Af: Carsten Jensen

28. februar 2018

Syddjurs er klar til det store rykind

Aprilfestival 2018 er ret forude. Syddjurs Kommune er vært og har arbejdet ihærdigt med forberede rammer for de 105 deltagende teatre med deres 162 forestillinger. Festivalprogrammet forventes klar 15. marts, billetsalget starter 9. april for formidlerne og 10. april for alle andre - og logistikken med to byer til weekenddelen er på plads.

Der er knap halvanden måned til starten på Aprilfestival 2018, der i år afvikles med Syddjurs Kommune som vært 15.-22. april. 

Med årets festival vender den store april-event tilbage til området for første gang siden 1995, hvor fire kommuner stod for værtskabet: Nørredjurs, Midtdjurs, Ebeltoft og Grenaa – sidstnævnte kommune var dengang centrum for begivenheden og den afsluttende weekenddel og på festivalen deltog 68 teatre, der kom med 98 forestillinger og i alt leverede omkring 400 opførelser i festivalugen.

Det bliver med garanti slået i år, hvor der er tilmeldt over 100 teatre og over 160 forskellige forestillinger, der vil fylde godt op i Syddjurs, som er en sammenlægning af de tidligere kommuner Ebeltoft, Midtdjurs, Rosenholm og Rønde.

Med sine 42.000 beboere på de knap 700 naturskønne kvadratkilometer er Syddjurs ikke nogen stor kommune, og det har givet nogle særlige logistiske udfordringer, der bl.a. betyder, at det store weekendprogram bliver fordelt mellem byerne Rønde og Ebeltoft.

Inden da er der mandag til torsdag spillet forestillinger i dagtimerne for de lokale børn og unge i skoler og dagtilbud i hele Syddjurs kommune. Men for at give flest muligt mulighed for at opleve teater, er ugeprogrammet derudover udvidet til også at omfatte Norddjurs, Favrskov og det nordlige Aarhus. Disse kommuner giver til gengæld et tilskud til festivalbudgettet…

Mandag til torsdag kl. 17 og 19 spilles der offentlige forestillinger for øvrige publikummer, primært i Rønde og Ebeltoft.

Godt samarbejde

Således er rammerne altså for årets festival, og Henrik Køhler, der er direktør på Teatercentrum, som er arrangør af Aprilfestival i samarbejdet med værtskommunen, ser fortrøstningsfuld frem til at give de lokale børn og deres voksne og de mange tilrejsende formidlere og internationale gæste en god oplevelse.

»Det er måske en lille kommune, men visionerne er store – og de er gået ind i arbejdet omkring Aprilfestival 2018 med krum hals,« siger han og glæder sig over den engagerede indsats i den lokale arbejdsgruppe.

En vigtig medspiller er også lederen Hege Tokle og medarbejderne på det lokale Syddjurs Egnsteater, der således er garant for, at kendskab til børneteater er en del af kommunens viden forud for festivalen.

Hege Tokle og teatret står selv for det store festivalshow på Fuglsøcentret torsdag aften, der traditionelt samler både lokale børn og voksne og en stor del af de mange hundrede deltagende teaterfolk og virker som en appetizer på weekendens amokløb af flere hundrede forestillinger.

Den officielle åbning af festivalen finder dog sted søndag den 15. april – og for at tilgodese hele kommunen er denne henlagt til Biograf- og Kulturhuset Kom-Bi i Hornslet.

Men selvfølgelig er det lokale trækplaster, Fregatten Jylland, også inddraget – den lægger dæk m.v. til kommunens officielle velkomst til festivalen mandag aften i form af en reception for de tilrejsende teaterfolk, alle de lokale involverede samt borgmester og andre officielle repræsentanter for kommunen.

Indkvartering  med hiv og slæb

Henrik Køhler fortæller, at en af de store udfordringer – udover at finde nok egnede spillelokaler – som vanlig er indkvarteringen af op mod 600 teaterfolk samt internationale gæster, der skal se dansk børneteater nærmere efter i kortene.

Bl.a. blev man for kort tid siden pludselig 70 værelser fattigere, beregnet til sidstnævnte, da Parkhotellet i Ebeltoft gik konkurs, men de skal nu primært bo på Ebeltoft Strand og Bøgehøj Kursuscenter.

Mange teatre har lejet sig ind i huse i Øer Maritime ved Ebeltoft samt i lejede sommerhuse og privat indkvartering.

For de tilrejsende formidlere har festivalen peget på hotel Ebeltoft Strand og lokale vandrehjem – og endelig er Aarhus med et noget større hoteludbud trods alt inden for rimelig distance.

Festivalsekretariatet bliver placeret i Aktivitetshuset i Ebeltoft, hvor naboen, kulturhuset ”Kulturministeriet”, skal være mødested og cafe for teaterfolk i ugens løb og også formidlere, når disse indfinder sig til den afsluttende weekend.

Weekendfestival i to byer

Netop denne bliver altså lidt af en nyskabelse med festivalens mange forestillinger placeret i kommunens to store byer, men altså med cirka 21 kilometers afstand.

Henrik Køhler fortæller, at bl.a. efter råd fra teatrene ved efteråret dialogmøder m.v. er udvælgelsen af forestillinger til de to byer foregået således, at der spilles for alle aldersgrupper i hver af de to byer, mens de enkelte teatre så vidt muligt skal afvikle alle deres forestillinger i en af byerne.

Der vil blive busdrift mellem de to festivalbyer – dog således busserne primært kører rundt mellem spillesteder i henholdsvis Ebeltoft og Rønde, men ind imellem tager en afstikker til nabobyen. Der vil også være en rimelig formodning om, at mange lokale og tilrejsende selv vil sørge for at transportere sig rundt.

Det bliver under alle omstændigheder interessant at finde ud af, hvad det vil gøre for cirkulationen og de to festivalbyers tiltrækningskraft.

25.000 gratis billetter

Det vil man kunne få et fingerpeg om, når der åbnes for salg af de ca. 25.000 gratis billetter til forestillingerne. Det sker 9. april for formidlerne, der som vanligt får et lille forspring til at sikre sig billetter – de er jo på arbejde som opkøbere – men de lokale og alle andre interesserede kan kaste sig over billetter fra 10. april.

Det hele sker online – inkl. egen udprintning af billetter, men der åbnes for personlig betjening fra festivalstart 15. april – og det endda i helt særlige omgivelser, da Ebeltofts gamle ikoniske rådhus får lov til at agere billetkontor hele festivalugen.  

Alt dette oplyses der mere om i festivalens program, der forventes at ligge på festivalens hjemmeside senest 15. marts. Her vil der udover billetinfo også være oversigt over alle forestillingerne, spillesteder- og tider, bykort m.v.

Udover de gratis billetter har Aprilfestival 2018 også et enkelt entrebelagt arrangement, nemlig årets faglige seminar, der  afvikles torsdag 19. april – arbejdstitlen er  'TAKE PART in ART' og man vil undersøge forskellige deltagelsesformer i scenekunst for børn og unge – og hvordan de opleves (se note).

Festival på skrump?

Trods det store udbud af forestillinger fra de mange teatre, vil årets Aprilfestival være en smule mindre end det foregående års festival i Sønderborg i 2017, der igen var lidt mindre end festivalen på Frederiksberg i 2016.

Ser man på de konkrete tal, hedder det:

2018 – Syddjurs: 105 teatre, 165 forestillinger

2017 – Sønderborg: 105 teatre, 177 forestillinger

2016 – Frederiksberg: 130 teatre, 198 forestillinger (rekord både for flest teatre og flest forskellige forestillinger)

2015 – Frederikssund: 126  teatre, 197 forestillinger (rekord for samlet antal opførelser – nemlig 759)

Det kunne ligne en tendens, selvom det stadig er næsten surrealistisk med så mange professionelle børne- og ungdomsteatre i et relativt lille land. Tæller man de stationære teatre og de teatre, der ikke deltager på årets festival, er tallet et godt stykke over de 150.

Men Teatercentrums direktør, Henrik Køhler, mener ikke, at det er en generel tendens, men at det snarere handler om geografi. Og under alle omstændigheder vil det være helt ok for ham og hans team på Teatercentrum med Aprilfestivaler med lidt færre forestillinger end nu –  det gør det så meget nemmere at få spillesteder, transport og anden logistik til at gå op i den bedste højere enhed…

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere