Nu er Aprilfestival 2022 for alvorlig i gang i Esbjerg Kommune, hvor der spilles hundredvis af (lukkede) teaterforestillinger på skoler og institutioner i hverdagene frem til weekenden, hvor der er offentligt og ganske gratis teater på over 20 spillesteder i Esbjerg midtby.
Det ER en kulturmanifestation af dimensioner, når Aprilfestival indtager en kommune med så mange professionelle teateroplevelser til børn og unge og deres voksne. Og ved åbningsarrangementet søndag eftermiddag erklærede borgmester Jesper Frost Rasmussen da også, at festivalen ville sætte varige spor i Esbjerg Kommune, hvis stålsatte strategi var at tilføre mere kultur og kunst til de lokale børn.
Men det var åbenbart for sangvinsk for det regionale dagblad JydskeVestkysten, der tirsdag forsøgte at hælde lidt malurt i velkomstbægeret med en historie med en gevaldig overskrift: ’Er det rimeligt, at skatteyderne skal betale teater for fem millioner kroner: Ekspert kalder det dyr affære, hvis det er en engangsforestilling’.
Længere nede i artiklen fik eventuelt konsternerede læsere dog trods alt at vide, at staten refunderede halvanden af de fem mio. kr., mens den tilkaldte ekspert, Liv Soelberg Andersen, der er udviklingschef og kommunikationsrådgiver hos Publico, nok vedgik, at festivalen passede ind i kommunens nye brandingstrategi, men påpegede at det ikke måtte blive et enkeltstående event. ’Det skal sammen med supplerende tiltag være med til at fortælle en anden historie end den eksisterende om Esbjerg’, lød det.
Nu er det ikke planen, at Esbjerg skal være fast årlig vært for Aprilfestivalerne, men den efterlader trods alt udover mere end 600 gratis teateroplevelser også bl.a. etablering af KulturCrews på ti lokale skoler – og rent økonomisk en lokal meromsætning på fem-ti mio. kr. i forbindelse med indkvartering og ophold og forbrug for over 100 teatre og flere hundrede tilrejsende fra både Danmark og udlandet.
Det fik graverjournalisten ikke med, men fik i stedet luftet en formodning om, at næppe alle de tusinder af afsatte gratis billetter ville blive brugt. Hvad der ikke er nogen hemmelighed for arrangørerne.
Det skader ikke med kritiske øjne, men dels vælter de 2,5 mio. kr. næppe Esbjerg Kommunes budget, og det er faktisk en relativ stilfærdig investering i de mange kulturelle oplevelser, som holder sig længere end selve festivalen.
Det vil de tilkørende og optrædende teaterfolk føre bevis for i de kommende dage i festivalugen.
Mandag var det udover forestillinger på skoler og institutioner dog også tid til infomøde og reception for de mange tilkørende og deltagende teaterfolk, der ellers turnerer rundt i landet og sjældent mødes til en sådan veritabel faglig komsammen. En rigtig, coronarestriktionsfri Aprilfestival er derfor også den store årlige Krammedag – selvom lokalavisen efterfølgende sørgede for lidt kant.
(Billedet: Mandag kom teaterfolket til Esbjerg – her er en stor del af dem fanget foran Tobakken i Esbjerg. Foto: Søren K. Kløft)
(caj)