Af: Sharon Gavrielov

24. marts 2022

Safe Place: Inklusion og diversitet i børneteatret

Som en del af Aprilfestival 2022 i Esbjerg vil IIAN (International Inclusive Arts Network) være vært for ‘Catch the Wave’-kongressen, der er en live og digital begivenhed med og om inkluderende scenekunst for unge publikummer. Blandt deltagerne er stifterne af ‘Safe Place’ i Israel, der har specialiseret sig i trygge sansekultur- og kunstbegivenheder for neurodiverse børn, der ofte har svært ved at overvære ‘almindelige’ teaterproduktioner. Her fortæller Sharon Gavrielov om det særlige virke og teaterarbejde.

Siden vi stiftede ’Safe Place’ for et par år siden, har vi udviklet og redefineret essensen af vores virke, og vi er stadig konstant på jagt efter det nyeste og mest inkluderende og opdaterede udtryk i forbindelse med vores arbejde. 

Livet er, som vi ved, meget dynamisk, og hvad vi tror er en garanti i dag er det måske ikke i morgen. Omkring min erfaring med uafhængigt teater, hvor vi overvejende specialiserer os med teater for et ungt publikum, finder jeg ofte mig selv i en situation, hvor jeg skal markedsføre vigtigheden af teater designet specielt til unge. 

Det sker, fordi folk ofte finder ungdomsteater mindre vigtigt, at ungdomsteater har en anden tone og er for et børnepublikum, som er langt fra et voksensegment. 

Hele denne tankegang skal vi væk fra. Vi bliver nødt til at skrive og skabe vores idéer uden barrierer og uden tanker og bekymringer om, hvad publikum vil tænke, hvad forældre vil tænke og om børnene overhovedet vil forstå budskabet. 

Det vigtigste, vi skal huske på, er, at selvom vores arbejde er henvendt til et ungt publikum, så er godt og ægte børneteater også et tilbud for voksne. Et godt teater, uanset den givne modtagers aldersgruppe, er et produkt, hvor publikum gennemgår en oplevelse, måske kommer i tanke om noget man havde glemt, bliver glad, græder, griner, stiller spørgsmål og til sidst føler, at man har gennemgået en forandring. 

Har der ikke også været mange gange, hvor man har set et teaterstykke og efterfølgende har haft lyst til at kramme de medvirkende?! 

Værktøjer til at forbedre oplevelsen af verden

Her kommer det arbejde, vi laver i Safe Place, for alvor til udtryk. Jeg har selv haft synsproblemer, siden jeg var fire år gammel. Det ved jeg selv, det gør hele min omgangskreds også. 

Jeg ser ikke godt og bruger derfor briller. Brillerne er mit adgangskort til resten af verden. Det er et faktum, at jeg har et svagt øje, og der er en medicinsk forklaring. Det er også et faktum, at jeg ikke kan ændre på dette, hvorfor jeg bruger et værktøj til at kunne klare mig her i livet. 

Hvordan fungerer dette for et autistisk barn? Kan et autistisk barn ikke gå i teatret, bare fordi hans autisme måske ikke passer ind i en social kontekst? Svaret er selvfølgelig altid nej. Ligesom med mine briller giver vi i Safe Place også det autistiske barn et værktøj. Vi giver dem ”briller” til at forbedre deres oplevelse af verden. 

Det er her vi kommer ind i billedet. Vi arbejder med de vilkår, der er for børnene, skaber nye verdener, bryder vante forestillinger og går aldrig på kompromis. Vores mål er at give alle børn ”briller”. Det lyder måske som en kliché, men klichéer er skabt i det virkelige liv. 

Der er meget arbejde indenfor børneteater, der kombinerer diversitet og inklusion. På den kommende Aprilfestival i Esbjerg vil jeg og min kollega Or Alterman fra Safe Place præsentere vores workshop.   

Seneste artikler

Seneste artikler

Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere