Af: Carsten Jensen

27. november 2011

Så’ det jul igen….

De traditionelle juleforestillinger i traditionel indpakning, inklusive uopslidelige klassikere, dominerer børne- og familieteaterbilledet i denne tid, men der er også blevet plads til nyskabelser. Louise Schouw Teater er igen topscorer udi i juleforestillingsbranchen med omkring 170 opførelser her i højsæsonen.

Julepynten er hængt op i byerne, og butikkerne pyntet til det store julesalg – og rundt omkring på en lang række af de stationære børneteatre og de store institutionsteatre er det blevet juleforestillingstid.

Også biblioteker, institutioner, butikscentre m.v. tager deres tørn med juleforestillinger, der udbydes af både glade amatører og professionelle turneteatre – heriblandt en række danske børneteatre.

En af dem, der er rigtig glad for julen, er Louise Schouw, hvis teater atter i år er suveræn største leverandør af juleknas i teaterform – og som børneteateravisen.dk lavede et lille portræt af sidste år (’Juleforestillingernes ukronede overnisse’).

Sidste år havde Louise Schouw seks turneforestillinger og fire spillerhold på farten til de omkring 170 opførelser, og i år bliver tallet nogenlunde det samme, fortæller hun.

De første juleforestillinger er overstået – og Louise Schouw spillede selv sin første 12. november i Nyborg, for selvom hun er direktør for hele juleriet, trækker hun i nissedragten til ’Den store nisseprøve’, der skal spille hele 49 gange denne jul.

De øvrige juleforestillinger er ’Nissedrys’, ’Nissedrys og trolderier’, ’Jul i kufferten’, ’Sikke mange klokken slår’ og ’Kaptajn Bimses jul’ – og de er attraktionen ved en lang række lukkede og offentlige forestillinger på store og mindre teater, i teaterforeninger, på biblioteker m.v.

Nye juleforestillinger på vej

Louise Schouw har også produceret en helt ny juleforestilling, ’Nisser på afveje’, som nyligt har fået tildelt refusionsgodkendelse, og den blev præsenteret på Danmarks Teaterforeningers seminar sidste weekend, hvor Louise Schouw selvfølgelig havde en velbesøgt stand.

Men forestillingen skal altså først ud til næste års julesalg sammen med de øvrige, hvor ’Kaptajn Bimses jul’ dog ryger af programmet.

Louise Schouw fortæller i øvrigt, at der er endnu en juleforestilling på vej til julen 2013, så hun gør da sit til, at hendes teater kan holde de høje opførelsestal for julerierne.

Og selvom denne tid på året giver julelys i øjnene på Louise Schouw, skal det lige med, at hendes teater også er leveringsdygtig i andre former for forestillinger, både for børn og voksne. Og til januar er der i øvrigt premiere på ’Antboy’ – en større satsning på basis af Kenneth Bøgh Andersens bøger om lille tykke Palle, der forvandles til den lokale superhelt.

Origami og jul i hængekøjen

Og selvom ingen kan følge Louise Schouws hæsblæsende tempo, gør Grønnegade Teater et forsøg i år, hvor man har to juleforestillinger i aktion. Den nye, ’Et barn er født’, spiller stationært på hjemmebaneteatret i Næstved – og man kan her se en lille hyggelig video om den særprægede scenografi med indbygget ønske om at få julepynt fra de lokale – mens dramatiseringen af H.C. Andersens ’Grantræet’ spiller mere end tre uger i en samproducerende forestilling på Nørregaards Teater i Odense, hvorfra også en større statistflok af børn og unge hentes.

Scenebillederne er i øvrigt skabt af origami-foldet papir – 'der er tale om miljørigtigt papir leveret af Dalum Papir', som skrevet står i pressemeddelelsen… 

Hvor Grønnegade Teater deler sit juleri op, går Gruppe 38 fra Aarhus og Carte Blanche fra Viborg sammen om en helt ny juleforestilling, ’En sand røverhistorie’, der er en fortolkning af Selma Lagerlöfs  fortælling ’Legenden om juleroserne’, som man har arbejdet på et par år.

Der er premiere 27. november hos Teatret Gruppe 38 i Aarhus, hvorefter forestillingen fra 11. december flytter til Carte Blanche i Viborg. De to teatre kan – deres hidtidige produktioner tro – selvfølgelig ikke levere en helt traditionel juleforestilling, så udover hvad der måtte ske på scenen, bliver tilskuerne placeret i hængekøjer. Et halvt hundrede af slagsen.

Børneteateravisen.dk's anmelder har selvfølgelig taget en tur i køjen for at give sin kunstneriske vurdering…

Jul med bismag i Ishøj

På Vestegnen er Ishøj Teater fortsat i stand til at opføre et imponerende antal juleforestillinger – op til fire forestillinger pr. dag er de energiske teaterfolk i stand til at levere. Samt snakke med børnene efter forestillingen, mens der drikkes den traditionelle saftevand – og uddele fine små hæfter med forestillingens fortælling til de kære små, der så kan få den genopfrisket sammen med deres forældre.

Og  'Julen der blev væk' er blevet en fin forestilling, selvom det flittige teater – der med over 40.000 tilkørende tilskuere pr. sæson er en billetsælgende gigant på området – lige nu døjes med den knapt så fornøjelige forestilling om 'Egnsteaterøkonomien der blev taget'.

For det ligger nu fast, at indstillingen fra egnsteaterkonsulenterne om at fratage teatret status (og dermed økonomisk støtte) som egnsteater står ved magt og effektueres ved årsskiftet. Også selvom teatret faktisk har gjort meget for at imødegå den barske kritik i egnsteaterkonsulenternes evalueringsrapport (se artikel). Således er årets juleforestilling produceret med en række eksterne professionelle kræfter og lever helt op til de forslag, som egnsteaterkonsulenterne efterlyste.

Men teatrets leder siden maj, Allan Grynnerup, konstaterer, at der ikke har været egentlig dialog med Kunststyrelsen siden foråret, så nu må teatret i gang med det helt store overlevelsesprogram.

Julestemning her og hisset

Der er også juleforestillinger på museerne. Således er Frilandsmuseet/Nationalmuseet  samt Den Gamle By i Aarhus gået sammen om at producere 'Juleferie i Nøddebo Præstegård', som Line Knutzon har skrevet over et nok så kendt forlæg og Lars Knutzon instrueret. Fidusen er, at den spiller med to forskellige spillerhold i henholdsvis Lyngby/København og Aarhus.

På de store teatre er der døbt familieforestillinger på de store scener i december, de fleste med ægte julestemning – mens Det Kgl. Teater leverer en familierigtig udgave af ’Nøddeknækkeren’, så julen bliver danset rigtigt ind…

Til gengæld har mange (af de børneteaterproducerende) egnsteatre som i foregående år valgt at droppe juleforestillinger og koncentrere kræfter og økonomi om andre produktioner. Og måske holde lidt juleferie i december.

På Team Teatret i Herning ’nøjes’ man således med en klassisk juletræsfest (27. november), mens ZeBU på Amager har valgt en mellemløsning med sin ’Lyse fortællinger i en mørk tid’, idet der er gløgg, æbleskiver og juleklip i foyeren forud for turen ind i teatret, hvor en række skuespillere kommer forbi og læser deres favoriteventyr. Blandt fortællerne er Lane Lind, Lene Vestergård og Jan Overgaard Mogensen, men teatret lover flere spændende navne på plakaten.

Hos Batida har man valgt at lade småbørnsforestillingen ’To i et hus og en mus’ holde for i december i Teaterhuset Rentemestervej i København NV – men i en særlig juleversion.

Og hos Det Lille Teater kan man allerede nu melde udsolgt til Thomas Windings fortælling, 'Ja Ja Nemlig' – og så må alle dem uden billetter nøjes med at læse Henrik Lydings positive anmeldelse her på portalen…

Fra Den Røde Brochure

En del af børneteatrene spiller som nævnt deres juleforestillinger på turne landet over, og børneteateravisen.dk har som særlig juleservice bladret Den Røde Brochure igennem for at finde turnerende juleknas fra børneteatrene.

Her er så de forestillinger, der ikke er blevet nævnt i ovenfor eller i vedstående faktaboks over både stationære og turneforestillinger med længerevarende gæstespil (ANM betyder, at forestillingen er blevet anmeldt her på portalen):

Teater Fantast: Lønlig iblandt os de går (ANM) – Teatret på Hjul: Eventyret fra julemandens sæk (ANM) – Pantomimekompagniet: Juleknas med Kassander – Pin Pon Dukketeater: Julefantasi – Teater Ske: Rejsen, et krybbespil – Styrmand Volters Teater: Julepakken – Svantevit Dukketeater: Juleevangeliet – Teater 83: Op under jul (ANM)  – Musikteatret Undergrunden: Mozarts Jul (ANM) – samt Asguer Zap Showteater: ’Juleballaden’.

Sidstnævnte findes dog kun katalogets indeks, men er fraværende på teatrets repertoiresider. Teatrets hjemmeside lover dog, at det ER en ny forestilling. Og tilbyder i øvrigt osse at sende både julemand og nisse til alle former for arrangementer, hvis man har brug for en sådan…

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere