'Det her handler om en total uvidenhed om, hvordan produktionsvilkårene er for de allermindste teatre og de nyopståede projekter'.
(Sus Hauch i sit indlæg)
'Jeg går ud fra at andre små, ustøttede teatre kan have samme udfordringer som jeg med jeres nye regler for refusions-ansøgninger'.
(André Andersen i sit indlæg)
'Hvorfor spørger de os ikke, hvordan vi kunne få det til at fungere? Det er jo ikke fordi jeg synes, at vi ikke skal kontrolleres, selvfølgelig skal vi det. Men de kunne jo arbejde sammen med os, i stedet for at opfatte os som nogen man bare kan blive ved med at dænge til med nye krav'.
(Claus Mandøe i sit indlæg)
Tre citater fra tre debatindlæg fra tre frustrerede børneteaterfolk i kølvandet på, at Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) og embedsværket bag, Slots- og Kulturstyrelsen, med nye frister og krav om digital forestillingsdokumentation gør livet endnu sværere for de små producenter af ofte ustøttede forestillinger.
Hos alle følges kritikken dog op med forslag til andre og bedre regler for administration af de refusionsansøgninger, hvis godkendelser er livsnødvendige for de små teatre. Der efterlyses 'samarbejde i stedet for benspænd'…
Den nuværende misere udspringer efter nedlæggelse af Refusionsudvalget, der frem til årsskiftet 2020 ellers tog sig af ansøgninger og afholdt showcase. Nu er ansøgningsproceduren – og afgørelserne – tillagt Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS), der efter det første halvandet år har modtaget en del kritik over afgørelser og især over den tre måneder lange behandlingstid.
'Henrik Køhler, direktør for Teatercentrum, som stod for den praktiske organisation af det nu nedlagte Refusionsudvalgs showcase, kan også godt se det problematiske i de nye frister og video-kravet, men han ser det som en måske ugennemtænkt reaktion fra PUS efter kritik fra området efter de første afgørelses-runder fra udvalget.
(Billedet: Showcase-modellen, hvor refusionssøgende forestillinger havde mulighed for at blive vist for Refusionsudvalget, blev nedlagt sammen med udvalget ved årsskiftet 2020. Men den nuværende ansøgningsprocedure bliver skarpt kritiseret af de små teatre. Illustration: Bob Katzenelson)
(caj)