Anmeldelse af Anne Middelboe Christensen

25. september 2022

Saftig kærlighedserklæring til Holberg

Holberg opstår som utæmmelig livsvejleder i Niels Vandrefalks flyvske ordverden, noterer Anne Middelboe Christensen i sin anmeldelse af 'Holbergs yngel', der er tredje og sidste bind i den karismatiske teatermands trilogi.

Niels Vandrefalk er en karismatisk figur i dansk teater. Hans fysiske teatersprog er udsprunget af hans tid hos gruppeteatret i 1970’erne. Han gjorde oprør mod de stive former under sin elevtid på Det Kongelige Teater, hvor han debuterede som skuespiller i 1966. I 1981 stiftede han enmandsteatret Vandrefalken, og siden 2004 har han ledet Holberg Teatret i Kalundborg og Sorø, hvor han har instrueret en række forestillinger af Holberg.

Det er det teatralske udtryk, der optager Niels Vandrefalk. Hans forestillinger tager udgangspunkt i et kropsligt teatersprog, der rummer vilde gags fra commedia dell’arte-traditionen med gøgl og tricks og en stærk brug af stemmen. Alt sammen inspireret af hans massive teaterhistoriske viden, som han allerede grundlagde ved at studere teaterhistorie ved Københavns Universitet i de tidlige 1960’ere.

Her i jubilæumsåret 2022, hvor dansk teaters 300 år fejres, har den nu 80-årige Niels Vandrefalk udgivet sin tredje bog. Den nye bog ’Holbergs yngel’ er en efterfølger til ’Teatergal’ fra 2009 og ’ Bajads i ilden’ fra 2016.

Bogen er skrevet som en hyldest til den gamle komediedigter, men den er samtidig en erindringsbog. ’Et autofiktivt værk med energi og intensitet’, kalder han selv bogen. Og så kaster han ellers om sig med billedlige associationer i beskrivelsen af sit teaterdedikerede liv. Med Holberg som utæmmelig livsvejleder.

Skæv og skør

’Holbergs yngel’ er en vild bog. Den er også en skæv og en skør bog. Men den er først og fremmest en meget charmerende bog, fordi den er så flyvsk i sine tankeverdener og så billedmættet i sine saftige sansninger. Vandrefalken kalder sig selv for Falco i rollen som falken, der overflyver og har overblik. Men han dukker også op under navnet ’Andros’, altså det græske ord for ’mand’. Og hans kvindelige modstykke Pythia kan både udføre kropslige mirakler og heksekunster.

Vandrefalken ser både sit eget liv og Holbergs med erotiske briller. Eller ud fra ’eksperimentalfysikken’, som Holberg kalder det erotiske ud fra betragterens rolle. Vandrefalken er tydeligvis frustreret på den ikke-erotiske Holbergs vegne. Han forstår ikke Holbergs ukødelighed, og han tager det meget bogstaveligt, at Holberg åbenbart selv har afsløret, at hans klunker aldrig er faldet ned i pungen. Hvorom alt er, så vælger Vandrefalken at definere Holbergs køn som ’indifferent aseksuel intetkøn’.

’Ludvigs ord er hans sæd,’ skriver han. Og senere skriver han direkte til Holberg om ’ord, der dryppede fra din erigerede pen’. Herefter kan Holberg ellers endelig få lov til at digte videre. 

Desuden leverer bogen mange interessante glimt fra Holbergs livshistorie. For eksempel oplysningen om, at han blev smittet med malaria, da han besøgte Genua – og at han resten af livet måtte kurere sig selv med kinin.

Holberg er dog alene om at dyrke ’den gyldne middelvej’. Den kender Niels Vandrefalk tydeligvis ikke. Til gengæld ved han alt om, hvad der ligger i grøfterne på begge sider. Niels Vandrefalk er ekstremernes mand. Altid parat til et oprør i kampen for det, han tror på.

Svært billedmylder

Teaterhistorisk rummer bogen nogle skønne og detaljerede afsnit, ikke mindst om commedia dell’arte traditionen, som Vandrefalken sjovt nok sammenstiller med cirkuskulturen i dag. 

Bogen er dog ret rodet. Ikke mindst når replikker fra nogle af Vandrefalkens gamle forestillinger blander sig med bogens selvbiografiske fortælling – og når personer skifter navne. For slet ikke at tale om, at Vandrefalken både omtaler sig selv som ’jeg’ og som ’han’. Det er ikke let. Men læsningen belønnes med vid og humør.

Noget af det mest spændende i bogen er ellers Vandrefalkens beskrivelser af, hvordan han har mødt publikum. Ikke bare det vante teaterpublikum, men et nyt publikum. Børnene og de unge, der ikke har haft hverken forventninger eller fordomme, men som bare har oplevet hans forestillinger, som de var. 

Særligt skønt er det at læse om hans turné til Grønland i 1969 med Holberg-forestillingen ’De usynlige’. På en heftig turnérute fra Nuuk til Upernavik fik han tydeligvis lært sig en spontan kommunikationsform og en direkte tilskuerhenvendelse, som han har brugt resten af livet. Også i de ofte mere reserverede og kontrollerede teatersammenhænge i Danmark.

Bogen er erklæret politisk. Vandrefalken sympatiserer evindeligt med de fattige, og han har tydeligvis været meget plaget økonomisk som teaterkunstner uden faste tilskud. Han fortæller til gengæld ret frydefuldt, hvordan han har hånet løgnagtige politikere i sine forestillinger – som del af det aktivistiske gruppeteater i 1970’erne. 

Men den rebelske vrede erstattes også af vemod. Man mærker man gamle forfatters smerte over nye tiders menneskehån. Med Breiviks massemord i Norge i 2011 som en af de begivenheder, der har mærket ham voldsomst.

Magiske billeder

Sprogligt kan ’Holbergs yngel’ dog godt virke så billedmyldrende, at det bliver svært at holde fast i den uforudsigelige flugt mellem græske guder og Holbergs komediefigurer. Noget bliver derfor også indforstået og svært tilgængeligt. Eller direkte kryptisk.

Til gengæld er bogen illustreret på magisk vis af den 86-årige, østrigskfødte kunstner Adi Holzer – med farverige og underfundige billeder, der tolker syn og scener i Vandrefalkens fantasi. De smukke og mærkelige malerier spejler de store kontraster i Vandrefalkens beskrivelser af Holbergs verden. Både modsætningerne mellem mand og kvinde, men også magtforskydningerne mellem magthaverne og deres tjenere. 

Samtidig rummer malerierne stærke ursymboler og ekspressionistiske tilføjelser, der giver de raffinerede replikovervejelser et herligt primitivt modspil. Og så er der masser af erotik i de emmende og kvindeglade billeder. 

Bogen er en autofiktiv roman. Men den er også et digt. En billedcollage. Et drama. Og en scrapbog. Og Helge Dyrvig har tilsvarende skabt et layout, der buldrer af sted med alverdens fotocollager – næsten lige så vildt som forfatterens ord. Til fornøjelse for historienørderne er bogens autentiske Holberg-citater indsat med rød skrift; det er effektivt, men der er desværre ingen angivelser af, hvorfra citaterne stammer.

Men Holberg-citaterne er alle sammen fløjet forbi Niels Vandrefalks nysgerrige øjne i løbet af et langt teaterliv. Og de er med til at gøre ’Holbergs yngel’ til en spillevende bog. En ordrablende og komedieforelsket bog skrevet som en kærlighedserklæring til Holberg. Digtet af en erfaren og stædig teatermand, der nu heldigvis skuer tilfreds tilbage. En Holberg-elsker af Dionysos’ nåde.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere