Af: Sharon Gavrielov

24. marts 2022

Safe Place: Inklusion og diversitet i børneteatret

Som en del af Aprilfestival 2022 i Esbjerg vil IIAN (International Inclusive Arts Network) være vært for ‘Catch the Wave’-kongressen, der er en live og digital begivenhed med og om inkluderende scenekunst for unge publikummer. Blandt deltagerne er stifterne af ‘Safe Place’ i Israel, der har specialiseret sig i trygge sansekultur- og kunstbegivenheder for neurodiverse børn, der ofte har svært ved at overvære ‘almindelige’ teaterproduktioner. Her fortæller Sharon Gavrielov om det særlige virke og teaterarbejde.

Siden vi stiftede ’Safe Place’ for et par år siden, har vi udviklet og redefineret essensen af vores virke, og vi er stadig konstant på jagt efter det nyeste og mest inkluderende og opdaterede udtryk i forbindelse med vores arbejde. 

Livet er, som vi ved, meget dynamisk, og hvad vi tror er en garanti i dag er det måske ikke i morgen. Omkring min erfaring med uafhængigt teater, hvor vi overvejende specialiserer os med teater for et ungt publikum, finder jeg ofte mig selv i en situation, hvor jeg skal markedsføre vigtigheden af teater designet specielt til unge. 

Det sker, fordi folk ofte finder ungdomsteater mindre vigtigt, at ungdomsteater har en anden tone og er for et børnepublikum, som er langt fra et voksensegment. 

Hele denne tankegang skal vi væk fra. Vi bliver nødt til at skrive og skabe vores idéer uden barrierer og uden tanker og bekymringer om, hvad publikum vil tænke, hvad forældre vil tænke og om børnene overhovedet vil forstå budskabet. 

Det vigtigste, vi skal huske på, er, at selvom vores arbejde er henvendt til et ungt publikum, så er godt og ægte børneteater også et tilbud for voksne. Et godt teater, uanset den givne modtagers aldersgruppe, er et produkt, hvor publikum gennemgår en oplevelse, måske kommer i tanke om noget man havde glemt, bliver glad, græder, griner, stiller spørgsmål og til sidst føler, at man har gennemgået en forandring. 

Har der ikke også været mange gange, hvor man har set et teaterstykke og efterfølgende har haft lyst til at kramme de medvirkende?! 

Værktøjer til at forbedre oplevelsen af verden

Her kommer det arbejde, vi laver i Safe Place, for alvor til udtryk. Jeg har selv haft synsproblemer, siden jeg var fire år gammel. Det ved jeg selv, det gør hele min omgangskreds også. 

Jeg ser ikke godt og bruger derfor briller. Brillerne er mit adgangskort til resten af verden. Det er et faktum, at jeg har et svagt øje, og der er en medicinsk forklaring. Det er også et faktum, at jeg ikke kan ændre på dette, hvorfor jeg bruger et værktøj til at kunne klare mig her i livet. 

Hvordan fungerer dette for et autistisk barn? Kan et autistisk barn ikke gå i teatret, bare fordi hans autisme måske ikke passer ind i en social kontekst? Svaret er selvfølgelig altid nej. Ligesom med mine briller giver vi i Safe Place også det autistiske barn et værktøj. Vi giver dem ”briller” til at forbedre deres oplevelse af verden. 

Det er her vi kommer ind i billedet. Vi arbejder med de vilkår, der er for børnene, skaber nye verdener, bryder vante forestillinger og går aldrig på kompromis. Vores mål er at give alle børn ”briller”. Det lyder måske som en kliché, men klichéer er skabt i det virkelige liv. 

Der er meget arbejde indenfor børneteater, der kombinerer diversitet og inklusion. På den kommende Aprilfestival i Esbjerg vil jeg og min kollega Or Alterman fra Safe Place præsentere vores workshop.   

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere