Af: Carsten Jensen

24. juni 2009

Sommerteater

Selvom børneteatersæsonen 2008-09 er skudt af, skorter det ikke på familieteater i sommerland og -by. Der spilles gadeteater, frilandsteater, kommunalt teater, marionetteater – og det meste er ganske gratis…

Selvom langt de fleste børne- og ungdomsteatre har lukket ned for at lade op til næste sæson, har ikke alle valgt at holde fri. I mange kommuner arrangeres der familieunderholdning hen over sommeren, og her indgår også forskellige aktiviteter, som man kan samle under begrebet familieteater.

Har man lyst til at se nærmere på disse aktiviteter, kan det anbefales, at man orienterer sig via medier, lokale opslag. m.v. – samt ikke mindst Kultunaut, der har direkte link til indrapporteret børneteater i øverste højre hjørne her på portalen!

Men her er nogle appetitvækkere.

Københavnerier

Dansk Rakkerpak kører frem til 2. juli en ny tur med deres opdaterede succesforestilling ’Rickshaw’ på Israels Plads i København, mens Teatret HMF Brændende Kærlighed har ’Wasteland’ (se anmeldelse
) på programmet i Kongens Have i Dronningens København, hvor også Marionetteatret spiller forestillinger hver dag, minus mandage og stormflodsdage, frem til slutningen af august (den første er anmeldt
). Alle med aldeles gratis adgang og spillet under en forhåbentlig blå himmel.

Siden drager ’Wasteland’ så på turne i det ganske og danske land.

Vælger man at blive i hovedstaden, er der også – når entreen til Tivoli er betalt – gratis familieteater i form af Pantomimeteatret og dets mange forestillinger.

Også byens Sommer for Børn-program byder på lejlighedsvis børneteater, fx ’Fusskopf’ med Teatret Fyren og Flammen (anmeldelse
her) på Kastellet 27. juni.

Dukketeater på Frilandsmuseet

Der er også (teater)glæder nord for København, hvor Frilandsmuseet både har gratis entre og sit eget specialbyggede Mester Jakel-teater, hvor man denne sommer kan opleve resultatet af the Knutzon Familys fælles anstrengelser med Shakespeares ’Romeo og Julie’. Line Knutzon har lavet et moderne dukkedrama – på blot 35 minutter – ud af den gamle mesters stykke, mens Lars Knutzon sætter i scene med tre skuespillere, ni dukker og en trompetspiller.

Julie spilles af Heidi Colding-Hansen og Casper Crump tager sig af Romeo. Desuden medvirker Frilandsmuseets Flyvende Teaters leder, Peter Darger, der tidligere har optrådt i div. børneteatersammenhænge og også er underviser på div. teaterskoler.

Det Flyvende Teater har haft vind i sejlene, siden Peter Darger i 2000 blev ansat som kunstnerisk leder og bl.a. har stået for en opdatering af Frilandsmuseets formidling.

Jubilæumsforestilling fra Skægspire

Børneteatret Skægspire i Odense har valgt at fejre sit 30-års-jubilæum med en sommerforestilling i Teaterhuset i Rosenhaven, hvortil der vil være gratis adgang (billetbestilling anbefales billet@skaegspire.dk
).

‘Det Mest Forbavsende Vidunder – Historien om de tre Prinser og den underskønne Fatima’ er den ikke alt for korte titel på forestillingen, der som antydet har sit udspring i ‘1001 Nats Eventyr’, men i Skægspires version er omplantet til et mere moderne regi, hvor der udover flyvende tæpper og arabisk-inspireret musik også indgår storbystemning. Forestillingen anmeldes her på portalen efter premieren.

Forestillingen er for de seks-årige og op, og der er premiere 4. juli kl. 16. Der spilles også de efterfølgende dage, ligesom teatret også fra 30. juni-3. juli spiller forestillingen ’Spirrevip’. Begge indgår som gratis fornøjelse i kommunens sommerprogram.

Jubilæumsforestillingen ’Det Mest Forbavsende….’ genopsættes på mere almindelig entrekrævende vis ved årets slutning og sælges også som turneforestilling.

Manuskriptforfatter er Ole Olsen, der har været med siden Skægspires start i 1979, mens Lene Vestergård instruerer.

Mini-teaterfestival i Karrebæksminde

Karrebæksminde Fiskeri- og Bymuseum danner atter i år ramme om en lille børneteaterfestival i sommerlandet.

Der er gratis teaterforestillinger, workshops for børn og deres forældre m.v. fra 19.-24. juli i Karrebæksminde, der ligger smukt og indbydende syd for Næstved.

Festivalen er en blanding af glade amatører og ditto professionelle. Svanen Dansk-Tjekkisk Dukketeater (‘Hvad fatter gør er altid det rigtige’) er således eneste refusionsberettigede teater blandt deltagerne, der også tæller Guldlok Dukketeater fra Århus, et par amatørteatre samt arrangørernes eget teater, teatergruppen Talent-1, der bidrager med tre forestillinger.

Den gratis adgang skyldes støtte fra lokale erhvervsdrivende, inkl. Karrebæksminde Erhvervsforening og Næstveds kommunes matchpulje, ligesom de deltagende teatre støtter på forskellig vis.

Således fortæller Kim Westi fra Svanen, at han nok spiller for fuld forestillingspris, men som medsponsor på festivalen også giver et bidrag og dermed både støtter op om festivalen samtidig med at han får reklame for sit teater.

Fra Helsingør til Fanø

I Helsingør byder man på internationalt gadeteater fra slutningen af juli og frem til 9.august. Her kan man i øvrigt også støde ind i både ’Rickshaw’ og ’Wasteland’ igen…

Og helt ude vest på, nærmere bestemt på Fanø Kunstmuseum i Sønderho, spiller Gertrud Exner sin egen ’Jeg fandt på vejen’ for de 2-4-årige. Det sker 2.og 3. juli kl. 10 – på dansk – og samme dage kl. 11 på tysk. Vi er jo i ferielandet. Og i øvrigt i Gertrud Exners (Teater Blik) hjemby.

Og sådan vil der givet mange andre steder i landet foregå børneteater-relaterede aktiviteter, som børneteateravisen.dk ikke har fået melding om. Det er bare at se sig godt omkring.

Og ellers er børneteatersæson 2009-2010 jo lige om hjørnet…

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere