Af: Sharon Gavrielov

24. marts 2022

Safe Place: Inklusion og diversitet i børneteatret

Som en del af Aprilfestival 2022 i Esbjerg vil IIAN (International Inclusive Arts Network) være vært for ‘Catch the Wave’-kongressen, der er en live og digital begivenhed med og om inkluderende scenekunst for unge publikummer. Blandt deltagerne er stifterne af ‘Safe Place’ i Israel, der har specialiseret sig i trygge sansekultur- og kunstbegivenheder for neurodiverse børn, der ofte har svært ved at overvære ‘almindelige’ teaterproduktioner. Her fortæller Sharon Gavrielov om det særlige virke og teaterarbejde.

Siden vi stiftede ’Safe Place’ for et par år siden, har vi udviklet og redefineret essensen af vores virke, og vi er stadig konstant på jagt efter det nyeste og mest inkluderende og opdaterede udtryk i forbindelse med vores arbejde. 

Livet er, som vi ved, meget dynamisk, og hvad vi tror er en garanti i dag er det måske ikke i morgen. Omkring min erfaring med uafhængigt teater, hvor vi overvejende specialiserer os med teater for et ungt publikum, finder jeg ofte mig selv i en situation, hvor jeg skal markedsføre vigtigheden af teater designet specielt til unge. 

Det sker, fordi folk ofte finder ungdomsteater mindre vigtigt, at ungdomsteater har en anden tone og er for et børnepublikum, som er langt fra et voksensegment. 

Hele denne tankegang skal vi væk fra. Vi bliver nødt til at skrive og skabe vores idéer uden barrierer og uden tanker og bekymringer om, hvad publikum vil tænke, hvad forældre vil tænke og om børnene overhovedet vil forstå budskabet. 

Det vigtigste, vi skal huske på, er, at selvom vores arbejde er henvendt til et ungt publikum, så er godt og ægte børneteater også et tilbud for voksne. Et godt teater, uanset den givne modtagers aldersgruppe, er et produkt, hvor publikum gennemgår en oplevelse, måske kommer i tanke om noget man havde glemt, bliver glad, græder, griner, stiller spørgsmål og til sidst føler, at man har gennemgået en forandring. 

Har der ikke også været mange gange, hvor man har set et teaterstykke og efterfølgende har haft lyst til at kramme de medvirkende?! 

Værktøjer til at forbedre oplevelsen af verden

Her kommer det arbejde, vi laver i Safe Place, for alvor til udtryk. Jeg har selv haft synsproblemer, siden jeg var fire år gammel. Det ved jeg selv, det gør hele min omgangskreds også. 

Jeg ser ikke godt og bruger derfor briller. Brillerne er mit adgangskort til resten af verden. Det er et faktum, at jeg har et svagt øje, og der er en medicinsk forklaring. Det er også et faktum, at jeg ikke kan ændre på dette, hvorfor jeg bruger et værktøj til at kunne klare mig her i livet. 

Hvordan fungerer dette for et autistisk barn? Kan et autistisk barn ikke gå i teatret, bare fordi hans autisme måske ikke passer ind i en social kontekst? Svaret er selvfølgelig altid nej. Ligesom med mine briller giver vi i Safe Place også det autistiske barn et værktøj. Vi giver dem ”briller” til at forbedre deres oplevelse af verden. 

Det er her vi kommer ind i billedet. Vi arbejder med de vilkår, der er for børnene, skaber nye verdener, bryder vante forestillinger og går aldrig på kompromis. Vores mål er at give alle børn ”briller”. Det lyder måske som en kliché, men klichéer er skabt i det virkelige liv. 

Der er meget arbejde indenfor børneteater, der kombinerer diversitet og inklusion. På den kommende Aprilfestival i Esbjerg vil jeg og min kollega Or Alterman fra Safe Place præsentere vores workshop.   

Seneste artikler

Seneste artikler

Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere