Af: Carsten Jensen

3. juni 2010

Sæson for gratis teater

Det Kommende Teater laver event om prostitution, Taastrup Teater inviterer på suppeteater, og Dansk Rakkerpak og HMF Brændende Kærlighed konkurrerer som vanligt om opmærksomheden i de københavnske parker – sammen med Marionetteatret forstås. Der er gratis adgang til det hele.

Kalenderen siger det, og p.t. siger vejret det osse: Sommeren er over os. Og det kan man blandt andet fejre ved at se børne- og familieteater under åben himmel.

Således bydes der i den kommende tid på marionetteater og gadeteater og suppeteater og prostitutionsteater og meget mere. For selvom teatersæsonen 2009-10 er ved at gå på hæld, er der ihærdige sjæle, der sørger for at holde teaterlivet varmt sommeren over.

Teater fra virkeligheden

Det Kommende Teater kalder det selv en ‘teaterevent’ og har valgt at placere ‘Hans Ejendom’ midt i de kvarterer, hvor forestillingens tematik udspilles daglig.

Det handler nemlig om prostitution, og Det Kommende Teater spiller fem forestillinger gratis i henholdsvis København (Skelbækgade) og Århus (Borggade) – inden den drager på turne. Premieren er 8. juni kl. 21 i Skelbækgade v. Halmtorvet i Dronningens syndige København.

‘Hans ejendom’ er en 30 minutters monolog af Tomas Lagermand Lundme, der bliver fremført af Det Kommende Teaters Søren Zacho Ruby i Anders Lundorphs instruktion. Målgruppen er de 14 årige og opefter, og eventen er støttet af Statens Kunstråds Scenekunstudvalgs Aktualitetspulje & Århus Kommunes Kunstråds Kulturudviklingspulje.

‘Hans Ejendom’ bliver altså spillet i miljøet og handler om en mand, der sælger sig selv. Han er en vare, hvor prisen altid er til forhandling. Monologen undersøger grænselandet mellem kynisk begær og vital lyst og med et blik ind til den mørke del af sjælens kringelkroge, som det hedder i forestillingsomtalen.

Sig det med grøntsager!

Sidste år havde Taastrup Teater arrangeret gadeteater i nabobebyggelsen Tåstrupgård, hvor to klovne tog børnene med rundt, inden de endte foran det nye hovedbibliotek sammen med byens borgmester, Michael Ziegler (K).
Nu gentager man succesen, hvor klovnene dog er skiftet ud med kokke – eller rettere skuespillere klædt ud som kokke – og sammen med en hestevogn med Balkanorkestre Baxtalo på ladet, går det igen gennem Tåstrupgård, hvor der laves teater for børnene. På vejen samler kokkene grøntsager ind, der siden laves til suppe i en vældig gryde på Taastrup Teater.

’For at holde den gode kontakt med de nye teatergængere, må vi fra teatret også udenfor og møde publikum der, hvor de er, og tage dem med ‘hjem’ til os’, lyder det fra publikumsudvikler Nanna Rohweder om arrangementet, der afsluttes en lille koncert med og en gratis teaterforestilling med Dansk Rakkerpak, der spiller deres helt nye ‘La Fontaine’.

Mens suppe og musik er arrangeret af ’Kulturringen’, der er et offentligt privat partnerskab som omfatter virksomheder, boligselskaber, kultur- og uddannelsesinstitutioner i området mellem banelegemet, Roskildevej, Hveens Boulevard og Taastrup Hovedgade, er gadeteatret med Dansk Rakkerpak en del af den årlige ’KulTouren.

Magtsyge og vanvid m.m.

Og hermed får folk i Taastrup altså snigpremiere på Dansk Rakkerpaks forestilling, der siden kan opleves – ligeledes gratis – på Israels Plads ved Ørstedparken i København. Her er der københavnerpremiere på ’La Fontaine’ 15. juni (den anmeldes her på portalen) – og så går det ellers derud frem til 2. juli.

Forestillingen, der er støttet af såvel Kunstrådets Scenekunstudvalg som Københavns Scenekunstudvalg, er en ’vandpantomime om magtsyge, vanvid, kærlighed… og polsk knofedt’, som det lanceres – og så kender man ligesom den rakkerpakse galskab igen.

Forestillingen vil snarest blive anmeldt her på portalen.

Den uhyggelige godhed

Men som vanlig kører Rakkerpak en slags parløb med kollegerne og konkurrenterne fra Husmoderforeningen Brændende Kærlighed, der dog først holder premiere på deres nye gadeteaterforestilling 20. juni.

HMF spiller i Kongens Have ved Rosenborg Slot i København frem til 18. juni og tager derefter på turne med ’I Feel Good’ – der er en kras komedie om det uhyggelige ved at føle godhed.

Også HMF Brændende Kærlighed lokker med gratis adgang, og også ’I Feel Good’ er støttet af Kunstrådets Scenekunstudvalg og Københavns Kommune.

Friluftsteater for de allermindste

Men Brændende Kærlighed har selvfølgelig ikke Kongens Have for sig selv denne sommer. For her har Marionetteatret holdt til siden 1966, hvor kunstmaleren Helgo Jørgensen startede med sine Mester Jakel-komedier. I 1970 kom den faste scene, som stadig står – og det lille teater ledes af Birte Norst, der forlængst har fejret 40 års jubilæum som teaterleder.

Marionetteatret er kendt for at spille i stort set al slags vejr – og det kan der måske blive brug for, hvis sommeren kommer til at ligne foråret.

Teatret spiller som regel to forestillinger, designet til de allermindste teaterkiggere og deres voksne oppassere, og den første er allerede i fuld gang, idet ’Det fortabte får’ havde premiere 1. juni og spiller frem til 18. juli (den bliver anmeldt her på portalen snarest), hvorefter den afløses af ’Barbersalonen’, der spiller fra 20. juli og frem til 31. august.

Hold udkig

Men udover de gratis teaterglæder på gader og i parker er det også muligt at finde børne- og familieteater rundt om i mere aflukkede domæner, hvortil der kræves entre.

Således er der fuld gang i balletter og pantomimer i Tivoli, hvor Pantomimeteatret leverer et hav af forestillinger frem til 26. september. De spiller hver dag kl. 19 og 20,30 og kan kaperes af alle aldersklasser. Og altså med gratis adgang, når man ellers er nået ind i haven.

Tilsvarende kan man i Københavns Zoo i august finde Olsens Teater, der spiller forestillinger for de mindste – mens Frilandsmuseet ved Lyngby fra 22. juni til 23. juli spiller Line Knutzons vaudevilleudgave af klassikeren for børn (fra syv år) og voksne.

Men helt gratis glæder er det altså ikke.

Der er dog givet en masse andre gode tilbud i familieteaterhøjde i sommerlandet, der lokker med gratis adgang. Det er bare med at holde udkig med lokale aviser og medier.

Børneteater skal jo helst ses i virkeligheden…

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere