Af: Carsten Jensen

5. oktober 2008

Storkøb – trend eller myte?

Enkelte børneteatre er blevet tilbudt salg af 40 forestillinger på en gang til en enkelt kommune. Det er godt for teatrets salg, men måske knapt så godt for børneteaterområdet som sådan. Men ude hos teaterformidlerne ser virkeligheden helt anderledes ud.

Der tales meget om salg og mangel på samme blandt danske børneteatre i disse år. Kommunalreformen og kommunale nedskæringer i kulturbudgetterne har fået deres del af skylden for, at enkelte teatre har oplevet nedgang i salgstallene på 50 procent eller mere.

Men entydigt er billedet langt fra. Andre teatre taler faktisk om uændret eller endog øget salg. Og en lille rundspørge på BørneTeaterSammenslutningens (BTS) nylige generalforsamling viste samme blanding af pessimisme og optimisme omkring salget.

Sikkert er det imidlertid, at en ny trend har optaget sindene: Visse kommuner har lagt sig efter storkøb, hvor et enkelt teater eller en enkelt forestilling løber med hele teaterpuljen.

Således er Teatret Møllen blevet tilbudt afsætning af 45 opførelser af forestillingen ‘Natcirkus’ og 22 opførelser af ‘Oskar’. Det endte med en rigtig god ordre på henholdsvis 30 og 13 forestillinger, og det er teatrets administrator, Jakob Højgård Jørgensen bestemt glad for.

»Administrativt er det meget lettere for os med storkøberne, men det er en udfordring for kommunikationen, fordi der bliver langt fra top til bund hos storkøberne. Problemet for børneteaterområdet er selvfølgelig, at salget kan svinge meget fra år til år, og at det dermed kan gå ud over mangfoldigheden. Men jeg tror nu på, at kvaliteten nok skal overleve.«

Samme toner lyder der fra teaterleder Erik Viinberg, Teatret Neo i Randers, der fik en ordre på 21 opførelser af ‘Miraklernes tid’:

»Jeg er beæret over at være blandt de udvalgte, og det er dejligt, at vi kan komme ud og spille vores forestillinger. Jeg kan så være bekymret for branchen som sådan, da ordningen om storkøb jo kommer de få privilegerede udvalgte teatre til gode. Jeg er sikker på, at denne nye trend er opstået i bedste mening hos både opkøbere, spillesteder og af hensyntagen til teatrene. Men vi ved at summen af købte forestillinger generelt er faldet og penge til køb af børneteater på landsplan er blevet færre. Så derfor kan storkøbsordningen komme til at koste området dyrt. Diversiteten vil blive indsnævret og velrenommerede teatre kan blive tvunget til at dreje nøglen om,« lyder det fra Viinberg.

Esbjerg i fokus

Den storkøbende kommune fra ovennævnte eksempler er Esbjerg, der dog melder hus forbi og tværtimod kan give ‘skylden’ på en gavmild kommune, der sikrer ordentlige midler til køb af børneteater.

»Det handler om at give et ensartet tilbud om kvalitet til alle kommunens skoler, så de føler, at de alle har samme glæde af den fælles pulje til børneteater,« lyder det noget fortørnet fra Lis Tjørnelund – superindkøber i Esbjerg Kommune – der anser ‘storkøbsanklagen’ for at være urimelig mistænkeliggørelse af den energiske indsats, som teaterformidlerne lægger for dagen i den nye store Esbjerg Kommune – og som også dækker over en vaskeægte succes:

»Det er lykkedes os at overbevise kommunen om, at alle børn i kommunen skal se en teaterforestilling om året. Det har betydet en større bevilling til køb af børneteater de seneste to år – og det er en udvikling, som vi er meget glade for og håber vil fortsætte,«

siger den engagerede lærer, der har 25 års erfaring som teaterformidler i det vestjyske.

Hun er nu ikke ene om jobbet. Seks entusiastiske mennesker udgør Esbjerg Kommunes indkøberhold. De har hver sin region og hver sit antal skoler, der skal dækkes ind med forestillinger.

»Og to af de seks er helt nye og meget engagerede folk, så det tegner lyst her,« lyder det begejstret fra Lis Tjørnelund, der selv kan skimte tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet forude, men glæder sig over, at nye kræfter er klar til at tage over.

Det handler nemlig om at stopfodre kommunens over 14.000 elever med lødig kultur, og her er børneteater altså vigtigt for opdragelsen til kulturforbruger.

Og så tilbage til det med storkøbet og henvendelsen til Møllen.

»Det handler om at sikre sig det bedste,« siger Lis Tjørnelund.

»Vi kom med en forespørgsel om, hvor meget de kunne spille, og vi tog så imod det antal, som de kunne tilbyde.«

Hun pointerer kraftigt, at der slet ikke er stordriftsfordele ved bare at bestille få forestillinger i stort tal. For da man ikke har et centralt spillested, skal de enkelte forestillinger alligevel ud på forskellige skoler. Hvortil man oven i købet har arbejdet med at sørge for transport fra de allermindste skoler til de lidt større skoler, der gør det rentabelt rent publikumstalsmæssigt. Dertil kommer i øvrigt, at hun oplever, hvordan teatrene selv er meget interesseret i at spille flere forestillinger på samme sted. Og endelig ville en fordeling med flere forskellige teatre ikke betyde det store for formidlerne, fordi det er forvaltningen, der tager sig af det praktiske omkring økonomien. Så her har formidlerne heller ingen umiddelbar interesse i ”storkøbsordninger”…

Hun glæder sig i stedet over kommunens positive holdning til bevillingen til børneteater – og ser i øvrigt frem til, at børnene får endnu mere teater i 2010. Her kommer Teatercentrums store april-festival nemlig til byen…

Næstved-modellen

Den festival fandt som bekendt i år sted i Næstved, der også er en børneteaterglad kommune. I den forgangne weekend afholdt man i øvrigt sin egen, tilbagevendende mini-børneteaterfestival for sjette år i træk. Her blev der spillet 18 forestillinger af 11 forskellige professionelle børneteatre.

Men også i Næstved har man fået ry som storkøber. Og også her melder man hus forbi.

Teaterkonsulent Torben Nielsen – der også er medarrrangør af den lokale festival – beretter, at han til indeværende sæson har købt 106 forestillinger.

»Der er tale om et tilbud til alle i daginstitutioner om to teaterforestillinger pr. aldersgruppe. Hvilket betyder, at jeg i år har købt otte forskellige forestillinger, fordel på de 106 opførelser,« siger han og afslører, at Randers Egnsteater skal spille forestillingen ‘Under Mit Træ’ 32 gange, fordelt på 16 spilledage.

Så der er altså også givet plads til andre teatre…

»Antal forestillinger siger jo i øvrigt ikke alt, da det jo er forskelligt, hvor mange børn de enkelte forestillinger spiller for. Men til denne sæson har jeg solgt omkring 7.000 pladser til institutionerne, og det er kun børnene, der tælles,« lyder det fra Torben Nielsen.

I Næstved er det organiseret sådan, at han køber to forestillinger til hver af de fire aldersgrupper: Gruppe A er 2 til 4 år. Gruppe B er 4 år til skolestart. Gruppe C er børnehaveklasse og 1. klasse, mens Gruppe D er 2. klasse og 3. klasse.

Langt de fleste forestillinger spilles to steder. Gruppe A og B spilles i børnekulturhuset og gruppe C og D spilles i Ny Ridehus, der begge centralt placeret i Næstved by, mens nogle af forestillingerne i gruppe A og B spilles også ude i lokalområderne.

Så i Næstved er der alt i alt meget børneteater, spillet af mange forskellige teatre.

Og købt stort og meget ind bliver der således. Til glæde for både børn og børneteatre…

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere