Af: Carsten Jensen

29. marts 2023

Sæsonorienteret overblik

Så er den årlige oversigt over børne- og ungdomsteatrenes udbud af forestillinger i sæson 2023/24 på banen. Repertoirekataloget ’Teater for børn og unge’ – også kendt som Den Røde Brochure – indeholder i år 313 forestillinger fra 106 teatre. Mens papirudgaven nu bliver udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl., er kataloget allerede lagt på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.

Repertoirekataloget ’Teater for børn og unge 2023/24’ er nu klar til i tekst og illustrationer at fortælle, hvad den kommende sæsons udbud af professionel scenekunst for de 0-16-årige byder på. I hvert fald fra de 106 teatre, der som turnerende og stationære teatre har booket plads til markedsføring af deres produktioner.

Mens postomdelingen af over 8.000 trykte eksemplarer af sæsonbrochuren nu er på vej til de mange brugere i form af indkøbere, formidlere, teatre, organisationer og andre, der er interesserede i dansk børneteater, kan man allerede nu se kataloget online på udgiveren Teatercentrums hjemmeside (https://drb.teatercentrum.dk), hvor det findes som bladremodul og i en løbende opdateret online-søgeversion.

Mens katalogets titel giver sig selv, er kaldenavnet Den Røde Brochure gennem årene blevet henvist til en stadig mere ydmyg placering på forsiden, men omslagets røde farve, der oprindeligt signalerede både politisk orientering og kunstnerisk hjerteblod, er fortsat en fast bestanddel, som skiftende forsidedesignere må forholde sig til.

Det nye repertoirekatalog er i øvrigt nummer 53 i en ubrudt række, hvor udgiveren altid har taget håndfast forbehold for indholdet: ’Teatercentrum er ikke ansvarlig for de omtalte forestillingers kvalitet, politiske holdninger eller de enkelte siders udformning og indhold’, lyder det indledningsvist fra redaktionen, der sørger for at teatrenes egenproducerede indhold rammer nogle af de 264 sider, som udgør den kommende sæsons brochure. 

Da gøgl, tryl og cirkus røg ud

Det kan være ganske underholdende at surfe igennem de ofte meget farverige og kreative sider, der skal lokke købere til turneforestillinger og skoleklasser m.fl. til de stationære teatres forestillinger.

Trods de grafiske og kunstneriske forskelligheder er én ting dog sikker: Kun refusionsgodkendte forestillinger kan komme i kataloget – det samme adgangskrav gælder for deltagelse på den store Aprilfestival.

Denne særlige kvalitetssikring har dog ikke altid været en uomgængelig del af Den Røde Brochures udgivelsespolitik, så her den forsøgsvis korte udgave af historien om dengang for 35 år siden, hvor, Dansk Skuespillerforbund og Teaterrådet (nu efter utallige navneskift kendt som Projektstøtteudvalget for Scenekunst) fik hældt tryl, gøgl og cirkus ud af brochuren – og refusionsordningen…

Det startede med, at formanden for Dansk Skuespillerforbund, Litten Hansen, i 1987 i en pressemeddelelse luftede sin bekymring over dansk børneteaters generelle omdømme, som det aftegnede sig for hende ved en gennemlæsning af Den Røde Brochure (1987-88-udgaven): 

’Kun 42 ud af 127 grupper beskæftiger professionelle skuespillere, instruktører, scenografer og dramatikere, og kun 112 af de 325 forestillinger opfylder Kulturministeriets krav til en refusionsberettiget forestilling’, lød det – fulgt af en opfordring til, at køberne af forestillingerne kunne henvende sig til forbundet og få oplyst, hvilke grupper og forestillinger, der opfyldte forbundets krav til en professionel forestilling.

BørneTeaterSammenslutningen (BTS – nu efter flere organisatoriske fusioner en del af brancheorganisationen Dansk Teater) var ikke begejstret for skuespillerforbundets behov for at agere forbrugerråd, men var samtidig bekymret for det kunstneriske renommé, fordi Den Røde Brochure i stigende grad blev brugt som salgs- og distributionsnet for gøgl, tryl og cirkus m.m. – og også på sigt kunne udhule refusionsordningen.

Det hele endte med, at Teaterrådet indførte et nyt regelsæt, hvorefter ’børneunderholdning’ – dvs. tryl, gøgl, cirkus – ikke længere kunne optages i Den Røde Brochure. Og også mistede mulighed for refusionsgodkendelse, der jo ellers betød, at man kunne sælge sine forestillinger for halv pris.

Derfor blev udgiverne (og Teaterrådet) ramt af harmdirrende protester fra de mange af Dansk Artistforbunds medlemmer, der år efter år havde figureret i Den Røde Brochure og i salgsteksterne netop havde gjort sig ekstra umage for at sandsynliggøre teater-aspektet i deres trylle-, cirkus- eller gøglerforestilling.

Men det nytte ikkke noget, og næste udgave af Den Røde Brochure var en tyndere sag, hvor man bl.a. sagde farvel til muntre udøvere som Alakazam Trylleteater, Capollo, Cirkus Changhigh, Cirkus 3. Cirkus Tusindben. Claus Zimbas Trylleteater, Dumpe og Dupond, Fætter Trylleklovn, Det Glade Vanvid, Gøglertrioen og Tom Trix Trylle-Teater og mange flere.   

Men paradokserne slap man ikke for. Eksemplificeret i Benny Schumann, der optrådte både rundt om i landet og i brochuren med sin ’Hej Clown’. En klovne-teater-forestilling, der rent faktisk havde opnået refusionsgodkendelse af Teaterrådet og derfor automatisk var berettiget til optagelse i brochuren og deltagelse på teaterfestivalen. Refusionsgodkendelsen havde i sig selv medført, at han ikke længere måtte være medlem af artisternes A-kasse, fordi den automatisk betød, at han var at regne for selvstændig erhvervsdrivende… 

Det betød også, at tryl, gøgl og cirkus var med på den store festival for sidste gang i april 1988 i Aarhus. Men i de seneste mange år har nycirkus til gengæld erobret plads både i brochuren og på festivalen.

Fravalg og anmelderi

Således et historisk pip til den aktuelle udgivelse af teaterbrochuren, der altså er garanteret fri for ikke-refusionsgodkendte forestillinger i allehånde genrer. Om det så er ’børneunderholdning’ eller teaterforestillinger, der ikke har fået refusionsstemplet af Projektstøtteudvalget.

Men selvom kataloget stadig har en form for monopolstatus, er der dog også i år flere teatre, der af produktionsmæssige eller økonomiske ikke har annoncer for deres kunst, ligesom de store institutionsteatre vælger at promovere deres familieteaterforestillinger på egne/andre platforme.

Således kigger man i årets katalog forgæves efter flere af de etablerede og aktive teatre, for selvom enkelte navne dukker op i forbindelse med i samproduktioner, har nogle tydeligvis valgt mediet fra i dette års udgave.

Men Teatergruppen Batida er selvfølgelig med – og det endda som topscorer med hele 12 forestillinger fra deres omfangsrige produktionskatalog. Mens annonceside-topscorer er Ishøj med deres ni produktioner fordelt over ni sider…!

Men vil man som formidler eller interesseret publikum også gerne have en teaterfaglig vurdering med i overvejelserne omkring de enkelte forestillinger, der optræder det aktuelle i repertoirekatalog, kan Teateravisen hjælpe til: Mere end to tredjedele (ca. 225) af katalogets forestillinger er nemlig allerede blevet anmeldt på portalen (brug Søg-funktionen) – og i løbet af sæsonen bliver en stor del af resten også anmeldt.

Det skyldes selvfølgelig, at mange turneteatre har deres forestillinger på repertoiret i flere sæsoner, samtidig med  at det er Teateravisens fremmeste målsætning er at anmelde alle sæsonens nye børne-, ungdoms- og familieforestillinger. 

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere