Af: Carsten Jensen

22. juni 2020

Sjællands Teater: Danmarks nye egnsteater

Der er en stor nyskabelse på vej på det danske egnsteaterlandkort: Teatret Fair Play og Holbæk Teater går sammen og med selvstændige teaterfilialer i og støtte fra Holbæk Kommune og Slagelse Kommune skaber de ét samlet egnsteater under navnet Sjællands Teater. Et teater, to kommuner, tre huse. Ansøgningen ligger nu hos Slots- og Kulturstyrelsen.

Der er et nyt superegnsteater på vej i Vestsjælland under navnet Sjællands Teater og med ambitioner om at blive et såkaldt §5-teater i regionen – som Vendsyssel Teater, Randers Teater (og det nu konkursramte Fredericia) har været siden årsskiftet og med ekstra statsstøtte som ballast.

Det er Holbæks to egnsteatre, Teatret Fair Play og Holbæk Teater der med Holbæk og Slagelse som støttekommuner etablerer Sjællands Teater som et samlet egnsteater, der består af to teaterhuse i Holbæk og et i Slagelse.

Den nye konstruktion og samarbejdsaftale blev officielt præsenteret ved et pressemøde i Holbæk i dag (22. juni). Med seks-syv egenproduktioner om året står den også til at fremstå som Danmarks største egnsteater.

Det nye superegnsteater udspringer af et initiativ fra Slagelse Kommune i 2018, hvor 17 kandidater søgte om at blive egnsteater. I den afsluttende proces blev Holbæk Teater, med Peter Thieme som det lokale ansigt, valgt som egnsteater i Slagelse Kommune.

Og  Sjællands Teater var navnet på den ansøgning, som Holbæk Teater sendte til Slagelse Kommune og med ideen om at skabe et regionalt forankret teater i en ny konstellation med to scener – hhv. Holbæk Teater og Slagelse Teater. 

En fælles egnsteateransøgning

Selve ideen om at skabe et stort egnsteater under navnet Sjællands Teater som et samarbejde mellem Slagelse og Holbæk kommuner fik så for alvor luft under vingerne, da Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) i Slagelse Kommune  10. januar i år sagde god for en finansieringsmodel og et udkast til egnsteateraftale, så Slagelse kunne søge Statens Kunstfond  om at etablere et egnsteater fra januar 2021 (se note).

At også Teatret Fair Play indgik i planerne blev først tydeligt, da fristen for ansøgninger til Statens Kunstfon om at forlænge eksisterende egnsteatre udløb 15. maj og det viste sig, at hverken Holbæk Teater eller Teatret Fair Play havde indsendt ansøgninger, men at der til gengæld var en ansøgning fra Sjællands Teater i et samarbejde mellem Holbæk og Slagelse kommuner.

Det er Statens Kunstfond i form af Slots- og Kulturstyrelsen/Projektstøtteudvalget for Scenekunst, der behandler den nye ansøgning, som man må formode vil gå nogenlunde glat igennem.

Fremtidsmuligheder

Men hvad går det egentligt ud på? Det virker som om Sjællands Teater er opstået mellem Holbæk Teater og Slagelse Kommune og altså var det projekt, som Holbæk Teater sendte til Slagelse Kommune, mens Teatret Fair Play siden er blevet inddraget – og det har Teateravisen spurgt teatrets leder, Rob Parr, om.

»Det er rigtig forstået. Det er vigtigt at forstå, at der ofte har været snak i Holbæk om, hvorvidt der er plads til to egnsteatre. Det er noget, som folk har snakket om, samtidig med at de har udtrykt tilfredshed med at have to teatre, fordi de er så forskellige,« siger Rob, der i efteråret 2017 kunne fejre 25 års jubilæum som kunstnerisk leder for byens børne- og ungdomsteaterproducerende egnsteater.

»Jeg har ikke været med til snakken med Slagelse Kommune, som udsprang af kommunens invitation til egnsteateransøgninger,« siger Rob om processen, hvor Sjællands Teater får adresse hos Holbæk Teater, men der skal produceres, spilles og turneres med forestillinger i begge kommuner.

»Men samtidig snakkede Kristoffer og Brian (Holbæk Teaters to ledere, red.) og jeg om fremtidsmuligheder, fordi begge teatre ønskede en slags  fælles ensemble, der kunne tilbyde  teater for børn og unge og voksne,  både med stationære forestillinger og turné. Vi brainstormede på ideen om at dele teknisk stab eller administration og udnytte ressourcerne bedst muligt. Vi samarbejder i forvejen mere og mere på alle planer – og begge teatre søger nye udviklingsmuligheder og ideer til, hvordan vi kan få vores teater ud til flere mennesker,« siger Rob,

Det bedste for Fair Play

Med Teatret Fair Plays snart 50-årige historie – det blev etableret i 1972 på Vesterbro og fik først sin nuværende base i Holbæk i 1980 – og egnsteaterstatus i Holbæk først i 2010 – er det oplagt lige at spørge til den overraskende udvikling, om man er gået helhjertet ind i projekt Sjællands Teater eller er blevet pålagt af kommunen.

»Det eneste form for overraskelse var hurtigheden i timingen. Nu kan jeg bedre forstå, hvordan den russiske præsident Gorbatjov må have haft det med glasnost og perestrojka – pludselig har man åbnet flasken og så kører det…«

»Men helt alvorligt, det var kommunens forslag om at sætte det i gang nu, så det kunne blive en del af de næste fire års egnsteateraftale. Og vi har ambition om at videreudvikle projektet og få status som et paragraf 5-teater med regionale forpligtelser…«

»For mig har det været et spørgsmål om at overveje, hvor fremtiden for Fair Play ligger – gå sammen i noget større eller fortsætte som lille, unikt og selvstændigt teater. Jeg er gået med i det her, fordi jeg er 100 procent overbevist om, at det er det bedste for Teatret Fair Play.«

Specialiserede afdelingsteatre

– Hvad betyder det helt konkret for de enkelte teatre i projekt Sjællands Teater – i relation til repertoire, selvstændighed, teaterledelse, ansatte osv.?

»Det er vigtigt for mig at slå fast, at dette er et ønske om at lave noget, som ikke er set før. Vi er helt enige om, at vi vil fortsætte med en konstruktion, som fastholder værdigrundlaget hos de enkelte teatre. Teatret Fair Play skal fortsætte med at lave teater for børn og unge og bestræbe os på at lave scenekunst af høj kvalitet –  så no change!

Vi fortsætter altså som Fair Play og en slags 'afdeling' af Sjællands Teater, som specialiserer os i kunst med og for børn og unge – som egnsteater med biler med vores logo på osv. Jeg er lederen af Fair Play; Brian Kristensen er lederen af Holbæk Teater; og Peter Thieme er lederen af Slagelse Teater. Idéen er, at vi får titlen 'kunstnerisk direktør' og at Kristoffer Møller Hansen bliver Sjællands Teaters 'administrerende direktør'. Vi fungerer sammen som Ledelsen af Sjællands Teater – hvor  Kristoffer står for koordination af drift og administration… «

Rob bliver på posten

– Der har jo længe været planer om et fælles teaterhus i Holbæk, så er det en væsentlig/nødvendig del af projekt Sjællands Teater? Og hvad skal Fair Play-teaterhuset på Borchvej i givet fald bruges til?

»Vi håber på et nyt fælles teaterhus i Holbæk, men der er ikke sat nogen fast dato på det. Vi snakker måske ti år. Hvad Teatret Fair Plays bygning i givet fald skal bruges til, skal  Ejendomsfonden tage stilling til – der stå i deres vedtægter, at formålet er at skabe scenekunst oplevelser for børn og unge…«

– Hvad er din egen situation aktuelt og fremadrettet?

»Som aftalt lige nu fortsætter jeg som leder af Teatret Fair Play med  ansvar for repertoire, budget og ansættelse af personale – og jeg glæder mig til at samarbejde med de andre tre fra ledelsen, hvor vi nok skal bruge de næste fire år på at finde helt præcist ud af, hvordan det hele skal fungere… Jeg regner selv med at fortsætte indtil videre, så længe jeg er rask og kan opretholde det drive, jeg har p.t.,« slutter Rob, der er født i 1957 i Salisbury i det sydlige England og  er en af de tilrejsende teaterkyndige udlændinge, der har valgt at blive og berige dansk børne- og ungdomsteater.

Han er uddannet teaterinstruktør, drama- og engelsklærer – og har i tiden i Danmark, hvor han har boet fast siden 1989,  bl.a. lagt en diplomuddannelse i kunst- og kulturledelse oveni cv'et, der tæller et omfangsrigt arbejde som både skuespiller, dramatiker og instruktør.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere