Af: Sharon Gavrielov

24. marts 2022

Safe Place: Inklusion og diversitet i børneteatret

Som en del af Aprilfestival 2022 i Esbjerg vil IIAN (International Inclusive Arts Network) være vært for ‘Catch the Wave’-kongressen, der er en live og digital begivenhed med og om inkluderende scenekunst for unge publikummer. Blandt deltagerne er stifterne af ‘Safe Place’ i Israel, der har specialiseret sig i trygge sansekultur- og kunstbegivenheder for neurodiverse børn, der ofte har svært ved at overvære ‘almindelige’ teaterproduktioner. Her fortæller Sharon Gavrielov om det særlige virke og teaterarbejde.

Siden vi stiftede ’Safe Place’ for et par år siden, har vi udviklet og redefineret essensen af vores virke, og vi er stadig konstant på jagt efter det nyeste og mest inkluderende og opdaterede udtryk i forbindelse med vores arbejde. 

Livet er, som vi ved, meget dynamisk, og hvad vi tror er en garanti i dag er det måske ikke i morgen. Omkring min erfaring med uafhængigt teater, hvor vi overvejende specialiserer os med teater for et ungt publikum, finder jeg ofte mig selv i en situation, hvor jeg skal markedsføre vigtigheden af teater designet specielt til unge. 

Det sker, fordi folk ofte finder ungdomsteater mindre vigtigt, at ungdomsteater har en anden tone og er for et børnepublikum, som er langt fra et voksensegment. 

Hele denne tankegang skal vi væk fra. Vi bliver nødt til at skrive og skabe vores idéer uden barrierer og uden tanker og bekymringer om, hvad publikum vil tænke, hvad forældre vil tænke og om børnene overhovedet vil forstå budskabet. 

Det vigtigste, vi skal huske på, er, at selvom vores arbejde er henvendt til et ungt publikum, så er godt og ægte børneteater også et tilbud for voksne. Et godt teater, uanset den givne modtagers aldersgruppe, er et produkt, hvor publikum gennemgår en oplevelse, måske kommer i tanke om noget man havde glemt, bliver glad, græder, griner, stiller spørgsmål og til sidst føler, at man har gennemgået en forandring. 

Har der ikke også været mange gange, hvor man har set et teaterstykke og efterfølgende har haft lyst til at kramme de medvirkende?! 

Værktøjer til at forbedre oplevelsen af verden

Her kommer det arbejde, vi laver i Safe Place, for alvor til udtryk. Jeg har selv haft synsproblemer, siden jeg var fire år gammel. Det ved jeg selv, det gør hele min omgangskreds også. 

Jeg ser ikke godt og bruger derfor briller. Brillerne er mit adgangskort til resten af verden. Det er et faktum, at jeg har et svagt øje, og der er en medicinsk forklaring. Det er også et faktum, at jeg ikke kan ændre på dette, hvorfor jeg bruger et værktøj til at kunne klare mig her i livet. 

Hvordan fungerer dette for et autistisk barn? Kan et autistisk barn ikke gå i teatret, bare fordi hans autisme måske ikke passer ind i en social kontekst? Svaret er selvfølgelig altid nej. Ligesom med mine briller giver vi i Safe Place også det autistiske barn et værktøj. Vi giver dem ”briller” til at forbedre deres oplevelse af verden. 

Det er her vi kommer ind i billedet. Vi arbejder med de vilkår, der er for børnene, skaber nye verdener, bryder vante forestillinger og går aldrig på kompromis. Vores mål er at give alle børn ”briller”. Det lyder måske som en kliché, men klichéer er skabt i det virkelige liv. 

Der er meget arbejde indenfor børneteater, der kombinerer diversitet og inklusion. På den kommende Aprilfestival i Esbjerg vil jeg og min kollega Or Alterman fra Safe Place præsentere vores workshop.   

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere