Af: Carsten Jensen

25. maj 2009

Spring på karrusellen

Dramatikervæksthusets seneste afgangshold er klar til at vise deres skrivekunst i uddrag ved et arrangement 14. juni. Projektleder Jane Rasch fortæller om arbejdsprocessen med de otte spirer.

Så er det ved at være udspringstid for de seneste spirer fra BTS’ dramatikervæksthus 2008-09.

Under overskriften ‘Karruseltur’ lokkes teaterledere, teaterfolk og andre interesserede til at tage en tur med rundt med det seneste hold fra talentudviklingsprojektet.

De nyudklækkede spirer fra Dramatiker Væksthus 2008-09 præsenteres søndag den 14. juni kl. 14 ved et tre times arrangement i København.

Her vil der blive vist uddrag af spirernes afgangstekster. Det er Corona La Balances kunstneriske leder, Marc van der Velden, der instruerer skuespillerne, men i såkaldte glidende overgange mellem de enkelte værker, så skuespilleren helt åbent kan skifte rolle og stykke. Uddragene er samlet i to ‘potpourrier’ med en pause i mellem.

For også at vise spirerne frem og synliggøre dem, vil den enkelte give stikord til handlingen i sit værk, så tilskuerne kan forstå, hvor man er i teksten. Spirerne vil i øvrigt også fungere som en slags tjenere og servere ved de enkelte borde, så der kan opstå en dialog med tilskuerne, hvoraf nogle jo vil være potentielle arbejdsgivere fra børneteatrene…

Stage readings

Dermed bliver der, dramatikervæksthusets projektleder, Jane Rasch, pointerer, en mulighed for at snakke med de spirer, hvis tekster har fænget og som måske kan danne forlæg til en senere opsætning.

Ganske som det skete efter den forrige dramatikervæksthusrunde, der sluttede med såkaldt stage readings i januar 2007 som slutresultat af det såkaldte udslusningsprojekt ‘Udspring’, hvor seks teatre havde huset en fem-dages workshop med hver sin spire og dennes afgangsværk.

Det har i øvrigt til nu resulteret i forestillingen ‘Albatros’ på Limfjordsteatret, der er Anna Panduros afgangsstykke (se anmeldelse her på sitet), mens Teatret Fair Play til næste forår sætter Thomas Howalts afgangsstykke, ‘Hemmeligheden’, op.

I dette års ‘Karruseltur’ lægger Jane Rasch og Co. dog vægt på, at det ikke skal opfattes som et forsøg på at lade teksterne og spillet fremstå, så stage reading kunne opfattes en slags ufærdig premiere, men mere en tekstlig smagsprøve.

‘Karruselturen’ finder sted på Refshalevej 320 på Amager. Det er teatret Asterions Hus, der lægger scene til på deres domicil – tæt på rensningsanlægget Lynetten.

Det skal der givet ikke lægges noget i, men der er heller ingen tvivl om, at projektleder Jane Rasch og hendes team af undervisere og vejledere har gjort, hvad de kunne for at luge skidt og unoder fra de otte spirer under arbejdet med at fremelske nye dramatikere..

Etablering af netværk

Børneteateravisen.dk har følgelig stillet Jane Rasch en række spørgsmål.

– Dramatikervæksthus 08-09 har været det korteste hidtil og omfattet seks kurser, en workshop og et arrangement i forbindelse med Festival 2009 i Ballerup. Hvad har det kortere forløb betydet for dette hold og for dit arbejde?

»Det har medført, at vi i store træk har koncentreret os om deltagernes ‘afgangsmanus’. Fra de første vage ideer til de mange gennemskrivninger af manus. Minus er, at spirerne ikke har fået mulighed for at lege ret meget, bortset fra en enkel dramatisering af en billedbog. Fordelen er, at vi ud fra deres manusarbejde alligevel har bevæget os vidt omkring. Ideer er blevet forkastede, ændrede, figurer smidt ind og ud, skiftet køn og alder, indholdet skærpet, skævvredet, målgrupper ændrede osv. Frustrationer er blevet afløst af sejre, der igen er blevet til frustrationer, der igen er blevet til… Som helhed tror jeg, at dette sammenpressede forløb har været en øjenåbner. Det skal også siges, at vejlederne har været meget entusiastiske og generøse i forhold til spirernes forskellige versioner af manus,« lyder det fra Jane Rasch.

– Du har jo tidligere udtalt dig positivt om 08-09-holdets mange kvaliteter. Holdt det stik, og er du tilfreds med resultatet?

»Et forløb som DV 08-09 kan ikke lade sig gøre uden at deltagere virkelig vil dette her og er villige til at lægge andet til side. Holdet har arbejdet grundigt med deres stof og form og ideer, men også haft overskud til at hjælpe hinanden. Være hinandens skuespillere og publikum. Stille op, når kriser og nedture meldte sig. De har taget initiativ til en ekstra reading på egen hånd. På den måde er Dramatiker Væksthus også et netværk, der forhåbentlig rækker ud over selve projektet. Når man vurderer resultatet har jeg to parametre. Det ene er naturligvis de otte manusser, som præsenteres i uddrag den 14. juni. Det andet og mindst lige så vigtige er langtidsvirkningerne. Vi har jo været vidt omkring kunstneriske processer, arbejdsvaner, fortælleteknik, dramadesign, forståelse for at skrive om og nærme sig sin kerne ved at respektere, at processen ‘er større end dig’… Alt dette kan ikke rummes og nedfældes i et enkelt manus på ‘kommando’ og under tidspres. Men jeg tror og håber, at spirerne vil bruge DV 08-09 drypvis sammen med egne erfaringer i fremtiden.«

Vind en spire

– Har der været flere kontakter mellem teatre og spirer i denne omgang end tidligere?

»På initiativ af Teatercentrum havde vi et godt arrangement under Børneteaterfestivalen i Ballerup, hvor spirerne fik lejlighed til at præsentere sig på en legende og uformel måde. Bagefter kunne nogle ‘vinde’ en spire, og her gik snakken livligt. På den baggrund håber jeg, at der er knyttet nogle bånd og skabt interesse forud for præsentationen 14. juni.«

– Hvad har det betydet, at holdet har indeholdt to særdeles aktive børneteaterfolk i form af Lotte Faarup, kunstnerisk leder, skuespiller m.v. i Corona La Balance, og Peter Hartmann, leder og spiller i sit eget Hartmanns Teater?

»Teaterfolk på et hold bidrager aktivt til, at kommunikative aspekter og erfaringer om målgrupper bringes naturligt ind i diskussionerne. Når man skriver dramatik for børn og unge er det jo helt afgørende, at dramatikeren tænker publikum ind i stof og udtryk på en solidarisk og ordentlig måde. Og når man gør det undervejs i processen, opdager man også, hvordan det er berigende for fantasien. Skuespillere på holdet er en gevinst både under vores egne readings, og når vi snakker ‘arbejdsdeling’ mellem tekst og teater. Hvad kan en tekst, og hvad kan teatret? Hvorfor skal der ikke stå ‘alt’ i en tekst? Der har også været talt en del om, hvad der sker på et teater, hvis der dukker et manuskript op med posten, og om hvor vigtigt det er som ny dramatiker at være offensiv og opsøgende,« lyder det fra Jane Rasch, der nok er ved at slippe de otte spirer løs, men samtidig er klar til et nyt hold.

Frirum for fortsættere

Næste udkald i Dramatikervæksthuset bliver dog efter et andet koncept. ‘Frirum for fortsættere’ er et udviklingsprojekt, der henvender sig til mere erfarne teaterfolk, som vil ‘arbejde med konceptudvikling, dramadesign og afprøvning af forskellige dramatikerroller’, som det hedder i oplægget.

I projektet, der omfattet otte samlinger, inkl. workshops, indgår en fase, hvor repræsentanter fra de professionelle børne- og ungdomsteatre bliver sparringspartnere for de enkelte væksthusdeltagere. De skal således deltage i konceptudvikling, synopsefremstilling og afvikle scenarier som var der tale om en reel samarbejdsaftale mellem en dramatiker og et teater.

– Er der specifikke erfaringer fra det seneste hold, som du/I vil tage med til ‘Frirum for fortsættere’?

»Ja, basis er at kunne skrive et manus. Det er svært nok i sig selv. Her synes jeg, at vores arbejdsmetode er et egnet værktøj, som vi stadig udvikler på. Kort går det ud på at udvikle sin idé og skrive fysisk ved hjælp af teatrets elementer. Fra rum til stol til figur. At skærpe elementerne og dramatikerens stemme ved hjælp af ‘fortællekunst’ og endelig frit sætte elementerne sammen til ens helt eget og unikke dramadesign. Her bliver det spændende at arbejde i et ‘Frirum’ med erfarne teaterfolk og dramatikere og lege med dramatikerroller. Altså alle de funktioner som en dramatiker kan varetage inden for det professionelle børne- og ungdomsteater. Konkret tager vi udgangspunkt i de udvalgte ansøgeres behov. Vil de f.eks. dramatisere egne børnebøger? Vil de skrive synopser, partiturer til deres teatre? Vil de udvikle dramatik for de helt små aldersgrupper? Vi glæder os så til at tilpasse projektet, herunder også finde teatre, der vil agere som sparringspartnere og mentorer – uden at de forpligter sig til antagelse eller lignende. Dvs. at vi håber på et ‘Frirum’, der også undervejs er i dialog med teatrene. Man kan sige, at vi arbejder med et dobbelt sigte: at udvikle dramaturgisk praksis og samtidig drage nytte af det faktum, at vi er en del af branchen, at vi er BørneTeaterSammenslutningens projekt.«

Tag med på karrusellen 14. juni. Tilmelding: jonna@behaoulund.dk
senest mandag den 8. juni.

Se mere på www.dvhus.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere