Af: Carsten Jensen

16. december 2012

Sidste tur med teaterbussen

Efter en karrriere over næsten 40 år slutter Erik Møller som turnerende børneteatermenneske. Nu vil han træne i at være pensionist ved at fortælle historier for ældre mennesker i stedet. Børneteateravisen.dk var med, da hans elskede teaterbus lagde vejen omkring en børnehave i Smørum i forbindelse med den sidste runde på landevejene...

»Jeg har besluttet at tage ’sidste omgang’ i november og december. Jeg har hyret en chauffør og medhjælper i de to måneder og betragter det som det endelige farvel til teaterbussen og børneteatret,« lød det fra Erik Møller, da børneteateravisen.dk spurgte ind til hans planer, da det stod klart, at Teater 83 ville dreje nøglen om til både bus og teater med årets udgang.

Det kan Erik Møller så gøre i bevidstheden om at have bragt børneteater rundt i landet i 40 år – og de sidste syv med den flotte transportable scene, som han kalder teaterbussen, men som rullende teater i virkeligheden er en forvogn med en megastor trailer, der indeholder scene og tilskuerrum. Et i alt 13 meter langt teater – og smukt dekoreret hele vejen rundt af billedkunstneren Mette-Kirstine Bak.

De gamle drenge

Mens Erik Møller og Teater 83 kørte en sidste turne med forestillingen ’Duft’ de første uger af november, har den sidste måneds tid været helliget juleforestillingen ’Op under jul’ – og selvom det lyder som en dårligt stavet melding om en højresvingsulykke, så er associationen ’jul på hjul’ jo lige til at køre rundt med. 

Juleforestillingen er skrevet af teaterejer Erik Møller Pedersen selv og sat i scene af Hans Nørregaard. Samme arbejdsfællesskab ligger også bag forestillingen ’Duft’, der ligeledes udelukkende er blevet spillet i teaterbussen.

Og det hyggede de to veteraner i børneteaterfaget, Erik Møller Pedersen (f. 1944) og Hans Nørregaard (f. 1948) sig så vældigt med, at teaterbussen også har været rammen for det såkaldte bedstefarteater, udført af en gruppe teatermennesker med enten børnebørn eller en alder på 60+. (se artiklen ’Bedstefar kommer’).

Josefines gave

Børneteateravisen var med, da Erik Møller for en af de allersidste gange spillede ’Duft’ for børnehavebørnene i Åkandehaven i Smørum i starten af november.

Den lange teaterbus måtte med nogen besvær bakkes flere hundrede meter ned ad den lukkede vej til institutionen, inden strøm kunne tilsættes, døre åbnes og trapper arrangeres, så de små mennesker og deres voksne kunne indtage bussen.

Det var dagens tredje og helt ekstraordinære forestilling, der skulle afvikles – faktisk en fornem jubilæumsgave fra Møller og Nørregaard for 25 års virke til børneteateravisen.dk’s redaktør, der så i bedste sponsorstil kunne give den videre til fruens nieces barn, Josefine, og hendes børnehave.

Men i sin vanlige og venlige facon kunne Erik Møller så denne eftermiddag atter gå i gang med den lille fortælling om altmuligmand Møller og hans værksted, hvor hund, frikadeller, blomster og kaffe stod for duftene…

Men børnene fulgte opmærksomt med og fik en fin oplevelse – også den lille purk, der stykket igennem var noget bekymret for, om teaterbussen pludselig ville begynde at køre.

Det kunne Erik Møller forsikre ham om et par gange – bilnøglerne lå trygt og godt i hans lomme – og så fik drengen og Josefine og hendes børnehavekolleger et lille hæfte med historien med sig fra forestillingen, hvor det afsluttede scoop var turen ned ad den lille rutsjebane af plastic, som også var sat til teaterbussen.

Teaterbussen til Vestvolden

Da medhjælper Mads og Erik Møller efterfølgende havde lukket ned, erkendte teaterejer Møller da også, at han var en anelse slidt – både efter dagens tre forestillinger to forskellige steder i hovedstadsregionen – og efter fire årtier på landevejen med turnerende børneteater.

»Det har været et spændende og oplevelsesrigt liv men alderen begynder at trykke, og nu er det på tide at gå i træning som pensionist,« siger 68-årige Erik Møller, der fra årsskiftet lukker helt ned for Teater 83, for der er ingen til at overtage teatret som de seneste år har været kørt som Møllers enmands-foretagende.

Teaterbussen, der blev anskaffet via et lån på en halv million i den lokale sparekasse for syv år siden, er solgt til egnsteatret Vestvolden i Hvidovre – i øvrigt inklusive et par af de specialdesignede forestillinger.

Og her lyder det fra Vestvoldens teaterleder, Stephan Pollner: »Jeg glæder mig til at præsenterer forestillinger for de mindste i teaterbussen, det er en fin arv fra Erik, som jeg er stolt over at skulle føre videre.« 

Og hjemme i huset og værkstedet i Laurbjerg – lige syd for Langå i det østlige Jylland – skal der ryddes op i kulisser, dukker og teknisk grej.

Hustru og makker døde

Kun setstykkerne til succesforestillingen ’Min karrusel’ får nok lov til at overleve. Den har spillet over 500 gange – og gemmer også på den smertelige historie om hans hustru og makker i Teater 83 gennem ti år, Ellen Møller Pedersen, der havde et helt unikt godt tag på de allermindste tilskuere og selv havde spillet de første 200 forestillinger, da hun pludselig fik kræft og døde fra mand og to små børn på to og fem år.

Efter nogen tøven valgte Erik Møller så selv at tage over og begynde at spille småbørnsforestillingerne, som han indtil da mest havde skrevet og iscenesat, efter at Teater 83 nogle år inde i teatrets tilblivelseshistorie havde valgt at satse på netop den målgruppe.

Det viste sig, at Erik Møller også havde flair for at nå de små med både ’Min karrusel’ og de senere mange småbørnsforestillinger.

Samtidig fik Teater 83 i 1999 for første gang i teatrets historie støtte fra Teaterrådet (nu:  Scenekunstudvalget) – og det er fortsat de fleste sæsoner siden – hvad der har givet lidt tiltrængt ro omkring produktion og kunst.

For Erik Møller lægger ikke skjul på, at det nok har været givende, men også hårdt arbejde både fysisk og økonomisk at være turnerende børneteatermand gennem 40 år.

Møllers teaterhistorie ganske kort

Han har således været med næsten fra det moderne børneteaters start, hvor det i årtier var helt almindeligt, at man udover at spille teater også kunne banke scenografier sammen, lave kostumer, køre teaterbil, sætte scenografier og tilskueropstillinger op og pille ned på de mange turneer rundt til landets institutioner.

For Erik Møllers vedkommende startede det med, at han – der godt nok er uddannet typograf – tog fritidspædagoguddannelse i 1971 og fandt sammen med ligesindede teaterinteresserede.

I 1973 grundlagde han så Gruppe 38 sammen med Flemming Carlsen, og de ledede det nu så navnkundige aarhusianske teater en halv snes år og forhandlede de første kommunale tilskud i 1978-79 og den senere status som egnsteater i 1980.

Siden blev det til interne konflikter og afgang fra Gruppe 38, og i 1983 – deraf navnet – stiftede de to så i stedet Teater 83, der efter en halv snes år koncentrerede sig om at lave teaterforestillinger for de mindste aldersgrupper.

Efterfølgende forlod Flemming Carlsen teatret, hvor Erik Møller Pedersen blev ene leder i det lille teater. Han nåede også at tage en tørn i det organisatoriske, idet han var formand for BørneTeaterSammenslutningen fra 1988-89 – en stor arbejdsmæssig og økonomisk udfordring for et lille, ustøttet teater, men meget sigende for Erik Møllers engagement på børneteaterområdet.

De seneste syv har han som nævnt turet landet rundt i den teaterbus, som han selv har indrettet som (kuk)kasseteater for småbørn.

Gråt er godt – men solgte ikke…

Erik Møller Pedersen har produceret 29 forestillinger i Teater 83-regi, og de seneste år er en stor del af disse altså blevet spillet i den 13 meter lange sættevogn.

Den er som tidligere nævnt også blevet brugt af teaterprojektet Gråt er Godt og deres ’bedstefarteater’, hvor skiftende besætninger af ældre børneteaterfolk har kørt rundt med sammenlagt otte forskellige forestillinger, som de har spillet to ad gangen for de 4-8-årige (se anmeldelser i faktaboksen).

Der har dog trods gode anmeldelser og ideens spændvidde ikke været meget bud efter disse forestillinger i indeværende sæson – det har if. Erik Møller bl.a. sin forklaring i, at arrangører har svært ved at tackle konceptet med at få to ’uspecificerede’ små forestillinger, fordi de selv har villet vælge.

Men nu er det så under alle omstændigheder også slut med projekt bedstefar-teater i teaterbussen, som Erik Møller har stået for rent administrativt.

Det gælder også for Møllers eget bidrag til Gråt er godt’-projektet, ’Den grimme ælling’, for fremover gælder det eventyr for den absolut anden ende af aldersspektret.

»I de sidste år er jeg begyndt at svigte de små og tager i stedet ud til pensionister og ældresagen med fortælling og historier,« kommer det fra Erik Møller, der i øvrigt også har planer om at sælge huset i Laurbjerg og flytte tilbage fødebyen Aarhus.

Sidste dag

Men lige nu og her gælder det altså afviklingen af de sidste forestillinger i Teaterbussen. I går, lørdag den 15. december kl. 10,30, gik Erik Møller nemlig i gang med at spille sidste udgave af ’Op under jul’ foran Grenå Bibliotek. Det blev i øvrigt til 26 juleforestillinger på denne sidste turne.

Og dermed er en æra forbi for Teater 83, som ifølge Erik Møller har spillet omkring 4700 forestillinger over de 30 år – fordelt altså på 29 forskellige produktioner.

Og så er det alligevel ikke HELT slut med Møller og Teater 83. Her på falderebet har Erik Møller nemlig besluttet at spille endnu et par afskedsforestillinger – uden teaterbus – på Aabenraa Bibliotek 1. marts 2013.

Det bliver selvfølgelig ’Min karrusel’ – og på den måde når Erik Møller også lige at fejre sit 40 års jubilæum som skuespiller på det helt rigtige tidspunkt… 

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere