Af: Carsten Jensen

24. august 2011

Spirende start

Så har det nye hold i DramatikerVæksthus 11-12 haft sin første session i form af en lang weekend på Odsherred Teaterskole. Forude venter såvel internatsamlinger som intensivt hjemmearbejde for de relativt garvede deltagere, der næste gang samles i forbindelse med børneteaterfestivalen i Horsens i september.

I midten af 1990’erne etablerede BørneTeaterSammenslutningen (BTS) i samarbejde med Odsherred Teaterskole og med økonomisk støtte fra Statens Teaterråd et ’værksted for ny dramatik for børn’ – som hurtigt blev omdøbt til DramatikerVæksthus – med det formål at udvikle ny dramatik for børn og unge.

Nu er man i gang med projektforløb nummer otte, og siden starten i 1997 har 38 dramatikerspirer fået mulighed for at prøve talentet af under kyndig vejledning.

Lige nu er ti nye spirer – om end de fleste med store erfaringer udi både skriveri og børneteater – i færd med at befolke DramatikerVæksthus 11-12.

DV 11-12 blev indledt 18.-21. august med en samling på Odsherred Teaterskole – den første af i alt otte samlinger, hvoraf to finder sted i forbindelse med de store teaterfestivaler for børn og unge i Horsens 16.-18. september og Ringsted 22.-29. april næste år.

Et frirum for talentudvikling

For de seks af deltagerne på DV 11-12 var det velkendte omgivelser, for de er gengangere fra DV 10-11 – men de fire nyeste spirer faldt lynhurtigt ind i samværs- og samarbejdsform, fortæller projektleder Jane Rasch om den første samling.

Hun begyndte selv som tilknyttet dramaturg på DramatikerVæksthus i 1999 og har siden 2001 været projektleder – i øvrigt i tæt parløb med  Jonna Beha Oulund, der er projektkoordinator og som daværende leder af Odsherred Teaterskole var med til at søsætte talentudviklingsprojektet.

Om DramatikerVæksthus-projekter har Marc van der Velden, der har været med fra den spæde start i 1997, for nylig udtalt:

»Målet er at få personlige erfaringer – udviklet i det frirum, som Dramatiker Væksthus er. Overholdelse af deadlines, selvfølgelig. Men uden det produktionspres, som et teater er underlagt. Med retten til at afprøve nye og ukendte veje og udvikle sit talent ved at vove sig ud på det dybe.« (fra interview i dramatikernes fagblad, Replikker)

Konstruktiv start

Og for nu at få en lille smagsprøve på, hvad spirerne skulle igennem denne første samling i Odsherred, er her uddrag fra projektleder Jane Raschs fyldige referat.

»Første samling var en arbejdssession, hvor deltagerne gik fra et lille fælles afsæt til at skrive første 'provokerede' udkast (på to timer) af hele stykket, mens lørdag bl.a. blev brugt til en reading af gennemarbejdede dialoger fra en enkelt scene i det spil, der var under udvikling. Her viste det sig, at også de fire nye er dygtige, originale og også på det samarbejdende plan en gevinst for DV og holdet fra sidste år, hvor alle jo fortsætter,« lyder det fra Jane Rasch.

»Der var to samlinger om dagen, hvor deltagerne fik nye opgaver, der spændte fra afsæt over kaos til overblik til kamera- og mikrofonskrivninger, til korte scener ud fra en givet teatral overskrift (karakter, lokalitet etc.) til dialog og omskrivninger og integrering og reduktioner af dialogen, arbejde med design og struktur – og endelig skrivning af et ’manus’ (en enakter). På en måde et halsbrækkende projekt, som alle gik ind i på konstruktiv vis.«

Egnsteater i Udkantsdanmark

Ind imellem disse arbejdssessions så deltagerne film to aftener, udvalgt af de enkelte deltagere og afsluttende med diskussion om filmen, dens stil og dramaturgi etc. – for den faglige fane blev selvfølgelig holdt højt hele tiden.

Der blev også tid til at SE børneteater, idet DV-spirerne overværede Odsherred Teaters aktuelle forestilling, ’LANDET’, der spiller på Odsherreds Kulturhistoriske Museum i en kombineret udstilling og scenografi. Forestillingen (der er anmeldt her på portalen) er skrevet af Mei Oulund, der også spiller med i forestillingen og i øvrigt er tidligere dramatikerspire (DV 2004-07).

Forestillingen er blevet til i samarbejde med andre lokale kulturinstitutioner og områdets unge – og i forbindelse med forestillingen fortalte teaterleder Simon Vagn Jensen om de særlige udfordringer ved at være egnsteater i Udkantsdanmark, mens Mei Oulund naturligt nok kunne bidrage med en personlig beretning om selve skrivearbejdet med forestillingen.

Readings i centrum

Jane Rasch fortæller om weekendens aktiviteter, at der blev udvist ’enestående arbejdsdisciplin’, men at der dog også blev tid til mere sociale gøremål som badeture og uforpligtende snakke.

Et væsentligt element i DV-projekterne er readings, hvor spirernes tekster får liv. Udover de halv- og heloffentlige arrangementer, hvor professionelle skuespillere har gestaltet spirernes tekster – bl.a. ved afslutningsarrangementer – bruger man også at læse egne eller andres tekster op for hinanden.

Og som Jane Rasch beskriver det:

»Reading er et godt arbejdsforum, hvor alle er sammen og får et ’praktisk’ indtryk af, hvor hver enkelt bevæger sig hen. Alle på dette hold udviser solidaritet, går ind i hinandens tekster osv. En af de nye kaldte det en ’gave’ at høre sin egen dialog på den måde.«

»Opgaveforløbet var et demonstrationsprojekt, hvor alle deltagere – også de nye – fik en smagsprøve på en ikke-lineær skriveproces, at pendulere mellem Dionysos og Apollon, at skrive på et meget kort og spinkelt afsæt, at indarbejde teatralske elementer tidligt og fortælleelementer undervejs som inspiration, at stille spørgsmål til det skrevne med henblik på at finde skjult ’viden’, dvs. grave guld – i stedet for at bliver sur og utilfreds med, at genialiteterne lader vente på sig. Samt en forsmag på, hvad det vil sige at bruge dialog – dels som arbejdsredskab og dels som (foreløbigt) resultat.«

Rustet til fremtiden

Men efter første samling i Odsherred venter der nu spirerne hjemmearbejde – herunder at arbejde videre med tekster på egen hånd.

DV-deltagerne er bl.a. blevet bedt om at forberede sig på at skrive design ud fra en ’populærform’, f.eks. reality-tv, og at vælge en billed- eller børnebog for børn ikke over 6 år til brug for det videre arbejdsforløb.

Alt sammen skal udvikle deres evner til at arbejde med dramatiske tekster – og endemålet er selvfølgelig, at spirerne vil få mulighed for at lave færdige manuskripter, som siden bliver opført af danske børne- og ungdomsteatre.

Men forude venter altså de syv næste samlinger:

»Under andre samlinger kommer der oplæg og arbejdsopgaver med andre tilgange end denne første. Ligeledes deles de kommende samlinger op i input fra mig og arbejde med egne ideer og projekter. Ideen med DV 11-12 er, at deltagerne har en ’mappe’ fyldt med skitser, ideer, oplæg osv., så de på den måde er rustet til videre fremfærd i forhold til branchen,« lyder det fra Jane Rasch.

Mere om DramatikerVæksthus-projekterne på www.dvhus.dk

(Tak til Jane Rasch for skamløst brug af hendes rapport fra første samling)

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere