Danmarks Teaterforeningers seminar i Frederikshavn 20.-22. november er slut. De over 450 deltagere fra teaterforeninger, teatre, kulturhuse og spillesteder, kulturorganisationer, billetfirmaer og indbudte gæster fra værtskommunen m.fl. har forladt Arena Nord, som bl.a. lagde hal og scener til de mange præsentationsindslag fra teatrene, der fyldte det meste af weekenden.
Seminaret er nemlig først og fremmest en storstilet salgsmesse, hvor landets teaterforeninger præsenteres for de forestillinger, som turneteatrene håber at sælge til dem i næste og kommende sæsoner.
Der er primært tale om voksenproduktioner – og så de familieteaterforestillinger, som børneteatre og andre producenter kan snige ind i programmet, idet deciderede børne- og ungdomsteaterforestillinger er forvist til præsentation andetsteds – som Aprilfestivalen.
Turneteatersalg for millioner
Men blandt de mange forestillingskontrakter, der indgås i løbet af de tre travle seminar-dage, er alligevel både børneteater- og familieforestillinger – som jo i princippet kan være svære at skelne fra hinanden.
En hurtig gennemgang af de ca. 75 deltagende teatre på årets DT-seminar viser i øvrigt, at omkring halvdelen producerer og spiller teater for såvel voksne som børn/unge/familier – og flere af dem havde et varieret sortiment – her man kan fx nævne Louise Schouw Teater, Teater V og Holbæk Teater – så der blev givet snakket og også handlet teaterkunst til samtlige alderssegmenter.
Og altså solgt teater for et tocifret millionbeløb i løbet af weekenden og de efterfølgende dage. Og såmænd også op til seminaret, forlyder det – fordi mange teaterforeninger sørger for at sikre sig udvalgte teatres kontraktlige forpligtelser, inden alle de andre myldrer til…
Men selvom det kan lyde som lidt af et gedemarked eller rabalderudsalg med de mange præsentationsrunder og hektiske forhandlinger, fejler den gode stemning sjældent noget under seminaret.
Årets priser
Og da slet ikke lørdag aften, som er helliget den traditionelle gallamiddag og uddeling af fire priser tilegnet turneteatret.
Og som de senere år er blevet mødt af en såkaldt modpris, idet teaterproducenterne hædrer en god teaterforening – og prisen er såmænd en helt gratis forestilling, hvad der luner i økonomien hos enhver teaterforening. I år gik pris og gratis forestilling så til teaterforeningen i Roskilde.)
Hvad DT's egne priser angår, så løb Det Kgl. Teater og kunstnerkollektivet Sort Samvittighed med Årets Turneteaterpris for 'Tove, Tove, Tove', mens Årets Turneskuespiller blev Ole Lemmeke for sin rolle i 'Bang og Betty', med Folketeatret – og som han i øvrigt også fik Teaterpokalen for i 2012 og siden Årets Reumert i 2013. Så nu er den præstation da i hvert fald blevet grundigt værdsat…
Også Årets Børneteaterpris gik Folketeatrets vej – ganske som for to år siden – dengang for 'Valhalla', men nu for 'Skatteøen' – som i øvrigt også fik gode ord med på vejen i anmeldelsen her på portalen, hvor Randi K. Pedersen kaldte den veltjente forestilling for 'storladent familieteater'. Hun noterede sig bl.a., at selvom der var tale om en 'musical fra 1986 bygget på en sørøverroman fra 1883 i en opsætning uden video og storskærm', så viste reaktionerne hos ikke mindst drengepublikummet, at de havde haft en stor oplevelse. Og det skyldes både 'Preben Harris’ ferme dramatisering og Sebastians talent for medrivende musicalmusik' og en 'scenografi, der ligner en billedbog, og hvis tunge stoflighed bidrager fint til forestillingens nærvær'.
Slut på en æra
Og minsandten om ikke aftenens sidste og store pris (også) gik til børneteatret, idet Hædersprisen blev overrakt til Hanne Trolle fra teatret Månegøgl. Bortset fra da Gitte Kath fra Teatret Møllen fik den i 2007, er denne pris ikke tidligere tilfaldet en person fra børneteaterområdet.
Det var DT-formand Lars Salling, der holdt den motiverede pristale, hvori han naturligt nok understregede Hanne Trolles store betydning for småbørnsteatret og de små børn selv, der har nydt godt af hendes meget tilstedeværende spillefacon, udfordrende poesi – og hendes mål om altid at give dem kvalitet og aldrig tale ned til dem..
Det var således en overmåde glad Hanne Trolle, der takkede for prisen (se talen nedenfor), som både markerer en pionerindsats med teater for de allermindste og faktisk også afslutningen på over 30 års tro tjeneste i og for dansk børneteater, idet Månegøgl efter planen lukker efter denne sæson, hvorefter Hanne Trolle vil hellige sig sit nye firma, Hanne Trolle Company I/S, der står for kurser og foredrag om børns sproglige udvikling – målrettet bl.a. ansatte i daginstitutioner, dagplejer, børnehaveklasser og pædagogstuderende – og hvor hun trækker på sin erfaring for de mange år med kunstnerisk stimulans til de små børn…
Pionerarbejde
Hanne Trolle (f. 1954) stiftede Månegøgl, da hun i 1981 som nyuddannet socialpædagog pakkede en kuffert med handskedukker, hævede 300 kroner på sin bankbog og tog ud i landet for at spille teater for de helt små ned til 1-1,5 år. Dermed opfandt og udviklede hun sin helt egen niche inden for børneteatret – som siden er blevet kopieret og udviklet af andre teatre og teaterfolk, så der nu spilles også for de nul-årige og op…
Hun har i sine over 30 år som skuespiller og leder af sit enpersons-teater selv skrevet alle forestillinger til teatret, som har spillet for over 350.000 børn. Og turneret flittigt i udlandet. Hanne Trolle har desuden lavet børneudsendelser til DR og instrueret flere børneforestillinger indenfor opera, dans og teater.
DT's Hæderspris kan hun nu placere i en samling, der også tæller Børnebibliotekarernes Kulturpris (1992) og Børne- og Ungdomskulturfonden i Dansk Forfatterforenings Hæderslegat (2010).
Og om føje tid også en række minder fra en 34 år lang karriere i dansk børneteater. Den slutter efter planen, når Månegøgl på Folketeatret U (den nye børnescene) spiller 'Fra Mig til Dig' – i øvrigt en ganske aktuel flygtningeforestilling for de 2-5-årige – fra 30. marts til 14. april 2016.
Som også lever op til et udsagn, som Hanne Trolle kom med i en artikel i Berlingske i 2006: 'Det er dét, teater kan: Skabe koncentration, hvor øjne ser dig, og sjælen er med. Jeg elsker, når jeg kan hviske lidt og så give historien knald på igen. Mit brændstof er den glæde, jeg ser i børnenes øjne, måske en tåre og et par børn, der holder hinanden i hånden'.
Hanne Trolles takketale
Som en passende afslutning på denne artikel bringer teateravisen.dk her Hanne Trolles fine både tilbageskuende og fremadrettede takketale efter modtagelsen af Hædersprisen:
'Tusind tak. Tak for de smukke ord og tak til Danmarks Teaterforeninger for den store ære, det er at modtage denne fornemme pris.
Jeg var fem år gammel, da jeg havde min første teateroplevelse.
Jeg husker det meget tydeligt.
Det var 'La Traviata' på Det Kgl. Teaters Gamle Scene. Jeg sad på første række på balkonen og kunne lige nå op over kanten og se ud. Her sad jeg med store forventningsfulde øjne og betragtede det hele. Lampen i loftet, guldet, de finer damer med deres høje hår og meget fine kjoler og duften af 4711.
Det malede scenetæppe – allerede der begyndte jeg at drømme.
Og så gik tæppet – en kold vind strømmede imod mig og med den en duft blandet af gammelt støv, sjæl og teatersminke, musikken fra orkestergraven var med til understøtte min oplevelse.
'La Traviata' – opera – godt nok på italiensk – men det betød ingenting, jeg slugte det hele med næb og kløer.
Og det lagrede sig i min erindring.
Jeg husker stadig Violettas hvide lange natkjole, da hun sang de sidste strofer på dødslejet, og tårerne strømmede ned ad mine kinder.
Og jeg er sikker på, at det er en af de teateroplevelser fra min barndom, der har været med til at give inspiration og vække min interesse for netop at spille teater for børn.
Og ikke mindst forstå, at også små børn har små sjæle, der kan berøres af teater på både sanser og følelser – og hvor fantastisk denne følelse er – også for et lille barn.
Og så er jeg taknemmelig for , at der var nogen der troede på mine ideer, dengang tilbage i 80’erne, At Bjørn Lense-Møller som teaterrådsformand i 1984 gav mig de første støttekroner – og at jeg hvert år lige siden har været så privilegeret at modtage offentlig støtte.
Det har gjort det muligt at hyre de bedste professionelle scenografer, instruktører, komponister og teknikere, så vi sammen har kunnet producere professionelt teater for børn.
Uden denne økonomiske støtte var jeg aldrig nået så langt.
Og sidst men ikke mindst tak til alle Jer, der har været med til at købe mine forestillinger, så jeg har fået muligheden for at spille for børn og voksne ikke kun i København, men over hele landet i hver en lille flække..
Og jeg har endda været så heldig at rejse over store dele af verden med mine forestillinger.
For teater er uden grænser.
Jeg håber fortsat man i denne og kommende regeringer vil forstå vigtigheden af, at vi får teater ind med modermælken – og ja, at det koster penge –men de penge kommer 10-fold igen!
Og det vil jeg gerne være med til at kæmpe for'.