Af: Carsten Jensen

27. november 2011

Så’ det jul igen….

De traditionelle juleforestillinger i traditionel indpakning, inklusive uopslidelige klassikere, dominerer børne- og familieteaterbilledet i denne tid, men der er også blevet plads til nyskabelser. Louise Schouw Teater er igen topscorer udi i juleforestillingsbranchen med omkring 170 opførelser her i højsæsonen.

Julepynten er hængt op i byerne, og butikkerne pyntet til det store julesalg – og rundt omkring på en lang række af de stationære børneteatre og de store institutionsteatre er det blevet juleforestillingstid.

Også biblioteker, institutioner, butikscentre m.v. tager deres tørn med juleforestillinger, der udbydes af både glade amatører og professionelle turneteatre – heriblandt en række danske børneteatre.

En af dem, der er rigtig glad for julen, er Louise Schouw, hvis teater atter i år er suveræn største leverandør af juleknas i teaterform – og som børneteateravisen.dk lavede et lille portræt af sidste år (’Juleforestillingernes ukronede overnisse’).

Sidste år havde Louise Schouw seks turneforestillinger og fire spillerhold på farten til de omkring 170 opførelser, og i år bliver tallet nogenlunde det samme, fortæller hun.

De første juleforestillinger er overstået – og Louise Schouw spillede selv sin første 12. november i Nyborg, for selvom hun er direktør for hele juleriet, trækker hun i nissedragten til ’Den store nisseprøve’, der skal spille hele 49 gange denne jul.

De øvrige juleforestillinger er ’Nissedrys’, ’Nissedrys og trolderier’, ’Jul i kufferten’, ’Sikke mange klokken slår’ og ’Kaptajn Bimses jul’ – og de er attraktionen ved en lang række lukkede og offentlige forestillinger på store og mindre teater, i teaterforeninger, på biblioteker m.v.

Nye juleforestillinger på vej

Louise Schouw har også produceret en helt ny juleforestilling, ’Nisser på afveje’, som nyligt har fået tildelt refusionsgodkendelse, og den blev præsenteret på Danmarks Teaterforeningers seminar sidste weekend, hvor Louise Schouw selvfølgelig havde en velbesøgt stand.

Men forestillingen skal altså først ud til næste års julesalg sammen med de øvrige, hvor ’Kaptajn Bimses jul’ dog ryger af programmet.

Louise Schouw fortæller i øvrigt, at der er endnu en juleforestilling på vej til julen 2013, så hun gør da sit til, at hendes teater kan holde de høje opførelsestal for julerierne.

Og selvom denne tid på året giver julelys i øjnene på Louise Schouw, skal det lige med, at hendes teater også er leveringsdygtig i andre former for forestillinger, både for børn og voksne. Og til januar er der i øvrigt premiere på ’Antboy’ – en større satsning på basis af Kenneth Bøgh Andersens bøger om lille tykke Palle, der forvandles til den lokale superhelt.

Origami og jul i hængekøjen

Og selvom ingen kan følge Louise Schouws hæsblæsende tempo, gør Grønnegade Teater et forsøg i år, hvor man har to juleforestillinger i aktion. Den nye, ’Et barn er født’, spiller stationært på hjemmebaneteatret i Næstved – og man kan her se en lille hyggelig video om den særprægede scenografi med indbygget ønske om at få julepynt fra de lokale – mens dramatiseringen af H.C. Andersens ’Grantræet’ spiller mere end tre uger i en samproducerende forestilling på Nørregaards Teater i Odense, hvorfra også en større statistflok af børn og unge hentes.

Scenebillederne er i øvrigt skabt af origami-foldet papir – 'der er tale om miljørigtigt papir leveret af Dalum Papir', som skrevet står i pressemeddelelsen… 

Hvor Grønnegade Teater deler sit juleri op, går Gruppe 38 fra Aarhus og Carte Blanche fra Viborg sammen om en helt ny juleforestilling, ’En sand røverhistorie’, der er en fortolkning af Selma Lagerlöfs  fortælling ’Legenden om juleroserne’, som man har arbejdet på et par år.

Der er premiere 27. november hos Teatret Gruppe 38 i Aarhus, hvorefter forestillingen fra 11. december flytter til Carte Blanche i Viborg. De to teatre kan – deres hidtidige produktioner tro – selvfølgelig ikke levere en helt traditionel juleforestilling, så udover hvad der måtte ske på scenen, bliver tilskuerne placeret i hængekøjer. Et halvt hundrede af slagsen.

Børneteateravisen.dk's anmelder har selvfølgelig taget en tur i køjen for at give sin kunstneriske vurdering…

Jul med bismag i Ishøj

På Vestegnen er Ishøj Teater fortsat i stand til at opføre et imponerende antal juleforestillinger – op til fire forestillinger pr. dag er de energiske teaterfolk i stand til at levere. Samt snakke med børnene efter forestillingen, mens der drikkes den traditionelle saftevand – og uddele fine små hæfter med forestillingens fortælling til de kære små, der så kan få den genopfrisket sammen med deres forældre.

Og  'Julen der blev væk' er blevet en fin forestilling, selvom det flittige teater – der med over 40.000 tilkørende tilskuere pr. sæson er en billetsælgende gigant på området – lige nu døjes med den knapt så fornøjelige forestilling om 'Egnsteaterøkonomien der blev taget'.

For det ligger nu fast, at indstillingen fra egnsteaterkonsulenterne om at fratage teatret status (og dermed økonomisk støtte) som egnsteater står ved magt og effektueres ved årsskiftet. Også selvom teatret faktisk har gjort meget for at imødegå den barske kritik i egnsteaterkonsulenternes evalueringsrapport (se artikel). Således er årets juleforestilling produceret med en række eksterne professionelle kræfter og lever helt op til de forslag, som egnsteaterkonsulenterne efterlyste.

Men teatrets leder siden maj, Allan Grynnerup, konstaterer, at der ikke har været egentlig dialog med Kunststyrelsen siden foråret, så nu må teatret i gang med det helt store overlevelsesprogram.

Julestemning her og hisset

Der er også juleforestillinger på museerne. Således er Frilandsmuseet/Nationalmuseet  samt Den Gamle By i Aarhus gået sammen om at producere 'Juleferie i Nøddebo Præstegård', som Line Knutzon har skrevet over et nok så kendt forlæg og Lars Knutzon instrueret. Fidusen er, at den spiller med to forskellige spillerhold i henholdsvis Lyngby/København og Aarhus.

På de store teatre er der døbt familieforestillinger på de store scener i december, de fleste med ægte julestemning – mens Det Kgl. Teater leverer en familierigtig udgave af ’Nøddeknækkeren’, så julen bliver danset rigtigt ind…

Til gengæld har mange (af de børneteaterproducerende) egnsteatre som i foregående år valgt at droppe juleforestillinger og koncentrere kræfter og økonomi om andre produktioner. Og måske holde lidt juleferie i december.

På Team Teatret i Herning ’nøjes’ man således med en klassisk juletræsfest (27. november), mens ZeBU på Amager har valgt en mellemløsning med sin ’Lyse fortællinger i en mørk tid’, idet der er gløgg, æbleskiver og juleklip i foyeren forud for turen ind i teatret, hvor en række skuespillere kommer forbi og læser deres favoriteventyr. Blandt fortællerne er Lane Lind, Lene Vestergård og Jan Overgaard Mogensen, men teatret lover flere spændende navne på plakaten.

Hos Batida har man valgt at lade småbørnsforestillingen ’To i et hus og en mus’ holde for i december i Teaterhuset Rentemestervej i København NV – men i en særlig juleversion.

Og hos Det Lille Teater kan man allerede nu melde udsolgt til Thomas Windings fortælling, 'Ja Ja Nemlig' – og så må alle dem uden billetter nøjes med at læse Henrik Lydings positive anmeldelse her på portalen…

Fra Den Røde Brochure

En del af børneteatrene spiller som nævnt deres juleforestillinger på turne landet over, og børneteateravisen.dk har som særlig juleservice bladret Den Røde Brochure igennem for at finde turnerende juleknas fra børneteatrene.

Her er så de forestillinger, der ikke er blevet nævnt i ovenfor eller i vedstående faktaboks over både stationære og turneforestillinger med længerevarende gæstespil (ANM betyder, at forestillingen er blevet anmeldt her på portalen):

Teater Fantast: Lønlig iblandt os de går (ANM) – Teatret på Hjul: Eventyret fra julemandens sæk (ANM) – Pantomimekompagniet: Juleknas med Kassander – Pin Pon Dukketeater: Julefantasi – Teater Ske: Rejsen, et krybbespil – Styrmand Volters Teater: Julepakken – Svantevit Dukketeater: Juleevangeliet – Teater 83: Op under jul (ANM)  – Musikteatret Undergrunden: Mozarts Jul (ANM) – samt Asguer Zap Showteater: ’Juleballaden’.

Sidstnævnte findes dog kun katalogets indeks, men er fraværende på teatrets repertoiresider. Teatrets hjemmeside lover dog, at det ER en ny forestilling. Og tilbyder i øvrigt osse at sende både julemand og nisse til alle former for arrangementer, hvis man har brug for en sådan…

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere