Når Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg lørdag 24. februar beslutter, hvem der skal være med i lille storbyteater-ordningen 2025-28, har de 20 ansøgende teatre at vælge mellem: De 14 nuværende små storbyteatre og seks nye teatre, hvoraf de tre allerede er delvis inde i varmen som modtagere af den såkaldte Scenekunstpakke (SK).
De 14 teatre, der alle søger om at blive i ordningen og håber på betragtelige forhøjelser af de nuværende driftstilskud er Anemonen, Blaagaard Teater (tidligere Grob), Det Lille Teater & MarionetTeatret, GLiMT Amager, Grønnegårds Teatret, Husets Teater, Sort/Hvid, Sydhavn Teater, Teater Hund, Teater V, ZeBU, Teatergrad, Teatret ved Sorte Hest og Teatret Zeppelin.
De seks nye ansøgere er: Glad Teater (SK), HAUT (SK), Hils Din Mor, Live Art Danmark, Metropolis – Københavns Internationale Teater (SK) og Teater FÅR302.
I 2023 var den samlede økonomiske ramme for Københavns små storbyteatre ca. 44.5 mio. kr. årligt, hvor statens tilskud var ca. 16,6 mio.kr. Og der lægges fra Kultur- og Fritidsudvalget op til en kommende ramme på i alt 45,8 mio. kr. årlig.
Da de 20 teatre i alt har søgt om årlig driftsstøtte på næsten 86 mio. kr., årligt ligger det ret håndfast i kortene, at der sandsynligvis hverken bliver substantielle driftstilskudsforhøjelser for de nuværende og blivende teatre – der er tradition for, at de fleste fortsætter på ordningen i flere perioder – eller markant tilgang af nye teatre.
Det kan være medvirkende årsag til, at der har været færre ansøgere end sidste gang (fra 26 til 20 teatre), hvor man fra 2021-24 godt nok valgte at udvide antallet af teatre fra 12 til 14, men udover at byde to af de nye beskedne 0,9 mio. kr. i velkomststøtte årligt (Teatergrad og GLiMT) også reducerede driftsstøtten til flere af de ’faste’ teatre, hvilket bl.a. gik ud over Det Lille Teater & MarionetTeatret og ZeBU, der hver mistede omkring en halv mio. kr. årligt – med ramte produktionsmuligheder som resultat.
Så Kultur- og Fritidsudvalgets møde lørdag har seriøse udfordringer på dagsordenen: Vil man skifte ud blandt de nuværende teatre i ordningen? Vil man samtidig reducere antallet af teatre for på den måde at sikre de valgte teatre en mere produktionssikret økonomi? Eller vil man finde nogle flere millioner til det teaterliv – herunder absolut også børneteatret – der er med til at gøre København til en kulturrig hovedstad?
(caj)