Hvad får børn ud af mødet med kunst og kultur?
Hvordan kan dagtilbudspædagoger optimere deres arbejde med kunst, kultur og kulturarvsformidling?
Hvad er potentialet i de æstetiske læreprocesser?
Klæder pædagoguddannelsen de kommende pædagoger godt nok på til ligeværdigt samarbejde med kunstnere og museumsformidlere?
Man kan blive klogere på de 1-6-åriges møde med kunst, kultur og kulturarv og høre nærmere om KULT-projektet, der har undersøgt to års praksis i ni kommuner.
Projektets resultater præsenteres på en konference, der finder sted torsdag 17. maj 2018 fra kl. 11-16 på Professionshøjskolen Absalon, Trekroner Forskerpark 4 i Roskilde.
Deltagelse er gratis, men tilmelding – efter først-til-mølle-princippet – er nødvendig via hjemmesiden, hvor man også kan læse mere om KULT og konferencen
Der opkræves dog et administrativt ’no show’-gebyr på 500 kr.
Konferencen åbnes af kulturminister Mette Bock (LA), mens cand. mag. Bennye D. Austring – der i øvrigt for efterhånden en hel del år siden virkede som skuespiller hos bl.a. Teaterbutikken, Teatret Fair Play og Zeppelin – præsenterer KULT-projektets resultater.
Samtidig frigives en gratis e-bog om projektet, der er finansieret af Kulturministeriet og altså har haft til formål dels at opkvalificere dagtilbudspædagoger til bedre at fungere som kulturformidlere, dels at opbygge netværk og samarbejde mellem museer, kunstnere, kulturinstitutioner og daginstitutioner over det meste af landet.
Konferencen indeholder en række oplæg om bl.a. 'Æstetik som lyst og læring i børnehaven',
'Dannelse i dagtilbud', Teater, musik og dans som pædagogisk redskab' m.fl.
(Billedet: Børns møde med den skrækindjagende kunst… Foto: KULT)
(caj)