning af festivalens weekenddel.

Festivalshowet fandt sted i et stuvende fuldt Musikhuset, hvor lokale små borgere – de fleste i følge med deres forældre – i hundredvis fyldt op blandt teaterfolk og organisatorer mfl.

De små var ikke mindst kommet for at se den fra DR’s børne-tv så kendte Chapper, men i tilgift fik de også en spektakulært kavalkade i form af små godbidder fra mange af festivalens teaterforestillinger samt et orkester fra Odense Internationale Musikteater – der også har en forestilling med på festivalen – og sang fra Daimi, der udmærker sig ved både at være Esbjerg-pige og ved et årelangt engagement som skuespiller hos Jytte Abildstrøms Teater.

Fru Abildstrøm selv skulle have holdt en jubilæumstale, men måtte melde forfald. Hun sendte så i stedet sønnen Peter Mygind, der gav den som drag – eller rettere Jytte Abildstrøms gamle glansnummer som Norma fra ’Sonja fra Saxogade’.

Det vakte nok ikke den store genklang hos børnene, men de voksne kunne så få sig en husker til barndommens tv-serie, mens børnene kunne glæde sig over Abildstrøm juniors mange fjollerier i højt opsat paryk og bedårende lårkort…

De mange smagsprøver på børneteaterkunst – som jo er, hvad festivalen primært drejer sig om – forventes at få (endnu) flere af de lokale til at stile mod billetudleveringen fredag, lørdag og søndag for at se HELE forestillinger. Det var i hvert fald erfaringen fra det tilsvarende show ved festivalen i Ballerup sidste år.

Og selvom teaterformidlere og forventningsfulde lokale børn og forældre for længst har taget godt for sig af retterne, er der stadig masser af gratis billetter til weekendens over 300 opførelser, der leveres af de over 100 teatre, der er kommet til byen med ca. 165 forskellige forestillinger i alt.

Det ER et overflødighedshorn, og det ER verdens største teaterfestival af sin slags. Og altså en enestående chance for at se scenekunst for børn og unge.

Der er således ingen grund til ikke at kigge forbi Esbjerg i weekenden…

Fulde huse

Fra mandag til fredag middag er der blevet spillet lukkede forestillinger for kommunens børn på deres væresteder i form af skoler, institutioner m.v. i hele området. Teaterbiler har således slidt på kommunens veje til og fra de mange opførelser, hvor scenografier og publikumsopbygninger er båret til og fra.

Det har været en fornøjelse at se, hvor godt børnene – eller skal vi i sandhedens tjeneste sige de fleste af dem – har taget imod kunsten. Og selvom det godt kan virke lidt skræmmende at se 150 tilsyneladende utilpassede rødder og rødinder invadere en hal eller gymnastiksal med kampklare mobiltelefoner og et klart signal om ikke at lade sig overrumple af begivenhederne – ja, så fik også de forestillinger et rimeligt forløb. Og vakte måske lidt genklang i de unge brushoveder, for børne- og ungdomsteater sætter som bekendt en dyd i at levere vedkommende teater.

De mindre børn derimod kommer med åbne hjerter og hjerner og sluger det hele. Alle genrer og former og fortællinger og mærkværdigheder og forunderligheder fra de voksne mennesker, der invaderer deres skole og børnehave og…

Også ugens åbne forestillinger, de såkaldte ’teater i hverdagene’, har haft fuldt hus. Med rigtig mange lokale tilskuere – og så er der blevet fyldt op med teaterfolk, idet mange af festivaldeltagerne jo også benytter lejligheden at se kollegernes arbejde.

Forlænget ophold?

Også mange af de knap 100 internationale gæster har været med hele vejen og har vakt nysgerrighed hos børnene på skoler og i institutioner, når de kom med ind i gymnastiksale og haller og snakkede udenlandsk.

De mange tungemål vil også kunne høres under weekendens amokløb af teater for børn og unge. Og måske også lidt længere end arrangørerne havde forventet. Askeskyerne fra det islandske vulkanudbrud truer som bekendt luftfarten og kan ende med at forlænge opholdet for ganske mange af de internationale gæster langvejs fra.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere